Uj Ember

2000. június 18.
LVI. évf. 25. (2708.)

Szentháromság vasárnap

.

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Szembenézés
Az emlékezet megtisztítása
Lelki ismeret - A Lélek nyelvei
A könyv
Élő egyház
A püspöki kar nyári ülése
A rendőr is lehet keresztény
A boldogabb családokért
Szentévi családevangelizáció Bácsfán
Lengyel-magyar millenniumi postai levelezőlap
A pünkösdnek jeles napján…
Élő egyház
Budapesti Katolikus Nagygyűlés
A Szentszék pavilonja a hannoveri EXPO 2000 kiállításon
Katolikus Nagygyűlés Hamburgban – az ökumené jegyében
Etika a tömegtájékoztatásban
Fórum
Életforma, nem cégér...
Lövey György
Sali elment
„Indulj az úton!“
Indulj az úton
Fórum
A szentévi eucharisztikus kongresszus
Isten kegyelmére és ránk is számítanak Papszentelések előtt
„A szeretet nem múlik el soha”
Emlékképek Nemoda Zoltán kazincbarcikai káplánról
Papszentelések országszerte
Kúltúra
Ifjúság
Eljutott-e Pál apostol Hispániába?
A kellemes nyaralás titka
Egy elfelejtett hős
Mozaik
Emlékezés Guthy Andorra
Az Olvasó írja
A kunszentmártoni Szent Márton vegyes kar
A magyar irodalom ünnepén
A Felső-Krisztina hat évtizede
Dél-balatoni miserend július és augusztus hónapban
Lázadó ifjúság
Rejtvény
.

 

A Szentszék pavilonja a hannoveri EXPO 2000 kiállításon

A német Niedersachsen tartományban, a félmillió lakosú Hannoverben a búcsúzó évezred utolsó világkiállítása nyílt meg. Németország elnöke, Johannes Rau és Gerhard Schröder kancellár nyitották meg a sorrendben harmincadik világkiállítást. Az első EXPO-t 1851-ben, a londoni Hyde-parkban rendezték meg.

A hannoveri EXPO 2000 világkiállításon a Szentszék viszonylag egyszerű pavilonnal jelentkezett. Az EXPO-város egyik ligetében, zöld fák között kapott helyet az épület. A látogatókat szökőkút csobogása vonzza a bejárat felé, ahol az olasz művész, Cecco Bonanotte bronzplakettja várja őket a szentté avatások, a megfeszítés és az Emmausz-járás jeleneteivel. A kör alakú pavilonban fapillérek tartják az üvegtetőt. „A gyűrű formájú épület valójában egy olyan élő sejtet akar mintázni, melynek belső magja mintegy kifelé sugárzik” – magyarázta Giovanni Lajolo németországi apostoli nuncius. A pavilon közepén fényszórók világítják meg azt a – VI. századból való – Krisztus arcképét hordozó kendőt, melyet a pápa Redemptoris mater magánkápolnájából hoztak a világkiállításra. Igazi szenzációnak számít, hogy az értékes ereklyét – a művészettörténet szerint a legrégebbinek tartott Krisztus-ikont – első alkalommal láthatja a nagyközönség. A pavilon magas, központi része egy száz ember befogadására alkalmas konferenciaterem. A világ minden tájáról érkező bíborosokkal, püspökökkel lehet majd itt megbeszéléseket folytatni a világkiállítás során. Itt mutatkoznak majd be az egyház nagy karitász-szervezetei, és ebben a teremben rendezik azon sorozatmegbeszéléseket, melyeket a következő öt nagy témának szentelnek: a család, a nők, a gyerekek, a béke és az igazságosság, valamint az emberi jogok és az emberi méltóság. A Szentszék kiállítási ünnepe június 29-e, vagyis Péter és Pál apostolok ünnepe, amikor is a Vatikánból Angelo Sodano bíboros, államtitkár vezetésével magas rangú küldöttség érkezik Hannoverbe.

A Szentszék elsősorban kiállítási pavilonként szeretné hasznosítani az épületet, és csak másodsorban szolgálná különféle rendezvények megvalósítását. A belső teremben tartott konferenciasorozatot párhuzamosan kísérné, magyarázná a külső gyűrűben elhelyezett fotókiállítás. A londoni fotóművész, Colin Morris félmillió színes és fekete-fehér fényképből válogatta össze azt a törzsanyagot, melyet a bejáratnál Teréz anya és II. János Pál képei jeleznek előre. A kép a pápát imádság közben a világvallások képviselőivel együtt mutatja. Nagy érdeklődésre tarthat számot néhány kiállított antik mestermű: egy mélydombormű, mely Marcus Gratidius Libanus és Gratidia Chrite síremlékéről származik, egy libával játszó kisgyermek márvány reliefje, egy fiatalaszszony márványszobra, Michelangelo Pietájának másolata és egy XV. századi angyalábrázolás. A jelenkor művészi hitvallását az öt kontinens egy-egy kortárs szobrászművészének életnagyságú alkotása képviseli. A szentszéki kiállításnak ez a része Az egyház útja az ember – az ember útja Jézus Krisztus címet viseli. Már a pavilon tervezésénél figyelembe vették annak későbbi felhasználását. Ennek megfelelően választották hozzá a nyersanyagot: lucfenyőt, üveget és acélt. A német püspöki kar tízmillió márkás hozzájárulásával elkészült pavilont a világkiállítás után kilencszáz kilométer távolságra szállítják el, a lettországi Liepaja kikötővárosába, ahol kápolnaként majd Isten dicsőségét szolgálja. VR/MK

Krisztus-pavilon Hannoverben

A hannoveri világkiállítás ökumenikus Krisztus-pavilonja Margot Kaessmann hannoveri evangélikus püspöknő szerint „az eddigi legnagyobb ökumenikus kísérlet Németországban”. A pavilont Meinhard von Gerkan hamburgi építőművész tervezte, aki a kölni pályaudvar átalakítási munkálatait is vezette. Az épület az EXPO központi helyén, a német pavilonnal szemben emelkedik, s benne minden órában zenével kísért imádságok hangzanak el, istentiszteletekkel, sőt odaillő színházi jelenetekkel. Az altemplom azonban csak a csendes ima helye. A világkiállítás után Volkenroda település új evangélikus temploma lesz az épület. KNA

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu