Uj Ember

2002.10.20
LVIII. évf. 42. (2829.)

1956 - a kommunista önkény ellen.
Ezek a fiúk köteleznek minket...

Főoldal
Címlap
Tartsd meg, Isten, Szentatyánkat!
Hálaadás a pápáért a Mátyás-templomban
Új templom Fatima Csillagának
Soroksár-Újtelep ünnepe
A missziós munka szükségessége
Áldd meg, Uram, Magyarországot!
Furcsa gyülekezet
Lelkiség
Ne kössünk bele...
Évközi 29. vasárnap
A pápa felajánló imája a Fatimai Szűzhöz
Lelkiségi mozgalmak - a Gondviselés ajándékai
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Újra itt vannak a verbiták
Világi szemmel a budatétényi missziósokról
"Antiszociális" törvény
Nobel-díj után
(ezerötszáz gyors)
Az Andrássy út 60. szelleme - és gyakorlata
Tiltakoznak az asszonyok
Lapszél
Újraolvasom
Élő egyház
KÉSZ-zarándoklat Márianosztrára
Élő egyház
Ökumenikus vesperás a pápa vezetésével
Nem vezetik be a modern görög nyelvet
Az argentin főpásztorok üzenete a nemzethez
Fórum
A harmadik királyi városban
Az OEMT ankétja Óbudán
Csak lélekben lehettem ott a temetésén
Megemlékezés Tegzes György egyházzenészről
Világító szavú bencés
Új vallási sáv a Duna Televízióban
Fórum
Néhány hamis mítoszt is eloszlattak...
Nyílt nap a szombathelyi Szent Norbert Gimnáziumban
"A munka nem a szükséges rossz"
Családfesztivál Zalaegerszegen
Premontreiek
Fórum
Missziós lelkülettel
A ferences nővérek mindenhol otthon vannak
Jó pásztorok, nem béresek voltak
A háború utáni Magyarország - ahogy a püspökök látták
Fórum
Jezsuita álom
A Faludi Ferenc Ház tíz éve
Lux Hominis - Az Ember fénye
Szakrális Művészeti Fesztivál Budapesten
A Káldi-Biblia "feltámasztása"
"Ünneptorlódás"
Ifjúság
A Szentírással barátságban
Krakkói jegyzetek
Hármas befutó
"Üzenetek" a kerekesszékből
Tudatformáló előadásokat tartanak nem sérült diákoknak
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Levél Bécsbe
Napló
(részlet)
Kirándulás a múltba
A magyarok
Mozaik
Mise Rómában - Magyarok Nagyasszonya tiszteletére
Francia kitüntetés Papp Tamásnak
Juhász Judit Pethő-díjas
Őszi madárcsapatok
Kápolna a lőszerraktár helyén

 

Ne kössünk bele...

Évközi 29. vasárnap

"A farizeusok félrevonultak, és megtanácskozták, hogyan tudnának belekötni Jézus szavaiba."

A magyar szó - "belekötni" - remekül kifejezi azt, ami Jézus ellenségeinek szándékában áll. (A nagymama otthagyta a karosszéken a kötést. Kesztyűt köt unokájának. Valaki titokban "beleköt". Ha nagymama gyanútlanul folytatja a kötést, akkor abból valami torzszülemény lesz...)

Ne engedjük, hogy keresztény hitünk összefüggő, egységes és isteni módon következetes kötésébe "belekössenek" idegen részeket, amelyeket továbbfejlesztve már csak valami hasznavehetetlen, Krisztustól és az Evangéliumtól idegen, megalkuvó és zavaros utánzatot produkálhatunk.

A hit tisztaságára ügyelni igenis alapvető kötelességünk. Ez nem a más felfogásúakkal való párbeszéd elutasítása. Természetesen elsősorban nekünk kell vigyáznunk, hogy hitünk szövetébe ne "kössünk bele" idegen részeket.

A kísértés óriási, mert a divatos vallási irányzatok a nagy tömegekhez közelebb állnak, mint a tiszta evangéliumi hit.

Ám egyszer végig kell gondolnunk, hogy a Krisztusba vetett hittől idegen, de divatos beleszövések a kétszeres árulás bűnét takarják, mert a nem hívő és a nem keresztény embernek emberi joga, hogy megtudhassa, mit hisznek a keresztények. Ne csapjuk be őket. Önmagunk becsapása viszont beteges pszichére vallana.

A farizeusok Jézusnak az Isten országáról szóló radikális beszédébe akartak beleszőni aktuális politikai jelentést, azt gondolván, hogy Urunk gyanútlanul tovább köti, tovább szövi az ő betétjüket, mint saját tanítását, és így csapdába kerül.

"A farizeusok odaküldték hozzá tanítványaikat és a Heródes-pártiakat."

Nem maguk mentek Jézushoz a Heródes-pártiakkal együtt, mert azokat ők szívből utálták. Tanítványaikat azonban nem átallották összekötni a Heródes-pártiakkal. Ha valaki Istenbe vetett mélységes hitét belebocsátja a napi politikába, akkor majd így jár: gyerekei és tanítványai hitét ő maga helyezi egy szintre politikai ellenfeleivel. Ez nem azt jelenti, hogy a Krisztusban hívő ember ne politizáljon. Igenis politizáljon, de ne feledje, hogy a szentély az szentély, és Istennek ő önmagával tartozik. Ne feledje, hogy azért a hit és a Krisztusban való élet mélyebben zajlik; hogy elsősorban meg kell térnie. Természetesen van az életnek felületesebb szintje, sőt, felszíne. Ez nem baj, sőt, nagyon jó. A baj ott kezdődik, ha a felszín elszakad a mélységtől, illetve ha a mélységet felszínként kezeljük.

Istent és a császárt nem lehet egy szintre hozni. Ez bálványimádás lenne. Következésképpen azt sem lehet egy szintre hozni, amivel Istennek tartozunk azzal, amivel a császárnak tartozunk.

Az ember Isten képmása, a pénzen viszont a császár képmása van.

Te, ember - mondja Krisztus - magaddal az élő Istennek tartozol. Átadtad-e neki magadat? Ha átadtad volna, tudnád, hogy mi a dolgod a politikai síkon. Ezek nem ütköző kötelességek, mert nem egy szinten vannak. De egészen nyilvánvaló, hogy a mély döntés tükröződni fog az élet felszínén. Tudnod kell, hogy a lelkiismereted felette áll a parlament döntésének, még az európai parlament döntésének is, de csak akkor lesz jogod lelkiismereti szabadságodhoz, ha a lelkiismeret kötelességeit teljesíted.

Jézus deszakralizálja a császári (politikai) hatalmat; a császár nem Isten, csak császár. Semmiféle jámborságnak sincs joga újra szakralizálni a politikai hatalmat, illetve egyes irányzatokat. Maga az ember szakrális lény - kivétel nélkül mindenki, mert Isten képmása.

Barsi Balázs

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu