Uj Ember

2004.03.28
LX. évf. 13. (2903.)

Megjelent
az Adoremus
áprilisi száma

Főoldal
Címlap
A pápai nuncius az Új Emberben
Erdő Péter párizsi konferenciabeszéde
Ahol a Szűzanya vérrel könynyezett
Egyházmegyei zarándoklat Győrben
Esély az "esélyegyenlőség" korrigálására
Merény...
Lelkiség
"Többé ne vétkezz!"
Szentírás-magyarázat
Előre nézni
Homíliavázlat
Elfedve, de nem elfelejtve
Liturgia
A HÉT SZENTJEI
Paolai Szent Ferenc remete
Istenem és mindenem
Bűnbánat
A hét liturgiája
Az áprilisi imaapostolság szándékai:
Katolikus szemmel
Keresztények a Szentföldön
A gyógyítás végnapjai
Hol beszélt a "gyenge költő"?
Élő egyház
Hittanverseny a Lakitelki Népfőiskolán
Evangelizálás - terített asztalnál
Az Alpha-módszer az egyházzal ismertet meg: emberközelből
Kommunikáció
Gratulálunk!
Élő egyház
Újságírók a világból - Magyarországon
Fórum
Beszéljünk írókról!
Rá a kereszt árnyéka esett
Könyvespolcra
Lehet-e orvosi lexikon a Biblia?
Az Olvasó írja
Az iskolanővérek anyai szíve
Fórum
Az egyházközségi nővéreket elfelejtették föloszlatni
Fórum
Húsvéti úton jártak...
KISKÖZÖSSÉGEK - A DIKTATÚRA IDEJÉN
EU-csatlakozásunk és a kereszténydemokrácia
Interjú Kovács K. Zoltánnal, egykori kereszténydemokrata képviselővel
Fórum
Áprilisi levél
HÍVOM A CSALÁDOKAT
Szeretete határtalan határa volt Gölle
Újratemetik Fekete Istvánt
Ifjúság
A mátrix már a spájzban van
Euro-próba V.
Brüsszeli tanulmányutat nyert a győztes csapat
Mérföldkövek
Hangulatjelentések
Gyerekmaros-rajzpályázat
Programajánló
Az informatika és az internet védőszentjének emléknapján
Rejtvény
Kultúra
Ráérezni a görög lelkületre
Az orosz ortodox egyházi kultúra napjai
Fesztivál itt, fesztivál ott
A főváros és Miskolc nemes "vetélkedése"
Három Stabat Mater
Kaland a kispadon
Paletta
Mozaik
Szalézi szivárvány
Beszámoló a Magyar Szalézi Tartomány káptalanjáról
Csízike
Egy pap a képzeletbeli tájon túl
Boldog Batthyány-Strattmann László-dombormű Rómában
Focidöntő az Aranycsapat emlékére
Buzánszky Jenő: "Bennetek is lobogjon a tűz!"

 

Szentírás-magyarázat

"Többé ne vétkezz!"

(Nagyböjt 5. vasárnapja - Jn 8,1-11)

Kora reggel a templomban. Alig múlt el a sátoros ünnep kivilágított estéje, amelyre talán a jelenet után elhangzó kinyilatkoztató mondat utal: "Én vagyok a világ világossága" (8,12). Jézus a köréje sereglett népet tanítja. Egyszer csak írástudók és farizeusok hangoskodása veri fel a visszafogott szavak csendjét. "Mester" - mondják ("kolléga urazva" Jézust) -, ezt az asszonyt éppen most értük házasságtörésen... Az ilyet meg kell kövezni. Te mit mondasz?"


Kelepcébe akarják csalni, mint eddig is oly sokszor (vö. Mk 11,27-33; 12,13-34). Kérdésük kétszeresen embertelen. Egyrészt, mert egy asszony élete forog kockán, aki bűnös áldozatként áll körükben. Másrészt, mert nagyon jól tudják: Jézus Isten irgalmát hirdeti, és most épp azt kívánják kiprovokálni, hogy Istenre hivatkozva irgalmatlan ítéletet mondjon felette. Ha viszont erre nem hajlandó, hanem futni hagyja az asszonyt, akkor fennen hangoztathatják: íme, semmibe veszi a törvényt.

Jézus egyik zsákutcába sem hajlandó besétálni. Igazat ad Mózes törvényének: az aszszony megérdemli a halált. A kérdésre kérdéssel válaszol, amellyel nem a névtelen csoportosulást szólítja meg, hanem csupán egyet közülük, akinek az első követ kellene rávetnie a bűnösre. Ennek az egy embernek kellene kilépnie a sorból, és tettéért egyedül neki kellene felelősséget vállalnia. Csakhogy erre senki sem képes, mert túlságosan is kockázatos vállalkozás. Névtelenül könnyen lehet az ember kérlelhetetlen, és követelheti a halálos ítéletet. De hóhér senki sem kíván lenni. Jézus bölcsessége és szuverén tekintélye abban mutatkozik meg, hogy az egyes embert kiemeli az anonimitásból, lelkiismeretét Istennel szembesíti, és megmutatja neki: aki a másikat kíméletlenül elítéli, anélkül, hogy megértené őt és segítene rajta, az valójában hóhér. A vádlók egymás után eloldalognak. Távozásuk megsejteti: Jézusnak ellenfelei fölött is van hatalma.

Hirtelen Jézus egyedül marad az asszonynyal. Ismét helyreáll a csend és a nyugalom. A házasságtörő mindeddig néma volt. Most azután Jézus kimondatja vele: "Senki sem ítélt el". A mondat nem éppen veszélytelen. Jézus válasza ezért figyelemre méltó: "Én sem ítéllek el." Nem azt mondja: "Bocsánatot nyertek bűneid" (Lk 7,48), hanem azt: "Menj..., többé ne vétkezz!" A bűn nem válik kisebbé, de a bűnös kegyelemben részesül. Jézus az aszszonyt testileg, lelkileg új élettel, új életkezdési lehetőséggel ajándékozza meg.

A halálos ítélet, amelyet ebben az esetben a törvény kimond, végrehajtatik, sőt, előkerül a férfi is. Jézus maga lép a helyébe. Meghal az elmenekült férfi helyett is, és az asszony helyett is, sőt, azok helyett is, akik készek voltak megkövezni az egyiket. "Pedig az igazért is alig hal meg valaki, legföljebb a jótevőért adja életét az ember. Isten azonban azzal bizonyítja irántunk való szeretetét, hogy amikor még bűnösök voltunk, Krisztus meghalt értünk" (Róm 5,7).

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu