Uj Ember

2001.11.25
LVII. évf. 47. (2782.)

November 25.:
Krisztus király ünnepe

Főoldal
Címlap
"Jót tenni jó"
Üzenet - óriásplakátokról
"Párbeszéd az igazságban, találkozás a testvériségben"
Pápai megnyilatkozás az ökumené jövőjéről
Templomháború
Lelkiség
Krisztus király ünnepe
Virgil "átváltozásai"
Skóciai Szent Margit nyomában
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Latin Európánk
Lelki ismeret
Szabad verseny, piacgazdaság
Az igazi életforma
Baseballütő és furkósbot
Levél az Olvasóhoz
Élő egyház
Áhítat a békéért
Világvallások testvéri találkozója a szegedi Nemzeti Színházban
Rajeczky emléksorok
(1): Elgondolkodni
"Hiteles liturgiát"
Látogatás a Szigetközben
Az egyházművészeti tanács ankétja
Élő egyház
Oszama bin Laden szellemi portréja
Rufzeichen
A globalizáció kulturális és etikai szempontjai
Eucharisztikus egység
Az internet: az Evangélium hirdetésének új fóruma
Fórum
A zsoltárfordításról (7. rész)
Egy tiszta ember
Andrásfalvy Bertalan 70 éves
A kiszolgáltatottságról
A mozgássérült szemével
Indirekt bizonyítás
Humor, nevetés
Pokolbéli büntetések
Fórum
A másság önmagában nem érték
Ultraliberális törekvéseknek nem lehet áldozata egy gyermek
Az egészséges élet védelmében
Kaposvári Egyházmegye
Minden az iskola
Zala - Somogyban
Nyolcvan év
Ifjúság
Kincset érő cserépedény III.
Boldogok a tisztaszívűek, mert ők meglátják az Istent. (Mt 5,8)
Világhatalom születik
A Biblia és a keresztény világnézet
Fölfelé, a béka alá
Tokkal-vonóval
Péntek esti hőemelkedés
Meghívó
Rejtvény
tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
Harsány kor szelíd dalnoka
Olümposzi fényben fürdő tájak
Margitsziget, Tabán, gyerekkor
A "szegedi ház"
Esztergomi Szent István szobor
Mozaik
Halottak napján
Isten kegyelméből vagyok, aki vagyok
Papi jelmondatok
A visszaöregedett templom
Helyreállították a nyírbélteki műemléket
Egyházzenész jubileuma
Ministránsok Péliföld-Szentkereszten

 

Kincset érő cserépedény III.

Boldogok a tisztaszívűek, mert ők meglátják az Istent. (Mt 5,8)

Van még néhol kristálytiszta vizű élőforrás. Csendesen, észrevétlenül gyűlik össze a kövek medencéjében a víz, békés, soha nem zavaros. Aki föléhajol, meglátja benne az arcát. Különben az ég tükröződik benne. Vize túlcsordul, az életet táplálja.

Ilyennek teremtett minket az Isten. Túlcsorduló élővizet őrző cserépedénynek. Emlékeztet rá a csecsemő tiszta, bízó tekintete, ártatlan mosolya, a szűzi szerelem ragyogása. Boldogok a tisztaszívűek, mert meglátják az Istent. Jól ugyanis csak a szívével, az igazi jót, az Istent, csak a tiszta szívével látja meg az ember.

A tisztánlátás, a megkülönböztetés, az igazi felismerésének ajándéka azoké, akik ép cserépedényben gyűjtik a kristálytiszta élővizet. Az Isten kék ege tükröződik bennük, az ő szemével képesek látni. Ha összetörik a cserépedény, vakon, tapogatózva kell járniuk tovább, rengeteg megpróbáltatás és szenvedés árán, romokat, pusztulást hagyva maguk után. Sokkal keservesebb küzdelmet kell megvívniuk, mint azoknak, akik tisztán látnak az Isten szerelmes szemével. Az Isten miránk, keresztényekre bízta e tisztaság becsületét, botrány, ha visszaélünk bizalmával, és másokat bűnre vezetünk. S jaj a botrányokozóknak! (Lk. 17,2) Körülöttünk a világ tele van tört szívekkel, tört cserepekkel. Legutóbb megismertük annak a lánynak a történetét, aki elvesztette a tiszta látását. Összetört cserépedényben tört szívet hordozva nem láthatta meg, ami a szemnek láthatatlan. Nem tudta már megkülönböztetni az egyetlent az egyiktől. Hisz eljátszotta a lehetőségét. Neki már egyetlen nem juthatott, csak egyik a több közül. Hogyan is ismerhetné föl az igazit? Hisz az egyetlen! Segélykérő kiáltása felém hangzott: "Most mit csináljak?"

Mit lehet erre válaszolni?

Két ember titkos összetartozása dolgában kívülállók vagyunk. Talán emlékszünk még az előző részből Jelenits tanár úr igazságára: csak a szerelem lát, mi, kívülállók vakok vagyunk. Így igaz. Nem adhatunk tanácsot, nem tetszeleghetünk a mindent látó Isten szerepében. Gőg, önteltség, bűn lenne tőlünk. Nem láthatunk a másik helyett, a felelősséget sem hordozhatjuk helyette. Ámde felismerhetjük, hogy mire van igazán szüksége.

Ő csak tanácsot vár tőlünk, kézzel fogható alamizsnát. Hasonlóan ahhoz a bénához, aki a jeruzsálemi templom Ékes-kapujánál koldult az apostoloktól. Bár tudta magáról, hogy béna, de beérte volna az alkalmi segítséggel is. Körülöttünk azonban olyan vakok vannak, akik nem tudják magukról, hogy vakok, mivel hasonlóak között élnek.

Természetesnek veszik, hogy sötétben kell botorkálniuk, mint a sorozatunk első részéből is ismert Vakok völgye lakóinak. Ha az ott élő vakoknak volt bátorságuk meggyőzni a látót, hogy fölösleges a szeme, mennyivel inkább kell, hogy bátorságunk legyen megsejtetni a hozzánk kiáltóval, hogy mire van igazán szüksége.

Vigyázat! Nem vádolni vagyunk hivatottak, aki "azért jött, hogy megtalálja és megmentse, ami elveszett." (Lk 19,10)

A mélységbe jutott ember csak fölfelé tud kiáltani. Halljuk hát meg a szavak mögül a lelke mélyéből feltörő sóhajt, az igazi értékek, a boldogság, vagyis az Isten utáni sóvárgást. El ne mulasszuk felébreszteni benne a vágyat, hogy lásson. Hogy megláthassa az Isten arcát, s vele a maga boldogságát. Ehhez azonban látó szív kell.

Csak ha megtudja, hogy erre van szüksége, s hogy van, aki azért jött, hogy a vakok lássanak (Lk 4,18) akkor tud a jerikói vakhoz hasonlóan ellenállhatatlan erővel kiáltani: "Jézus, Dávid fia, könyörülj rajtam!... Uram, hogy lássak!" Ne álljunk útjába gyarló emberi okoskodással, ne hallgattassuk el a kiáltását, mint egykor a jerikói úton járók, inkább segítsünk neki kiáltani, hogy majd együtt örülhessünk a válasznak: "Láss, hited megmentett!" (Lk 18,42)

Nényei Gáborné

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: webmaster@storage.hu