Uj Ember

2003.10.05
LIX. évf. 40. (2878.)

Megjelent
az Adoremus
októberi száma

Főoldal
Címlap
Magyarország új prímása - bíboros
Október 21.: konzisztórium Rómában
A szülők helyett a gyermekjóléti szolgálat?
Püspökkari nyilatkozat a módosított oktatási törvényről
Az igazi európaiság ismérvei
Konferencia a keresztény értékek és az EU kapcsolatáról
Helységnévből fogalom: Nagymaros
Lelkiség
"Szabad-e a férfinek elbocsátani feleségét?"
Szentírás-magyarázat
Bambuszfa, szeretsz te engem?
Homíliavázlat
Isten túlcsordul
LITURGIA
Az októberi Életigéből
"Hagyjátok, hadd jöjjenek hozzám a gyermekek, és ne akadályozzátok őket, mert ilyeneké az Isten országa." (Mk 10,14)
Abszolút-hallás
"Legyünk egyszerűek, alázatosak és tiszták!"
Részlet Assisi Szent Ferencnek az összes hívőhöz írt leveléből
A hét liturgiája
(B év)
Katolikus szemmel
A hit és az értelem
Öt éve jelent meg a Fides et ratio kezdetű enciklika
Jövőnk a tét
Világutazó unokáim
Azután...
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Okos enged...
Élő egyház
Újpogány tanok, a New Age veszélyei
Effata - Nyílj meg!
A hallássérült pasztoráció mindennapjai
A hazafiság, a vallás és a tudományok háza
Kiállítás Szeged-Alsóvárosban
A Szőlőcske csoport első szentmiséje
Veni Sancte a Hajnalcsillag Katolikus Óvodában
Nyílt esték a szemináriumban
Idei találkozásaink:
Élő egyház
Jezsuita prokurátorok kongregációja
Mit nem szabad tenni a liturgiában?
Mennyei kék
Chagall mainzi üvegablakai
Fórum
Köszönjük, Szentatya!
Áldás az erkélyről
A béke az igazságosság gyümölcse
Negyvenöt éve halt meg XII. Piusz pápa
KÖNYESPOLCRA
Értelmiségiek
Fórum
Ott a külső, itt a belső nyomorúság a riasztó
Indiából érkezett nővérek Adonyban
Fórum
Egyre többen, egyre többet a családért
Tények, események
Üldözöttek - vértanúk - hitvallók
Az egyházüldözés módszerei
Fórum
"Nálunk azért valamivel jobb a helyzet"
Az új bíboros az egyház unióval kapcsolatos feladatairól
Kitárt kapuk és szívek
Centenáriumi ünnepség a Budai Irgalmasrendi Kórházban
Építeni és építkezni
Kettős ünnep a jezsuita rendben
Zarándoklat a hazáért
Katolikus értékrendért a sajtóban
Az idén ketten kaptak Szalézi-ösztöndíjat
Ifjúság
Szolgálat helyett szereplés?
A keresztény könnyűzenészek kihívásairól és kísértéseiről
Krakkói jegyzetek
Hány puttonyos egy szentmise?
Programajánló
Közép-európai imavirrasztás
Rejtvény
Kultúra
A találkozás küszöbén
Húsz éve hunyt el Szedő Dénes
Vér és tanúság
Egyház és média
Fórum
Afrika az afrikaiaké
A korszerű hitterjesztés előfutára
A hegyen épült város(rész)
Egyházközségek napja Miskolcon
Mozaik
A levelező tagozat jubileuma az Egyetemi templomban
A "katakombákat idéző" római magyar mise
Márai Olaszországban
Paskai bíboros Bajorországban
Törpefák divatja

 

Szentírás-magyarázat

"Szabad-e a férfinek elbocsátani feleségét?"

(Évközi 27. vasárnap - Mk 10,2-6)


A feleség elbocsátásának a kérdését a farizeusi gondolkodásnak megfelelően tálalja az ismeretlen kérdező. "Szabad-e?" (2. v.) A válasz azonban egyáltalán nem jogi természetű. Jézus a maga tanítását fejti ki a házassági kapcsolat lényegéről a kérdés kapcsán, és nem jogi magyarázatot ad. Azért hangzik el a kérdés így, mert a szemita társadalomban a férj tulajdona volt a feleség, tehát csak ő kezdeményezhette a válást. Palesztinában, Jézus korában a bigámia ritkán fordult elő, de a válás elég gyakori volt. A házasságtörés vádjától óvott a váló levél, amelyben a férj szabaddá nyilvánította elbocsátott feleségét. A hellén világban és a római világban már az asszony is kezdeményezhette a válást, a zsidó vallásban nem. Igazán emelkedett házassági felfogást csak Qumrán képviselt ebben az időben.

A Jézusnak szóló farizeusi kérdés és kérdező tehát, ennek a zsidó gyakorlatnak a prófétai szentesítését vagy tiltását akarta elérni.

Azt is meg kell mondani, hogy a tanítványok zaklatott kérdései már a 10-12. versnek jelentős szövegváltozataival maradtak fenn a kódexekben. A következő változatokat olvashatjuk: 1. "És ha a feleség, miután elbocsátotta férjét, máshoz megy feleségül." 2. "És ha elbocsátja férjét, és más veszi őt feleségül." 3. "És ha elmegy férjétől."

Mindezek azt mutatják, hogy a MTörv 24,1 szabályozása ismert volt, de az esetek, amelyek felmerültek, teljesen mások voltak. A jézusi válasz arra irányul, hogy válás esetén mindenképpen valamilyen bűn történik. Jézusnak a 10-11. versben olvasható válaszaiból sem világos, hogy kicsoda követi el a házasságtörést és ki ellen? Kétségtelen, ilyen esetben megtörik az az egyedülálló kapcsolat, amely őket egy "hússá" tette. A szeretetkapcsolat megtörése pedig jóvátehetetlen véteknek számított Jézus értékvilágában. A mondás a maga keménységével mindenképpen Jézusnak tulajdonítható.

Jézus nem részletekbe menő tanítást adott, hanem prófétai tanítást közölt a házasságról. Elénk állítja az Isten országa ideális állapotát. Felhívja a figyelmünket, mekkora felelőssége van a házasoknak. Nem bevett gyakorlatot akar szentesíteni, vagy elutasítani, hanem helyes házassági magatartásra akar tanítani.

Sokan ma is az egyház merevségét kritizálva ebben a kérdésben számon kérik a társadalmi gyakorlat rugalmasságát. Jézus válasza arra figyelmeztet, hogy a házasság intézménye éppen úgy érték mellett tanúságtevő intézmény, mint a szerzetes fogadalma. A hűség és a kitartás, a megbocsátás óriási gesztusát a gyerekek a házasságban élő férj és feleség részéről saját bőrükön tapasztalják meg.

Minden megmaradt házasság a hűség adományával ajándékozza meg a gyermekeket. Minden megtört házasság az emberi ígéret ingatagságáról ad maradandó élményt. Nem mindegy, hogy milyen szellemi értéket örökölnek a gyerekek. Ez az örökség ugyanis életük, érzelmi stabilitásuk alapja vagy aláásója lesz.

Benyik György

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu