Uj Ember

2002.07.28
LVIII. évf. 30. (2817.)

A Szentatyát
július 25-ére
várják Torontóba

Főoldal
Címlap
A hit világítsa meg életünket!
Ifjúsági Világtalálkozó Torontóban
Átvilágítás vagy elsötétítés?
Vallás - család - közélet
Kárpát-medencei kispapok találkozója Pannonhalmán
Lelkiség
Isten országának erőterében
Évközi 17. vasárnap
Az utolsó "jegyzet a liturgiáról"
A Jeruzsálemi Monasztikus Testvéri Közösség
Harmincöt éves a Katolikus Karizmatikus Megújulás
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Nagymamák hite
Jegyzetlap
Nehéz körülmények között világraszóló sikerek
Önbecsülés
(ezerötszáz gyors)
Lapszél
Térerő és élettér
Élő egyház
Személyi változások
az Esztergom-budapesti Főegyházmegyében
"Megfogyva bár, de törve nem"
Magyar papok a Kárpát-medencén kívül
Magyar Bibliodráma Egyesület alakult
Hűséggel és szeretettel
Déli harangszó
Hálaének a bácskai Kishegyesen
Bővülő vételkörzet
Az imaapostolság szándékai:
Élő egyház
Vallásszabadság a világban
A kommunista térség
Röviden
Fórum
Mi az ember élete?
Keresztények az ezredfordulón
Az Olvasó írja
Önátalakító program
Biztonsági telefonvonal Lengyelországba
Fórum
Pápai krémes - Wadowicében
Fórum
Mindenkinek a saját nyelvén
Loyolai Szent Ignác és a jezsuiták
Fórum
Engesztelésül Anglia megtéréséért...
A nemzeti kegyhely és egy bátor hölgy története
Ifjúság
Az első élmények
A számok tükrében
Emberhalászok a Szigeten
Találkozzunk a Közös Ponton!
Legyetek szentek!
Kanada szentje
Boldog Kateri Tekakwitha
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Kultúra
Az ötödik bukta
A XX. század - embernyi távlatból
"Isten nem halt meg"
Tűzkígyók
Három könyörgő kérdés
Fórum
"Olyan ecsettel festették, mely nem e világból való"
A guadalupei kegykép és Amerika evangelizációja
Mozaik
Werner Alajos "hazatért"
Premontrei apát aranymiséje
Erdei közjáték
Derű és szeretet
Katolikus napközi
Tekerj az életért!

 

Beke György

Nagymamák hite


Egy családi történet jut eszembe. Még a diktatúra idejéből. Budapesti mérnökember egy vidéki városkából nősült, és miután két gyermekük született, felhozta az anyósát is, hogy segítsen a nevelésükben. Tréfásan mondogatta is, hogy "a szocializmusban legnagyobb érték az anyós". Ha a férj és a feleség is dolgozik - márpedig másként nehezen élnének meg -, az anyós veszi át a házban a parancsnokságot. N-né asszony, nevezzük így, szívesen is vállalta a feladatot, elég erőt érzett még magában a háztartás vezetésére és a két unoka gondozására. Okos gyermekek voltak mind a ketten, egy fiú és egy lány, szomjasak minden új ismeretre és különösen a nagymama történeteire.

Apjuk egyszer arra lett figyelmes, hogy a gyermekek, különösen a fiúcska, Jézus Krisztust emlegeti, keresztre feszítését és feltámadását. Nem volt nehéz kitalálnia, hogy a nagymama szájából hallhatták a bibliai történeteket, az óvodában nem esik szó ilyesmiről. Csak el ne szólná a fia magát az óvónő előtt! Híre menne, s ki tudja, milyen kára származnék.

Neki és egész családjának. A mérnök meg volt győződve, hogy az új társadalomban egyszerűen kihal a vallás, nem fogja emlegetni senki. Ha a "kettős nevelés" hátrányairól olvasott az újságban, büszkén húzta ki magát: ilyesmi nálunk nem fordulhatna elő. Nem volt istentagadó, de az a vallásos nevelés rég lekopott róla, amit valamikor gyermekkorában kapott. Úgy tartotta, hogy számára a vallás, Isten, a papok tanítása fölösleges, nehéz teher, hát a gyermekei ne is vegyék majd egykor vállukra ezt a terhet. Megkíméli őket...

