Uj Ember

2002.04.14
LVIII. évf. 15. (2802.)

Főoldal
Címlap
Nem szabad feladni
- A választások első fordulója után -
Háború a feltámadás földjén
Megalakult a Munkácsi Egyházmegye
Békét az Úr földjének
Nemeskürty István pápai kitüntetése
Április 14-én, húsvét harmadik vasárnapján
Lelkiség
A felismerés
Húsvét 3. vasárnapja
Továbblépés a hit útján
ÉLET ÉS LITURGIA
Bárányból pásztor
Vanyó László professzor a föltámadt Krisztus jeleiről és gesztusairól
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
A magyar modell
Élet
~ ~ ~ Sodorvonal ~ ~ ~
Olvasható a Hídember
Maori nyelven...
Élő egyház
Negyven éve halt meg Harmat Artúr
Harmat Artúr-emléknap
Megalkuvás nélkül
Száztíz éve született Mindszenty József bíboros
"Legyen a ház újra otthon"
A máltaiak az árvíz károsultjaiért
Kell-e tizenötödik stáció?
Lelkipásztori tűnődések
Élő egyház
Ismét háború pusztít a Szentföldön
L´Osservatore Romano: Népirtás Krisztus földjén
Pápai apróságok IV.
Hála
Párbeszéd
Az ember, aki a maga sorsába zártan vergődik
Szombathelyi Egyházmegye
Valami nagyszerűt Istenért
Kisléghi Nagy Ádám festményei a szombathelyi székesegyházban
Fórum
Gondolatok a házasság szentségéről
Húsvéti számunkban, a keresztségről szóló írásunkkal kezdtük az egyház szentségeit bemutató sorozatunkat. Ebben nem első
Tüzet tűzzel oltani
A Szeretetláng hazai és külföldi terjedése
Templommegáldás Gazdagréten
Lelkiség
Ahol ég és föld összeér
Isten jelenlétében maradni
A pécsi Kármel
Ifjúság
Iskola- és neveléstörténeti verseny
Krakkói jegyzetek
Tetszési index
Segítünk, hogy te is ott lehess!
Pályázat! Pályázat! Pályázat! Pályázat! Pályázat!
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Érvekkel élő publicista
Tíz éve halt meg Tűz Tamás
Találkozás
Szelid szonett a Szűzhöz
Mezők Krisztusa
A kép
Mozaik
Az egyházért és a pápáért
Pápai kitüntetés a szombathelyi orvosnak
Magyarország első Csángó Koordinációs Irodája
Égőpiros kefevirág

 

ÉLET ÉS LITURGIA

Továbblépés a hit útján

Szent Ágoston Hippo városának püspökeként ezekkel a szavakkal fordult húsvétvasárnap estéjén az újonnan megkereszteltekhez: "Az elmúlt kimerítő éjszaka után nem szabad ugyan titeket a beszéddel sokáig tartóztatnom, ám nektek a beszéddel mégis tartozom." Ez a mondata, de beszédének többi része is utal arra, hogy a velük való foglalkozásokat még nem fejezték be.

Ezt az oktatást misztagógikus katekézisnek nevezték, és a IV-V. század sajátos hitoktatási formája volt. A szó a "müszterion" pogány szóból ered, és a pogány rítusokra és mítoszokra utal, amelyet csak a beavatottak ismerhettek meg. Erről többek között caesareai Euszebiosz (+339) Egyháztörténet című művében is említést tesz.


A megkereszteltek oktatása tovább folytatódott

A keresztény gyakorlat lényege az volt, hogy a neofiták (az újonnan megkereszteltek) oktatása tovább folytatódott. Így, húsvét hetében elmondták nekik még mindazokat a "titkokat", amelyeket a keresztségre való előkészületük alkalmával nem, vagy nem kellőképpen ismerhettek meg.

Kezdetben ezt a katekézist maga a püspök végezte, mintegy meghosszabbította húsvét éjszakáját és ünnepét. Ennek az oktatásnak a kiemelt jelentőséggel bírt az eucharisztiáról szóló tanítás bővebb kifejtése. Számos püspök "misztagógikus katekézisét" ismerjük. Ilyen például Jeruzsálemi Szent Kürillosz (magyar szóhasználatban inkább Cirill, +387), Szent Ambrus (+397), Aranyszájú Szent János (+407) püspök, Mopszvesztiai Theodorosz (+428) püspöknek vagy Szent Ágoston (430) katekézisei.

Jeruzsálem eléggé viharos korszakában választották Kürilloszt püspökké. Súlyos hitvitákat kellett vívnia, elüldözték püspöki székvárosából, majd később visszatért oda. Vitairatai nem voltak, de megmaradt az a 24 katekézise, amelyeket gyorsírók jegyeztek föl. Ezeket 348-ban vagy 350-ben tartotta. Beszédei többségében a keresztségre készítette fel a katekumeneket, míg az utolsó öt húsvét hetében hangzott el az újonnan megkeresztelteknek. Ezek rövidek, de liturgiatörténeti szempontból jelentősek.

Az elsőben "az egyház igaz és kívánatos gyermekeinek" nevezi a megkeresztelteket, akiknek még meg kell tanítani mindazt, ami keresztségük alkalmával történt. Ezért részletesen kifejti a Sátánnak való ellentmondás lényegét és értelmét. Mindez a templom előcsarnokában történt. Nyugat felé kellett fordulni - mert az a látható sötétség országa - ezekkel a szavakkal: "Ellentmondok neked, Sátán!"

A második katekézisben kifejti, hogy a ruhák levetése után mezítelen volt a katekumen, amint Krisztus is az volt a kereszten. Következett az olajjal való megkenés, a hitvallás, majd az alámerítés értelmezése és jelentősége: eltemetkezés Krisztusban és őbenne az új életre való feltámadás és a vele való "egybenövés" (más kifejezést használ Szent Pálra utalva). Ez a keresztény élet kezdete.

A keresztény névre azért lettek méltók, mert részesültek a Szentlélek kenetében. A harmadik oktatásban magyarázza meg, hogy a szent és éltető Lélekkel szentelődik meg a lélek. Így méltatja a bérmálás jelentőségét.

Az utolsó két katekézisben az eucharisztiáról tanít. Emlékeztet Jézus csodáira, majd a szentmise liturgiájának egyes eseményeit állítja még egyszer hallgatói elé. Érdekes, hogy ő is, amint Szent Ambrus is teszi, hosszan elmagyarázza az Úr imádságának tanítását. A szentáldozás végeztével pedig így buzdít: "A bűn szennye miatt meg ne fosszátok magatokat ezektől a szent és szellemi misztériumoktól".

Röviden összefoglalva ilyen az ókeresztény minta, amelynek gyakorlatát az egyház a mai élet körülményeire alkalmazva visszaállította.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu