|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Minden az iskola
A külső-somogyi dombvidék központja Tab. Nevét titok fedi. Egyesek szanszkrit eredetről beszélnek és tüzet emlegetnek, mások személynevet. 1320-ban Szent Péter apostol védelmét élvezte, de bizonnyal korábbi betelepülésről van szó. Amikor jött a török, a budai pasa, meg a kopányi nahie (járás) vette birtokba, 1689-ben került magyar kézre ismét. A gazdasági világválság éveiben a Szociális Misszió Társulat tagjai hitre, erkölcsre tanították a fiatalságot, s kézimunkára, betegápolásra, háztartásvezetésre. 1928-ban a Népművelő Testvérek Társasága óvoda és népház építésére szereztek pénzt, sőt folyóiratot is indítottak. Jelentős közművelődési életről szól a krónika, míg a világháború "be nem ütött".
A szellemi-lelki elmélyülést mindig az egyházi jelenlét biztosította. Az 1762-65 között épült családiasan fogadó templom gyönyörű tere, a torony "ékes szólása" a tájban az eucharisztia győzedelmét hirdeti.
Hódolatában - a templom titulusaként, az oltárképen az Utolsó vacsora kenyérosztó pillanata fénylik, a mennyezete pedig a "villanó ecsettel" dolgozó Dorfmeister ritka allegóriája, az áldozat - ó- és újszövetségi részletei - freskóképeken. Takács Lajos a szíve a településnek, a harminc esztendeje itt az Úr szőlőjét gondozó pap, Krisztus apostola és az egyházi tudományosság doktora, aki nehéz pályát járt be, amíg az oltárig jutott. Minden jól kezdődött volna - mondja derűsen, de ahová - diákként beléptem az iskolába, mindjárt bezárták - megszüntették. Olyan idők jártak, amikor a rossz emlékezetű politikai átrendeződés igyekezett elvagdosni a gyökereket főleg az oktatásban. Végül a pápai tanítóképzőben "vetettem horgonyt", ott szereztem képesítést, s mint a nemzet napszámosa, beálltam a sorba. Sok mindent megtanult, "lelke" lett az egyházzene, a rajz, az oktatás-nevelés szoros összetartozásának ügye. Gyakorló idő, majd képesítővizsga, végül Badalik Bertalan püspök jóvoltából a teológia, szeminárium, hiszen mindig is a krisztusi lángot hordozta magában. Kiváló képességét a Központi Papnevelő Intézetben kezdte kibontakoztatni, de jött 1959, ő pedig ment - száműzöttként. Végül - segédmunkás-esztendők múltán, miközben magánúton tanulta a teológiát, hasonló sorsú "mesterek lábainál" - Esztergomban visszatérhetett az egyház legszorosabb védelmébe, és 1961-ben nyerte el a szentelést. Az ötvenedik esztendőt betöltötte, amikor doktori fokozatot kapott, disszertációjának címe: Ranolder János veszprémi püspök élete és munkássága, amely 1987-ben megjelent a Körmendy József által szerkesztett A Veszprémi Egyházmegye múltjából sorozatban. Ranolder nevelési elvei, rendszere ismert az országban, a róla szóló alapos értekezés pedig Takács Lajos szellemiségére vet fényt: minden az iskola; a poétikus üzenet: "az izzás hallgatag. A felkelő nap lelkiállapota a vidámság..." Így él, dolgozik, idős korú édesanyja van vele, a "gyerekkel", aki Tabon azt az ideális nevelési fórumot teremtette meg, melyet katolikus iskolának nevezünk, s ami itt nem csupán a nevében az. - Nem gyerekek után néztem először 1993-94-ben, hanem nevelőket kerestem, hiszen ez az alapozás. Nem csalódtam bennük. A legfiatalabb tanítónő három éve van itt, én kereszteltem. A generációs kérdés nálunk nem kap "merevgörcsöt", az iskolát a szívükkel gondozzák. Gyönyörű épületsor, a régi plébániából, tanítólakásból kiképezve, továbbépítve. Szinte minden részlete egy-egy családi fészek, mert bárhol áll meg a látogató, az ablakon betekintő táj, a nemes faburkolat, növények, képek, bútorok beszédesen üzennek: Csak így érdemes: a szellemi épüléshez megfelelő környezet kell. Okosan gazdálkodnak. Varga Ottó gondnok százszor átgondolja terveit, Sári Gyuláné igazgatónő s a helyettese, Molnár Angéla a hivatásukról mint az életükről beszélnek - a munka által. És a többiek is. Európai színvonal - mondhatja e sorok írója, s a rengeteg harmónium láttán (osztályokban, folyosókon) megkérdezi: miért? Takács plébános úr mosolyogva feleli: - Nekem nincs kántor-gondom. Harmincan is tanulnak a kezem alatt a gyerekek, s felváltva játszanak a misén; diákmisék egyúttal kateketikai lehetőségek is, amolyan első hittanórák - hetente. Van orgonálni visszajáró egyetemistám, főállású "kántorom" - Győrött... Kik járnak iskolába? Csupa katolikus gyerek? -- Nem. Mindenki, meg nem kereszteltek, testvéregyházbeliek is (reformátusok); mind ott vannak a misén, de a saját egyházuk életéből sem maradnak ki. Család és iskola kapcsolatáról is dicsérettel szólhatok. S végtére minden kis eredménynek örülni kell. Tanítóként kezdtem egyszer, tudom, mi ez: erősíteni a kis lángot. A templom közelében Szent István király szobra. Nagy Benedek rangos alkotása. Takács Lajos vigyáz a tört szobrokra, pusztulásnak indult értékekre, ő, a "mindenes". Vallja: a templomot nem szabad hagyni lepusztulni kívül, belül sem, a gyémántot folyamatosan gondozni kell. Mesterének vallja paptársát: Klonfár János festőművészt, s a képzői időből Cziráki tanár urat...
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:ujember@drotposta.hu
|