|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Szentírás-magyarázat "Többé ne vétkezz!" (Nagyböjt 5. vasárnapja - Jn 8,1-11) Kora reggel a templomban. Alig múlt el a sátoros ünnep kivilágított estéje, amelyre talán a jelenet után elhangzó kinyilatkoztató mondat utal: "Én vagyok a világ világossága" (8,12). Jézus a köréje sereglett népet tanítja. Egyszer csak írástudók és farizeusok hangoskodása veri fel a visszafogott szavak csendjét. "Mester" - mondják ("kolléga urazva" Jézust) -, ezt az asszonyt éppen most értük házasságtörésen... Az ilyet meg kell kövezni. Te mit mondasz?" Kelepcébe akarják csalni, mint eddig is oly sokszor (vö. Mk 11,27-33; 12,13-34). Kérdésük kétszeresen embertelen. Egyrészt, mert egy asszony élete forog kockán, aki bűnös áldozatként áll körükben. Másrészt, mert nagyon jól tudják: Jézus Isten irgalmát hirdeti, és most épp azt kívánják kiprovokálni, hogy Istenre hivatkozva irgalmatlan ítéletet mondjon felette. Ha viszont erre nem hajlandó, hanem futni hagyja az asszonyt, akkor fennen hangoztathatják: íme, semmibe veszi a törvényt. Jézus egyik zsákutcába sem hajlandó besétálni. Igazat ad Mózes törvényének: az aszszony megérdemli a halált. A kérdésre kérdéssel válaszol, amellyel nem a névtelen csoportosulást szólítja meg, hanem csupán egyet közülük, akinek az első követ kellene rávetnie a bűnösre. Ennek az egy embernek kellene kilépnie a sorból, és tettéért egyedül neki kellene felelősséget vállalnia. Csakhogy erre senki sem képes, mert túlságosan is kockázatos vállalkozás. Névtelenül könnyen lehet az ember kérlelhetetlen, és követelheti a halálos ítéletet. De hóhér senki sem kíván lenni. Jézus bölcsessége és szuverén tekintélye abban mutatkozik meg, hogy az egyes embert kiemeli az anonimitásból, lelkiismeretét Istennel szembesíti, és megmutatja neki: aki a másikat kíméletlenül elítéli, anélkül, hogy megértené őt és segítene rajta, az valójában hóhér. A vádlók egymás után eloldalognak. Távozásuk megsejteti: Jézusnak ellenfelei fölött is van hatalma. Hirtelen Jézus egyedül marad az asszonynyal. Ismét helyreáll a csend és a nyugalom. A házasságtörő mindeddig néma volt. Most azután Jézus kimondatja vele: "Senki sem ítélt el". A mondat nem éppen veszélytelen. Jézus válasza ezért figyelemre méltó: "Én sem ítéllek el." Nem azt mondja: "Bocsánatot nyertek bűneid" (Lk 7,48), hanem azt: "Menj..., többé ne vétkezz!" A bűn nem válik kisebbé, de a bűnös kegyelemben részesül. Jézus az aszszonyt testileg, lelkileg új élettel, új életkezdési lehetőséggel ajándékozza meg. A halálos ítélet, amelyet ebben az esetben a törvény kimond, végrehajtatik, sőt, előkerül a férfi is. Jézus maga lép a helyébe. Meghal az elmenekült férfi helyett is, és az asszony helyett is, sőt, azok helyett is, akik készek voltak megkövezni az egyiket. "Pedig az igazért is alig hal meg valaki, legföljebb a jótevőért adja életét az ember. Isten azonban azzal bizonyítja irántunk való szeretetét, hogy amikor még bűnösök voltunk, Krisztus meghalt értünk" (Róm 5,7). Sulyok Elemér
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|