Megdöbbent a mérnök, és szemrehányóan mondta a feleségének:

- Ez az édesanyád műve. Ha tudtam volna...

- A megkeresztelésükről?

Hüledezve értesült a mérnök úr, hogy a gyermekei nemcsak Krisztus történetét hallgatják a nagymamától, de meg is vannak keresztelve. Szabályosan. A feleség örült, hogy ilyenképpen szóba hozódott a keresztelés dolga, rég meg akarta mondani a férjének. Szokásos történet volt. A nagymama elvitte az unokáit abba a kisvárosba, ahol az élete javát töltötte, és az egyik mise után keresztvíz alá tartották mind a két gyermeket. Ott volt az anyjuk is, ez enyhítette a plébános szigorát, aki előbb úgy vélte, ha már két-három esztendőn át elhanyagolták a keresztelést, várjanak még vele, amíg a gyermekek annyira felnőnek, hogy maguk kérik, vallási meggyőződésük alapján. A nagymama sóhajtozott, hogy "én addig meghalok, főtisztelendő atyám". A mama előrelátóbb volt, és magával hozott két pár keresztszülőt is, a kisváros tiszteletben álló hívő polgárai közül...

Váratlan folytatása lett a történetnek. Vagy ez volt a természetes? A férj a "családi lázadás" láttán megadta magát, nem tiltakozott többé. Magában sokszor meghányta-vetette a dolgot, és évek múltán ő vitte a gyermekeit vasárnapi misére.

Anyósom igazi hittérítő - mondogatta tréfásan, szeretettel. Mennyire eltalálta! Érdemes lenne akár szociológiai felmérést készíteni arról, hogy mit jelentett a diktatúra súlyos időszakában, de akár ma is a nagymamák és nagyapák nemzedéke a családok életében, a hit felébresztésében és megőrzésében.

Úgy hozták a politikai körülmények, hogy egy nemzedék "kiesett" a vallási élet folytonosságából. Tagjainak többsége nem tanult hittant, ezzel szemben természetes hitét és vonzalmát elkábították úttörő foglalkozásokkal, később a tudománynak hirdetett ateizmussal, és ha kellett, paranccsal, erőszakkal. Felnövekedve és szülővé válva, nem érezték át felelősségüket önmaguk és gyermekeik lelki életéért, jövendő üdvözüléséért.

A "materializmus" nem filozófiaként, hanem érdekként, érvényesülésként győzött a tudatukban. Legyőzte őket. Kirekesztették magukból Istent, azzal a balga hiedelemmel, hogy meg tudnak lenni nélküle is. Elzárták Istent a gyermekeiktől, pedig ez már nemcsak felelőtlenség, hanem bűn, súlyos bűn.

A nagymamák és a nagyapák nemzedéke azonban magával hozta egész életén át az öregségbe a hajdanán, gyermekfejjel megérzett hitet, bizalmat Istenben és a felelősséget magukért és embertársaikért. Régen ez csendes öregséget adott a nagymamáknak és nagyapáknak, most valóban a hittérítés nehéz kötelességét rótta rájuk. És igen sok nagyszülő - bizonyosan a többség - akár gyermekei közönyén "átnyúlva" az unokákhoz, a család harmadik nemzedékéhez, igehirdetővé vált, jó pásztorrá, önkörében önzetlen, naiv apostollá.

Tették ezt a nagymamák és nagytaták rokonszenves "önzésből", unokáik féltéséből. Teszik továbbra is, mert a nemzet testén az erkölcsi sebek, a roncsolódás nyomai nem tűnnek el azonnal, a társadalmi rend megváltozásával, a múlt ebben is éppen olyan csökönyösen védekezik, mint hatalmának minden más szegletében. A nagymamák hite az igazán hatásos nevelőerő, s amire talán nem is gondolnak: ők a nemzet lelki újjáteremtői.

(A szerző József Attila-díjas író, Táncsics-díjas újságíró)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu