Uj Ember

2003.12.07
LIX. évf. 49. (2887.)

December 14.
Advent
második vasárnapja

Főoldal
Címlap
A szeretet jele
Ökumenikus keresztállítás a Kossuth téren
Az ukrán éhínség hetvenedik évfordulóján
Nincs utalás a keresztény gyökerekre
Ökumené Közép- és Kelet-Európában
Kárpát-medencei...
Lelkiség
"Készítsétek az Úr útját"
Szentírás-magyarázat
Adventi csúzli
Homíliavázlat
Égi segítség, földi akadály
Liturgia
A hét szentjei
Chantal Szent Johanna Franciska szerzetesnő
Az üdvösség
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Alternatív kereszténység?
Politikusnak született
Tíz éve hunyt el Antall József
Lapszél
"Szabad egyház szabad államban"
Élő egyház
A délvidéki vérengzésekre emlékeztek
Mise az áldozatokért
A vízözön után Noé oltárt épített
Élő egyház
Amerikai Missziós Kongreszszus
Robert Schuman boldoggáavatási ügye
Fórum
Egyházi ingatlanok visszaadása
Újra egyházi iskola...
Várakozó szeretet
Az Olvasó írja
Mindnyájan meghívást kaptunk...
Fórum
"Mint a Nap a természetben..."
Kármelita nővérek Gyenesdiáson
Fórum
Ősvallás és kereszténység (2.)
Hitvalló és vértanú püspökök - a határon túl (1.)
Szatmár
Fórum
Fordul a szél Csángóföldön?
Az Új Ember Kiadó karácsonyi könyvújdonságai
Pierre Blet SJ:
Ifjúság
A vallásról
Fiatalokkal beszélgetve
Hamburg várja a fiatalokat
Programajánló
Adventi Ünnepi Napok Pécsett
A Nagymarosi Ifjúsági Találkozó időpontja
Kedves Mikulás!
Rejtvény
Hat és tizenkét év felettieknek
Kultúra
Az emberség és a zene iskolamestere
Emlékezés Lisznyay Szabó Gáborra
Megemlékezés, hangversenyek és új lemez
Zenehallgató
Az Angelica Leánykar a bazilikában
Meggybefőtt
Könyvespolcra
Az utolsó mohikán
Mozaik
Vendég a magas hegyekből

 

Ősvallás és kereszténység (2.)

Volt-e, van-e, legyen-e "igazi magyar és ősi" vallás? Idegen test-e hazánk földjén a kereszténység? Mit kezdjünk a napjainkban mindegyre felbukkanó ősmagyar-újpogány "tanok" jelenségével? A közelmúltban a honi sajtóban ismét felerősödött a fenti kérdésekkel is sommázható témák hangja. Katolikus részről legutóbb Pápai Lajos győri megyés püspök figyelmeztetett az említett világnézeti divathullám veszedelmére és keresztényellenességére. Az Új Ember hasábjain a következő hetekben párbeszédet kezdeményezünk ebben az eddig elhanyagolt témában. Neves hazai gondolkodók írásait tesszük közzé, akik saját szakterületük szempontjai szerint segítenek eligazodni a fenti probléma útvesztőiben.

Róna-Tas András

A régi magyarok régi hitéről


Milyen volt a magyarság hitvilága a kereszténység felvétele előtt? Érdekes és izgalmas kérdés, amelyre már számos válasz született. A leggyakoribbnak az tűnik, hogy a magyarok ősvallása a samanizmus volt. Ezért érdemes megvizsgálni, mi is az a samanizmus, vajon magyar-e, és igaz-e, hogy a magyarság Szent István előtt a sámánhitnek hódolt?

A samanizmus elnevezés onnan származik, hogy ennek a hiedelemrendszernek a középpontjában a sámán áll. Hiedelemrendszert írok, mert a hiedelemrendszereknél sokkal teljesebb a vallás, amelynek többek között filozófiai alapjai, a teljes világra kiterjedő nézetrendszere, többek között erkölcstana és alapvető szövegei vannak. A samanizmus tehát nem vallás, és megtévesztő "ősvallásnak" nevezni. A sámán, aki egyébként lehet nő vagy férfi, készségeit őseitől örökölte. Ezekkel a készségekkel, saját és közössége hiedelme szerint kapcsolatot tud teremteni a közösség és a túlvilág között. Ezt úgy teszi, hogy tudatosan révületbe ejti magát. Majd a révült állapotban felveszi a kapcsolatot a - rendszerint védő, segítő - szellemekkel. Hírt hoz az elhunytakról, tanácsokat a betegeknek, lelki és testi bajokban szenvedőknek. Elmondja, mit látott a jövőből. A sámán túlvilági utazása idején különleges ruházatot hord, eszköze a dob, révületének okozója: ital és tánc. A világfát jelképező fára mászik fel. A háromosztatú világ, a "felső", az "e világ" és az "alsó", s az ezt a képzetet tükröző világfa szinte minden népnél megvan, s ábrázolását természetesen megtaláljuk honfoglalás kori tárgyainkon is. A samanizmus nem speciális magyar hiedelemrendszer, a földkerekség minden népénél megvolt valamilyen formában.

Azt, hogy a honfoglalás előtti magyarság ismerte a samanizmust, nem lehet egyértelmű forrásokkal bizonyítani, de összehasonlító néprajzi kutatások, régészeti és nyelvészeti vizsgálatok ezt valószínűsítik. Az is valószínűnek tűnik, hogy többfajta sámán élhetett a magyarok között, volt már bizonyos munkamegosztás. A magyar sámán ősi, finnugor eredetű neve táltos lehetett, de érdekes módon török eredetű bölcs szavunk is sámánt jelentett eredetileg. Ennek török alapszava is átkerült a magyarba, ez az a bű, amely még él bűbáj szavunk első felében. A táltos és a bölcs olyan párt képezett, mint a finnugor javas és a török orvos, a kétféle gyógyító vagy "orvosságos" ember. Ebből is látszik, hogy jóval a honfoglalás előtt a magyarság már egy igen sokrétű, finnugor és török eredetű hiedelemvilágban élt.

A samanizmus azonban már a kereszténységgel való találkozás és a honfoglalás előtt visszaszorulóban volt. Helyét fokozatosan átvette az Égistenben való hit. Ez az Égisten-hit a nomád birodalmakban elterjedt hiedelem volt. Jól ismerjük a török népeknél. Egy arab utazó arról számol be, hogy a volgai magyaroknál ugyan tizenkét felsőbb szellemet tiszteltek, de közülük a leghatalmasabb az Ég istene volt. Ezek a volgai magyarok, akiket később Julianus barát is meglátogatott, őrizték a korábbi magyar hiedelemvilág elemeit. Az Égisten, török nevén Tengri tisztelete egyes vélemények szerint az emberiség ősi egyistenhitének maradványa, mások szerint az egyistenhit felé törekvő népek hittörténetének utolsó állomása a nagy vallások, így a zsidó-keresztény hit megjelenése előtt. Akárhogyan volt is, az bizonyos, hogy a honfoglalás előtt a magyarság hiedelemvilágában már megjelent a legfőbb isten, a világ teremtőjének hite.

A teremtő Égistenben való hit is megkönnyíthette a magyarság áttérését a kereszténységre. A magyarság jóval a honfoglalás előtt megismerkedett a kereszténységgel. Erről ma már jól értékelhető forrásaink vannak. A VII-IX. században három szomszéd nép, a gót, az alán és a keresztény Kuvrát kán török népe közvetítette a keresztény hit tanait a Kubán-Don, majd a Dnyeper és a Kárpátok között élő magyarságnak. De bizánci térítő papok is felkeresték az egyre hatalmasabbá váló magyarságot. Egy bizánci forrásokban feljegyzett püspökség a magyarok térítését felügyelhette. A kapcsolat csak bővült az Etelközben, ahol a magyarságot csak a Duna választotta el az ekkor már keresztény Bulgáriától.


A táltos (László Gyula rajza)

A keresztény hit hosszú ideig együtt élt a samanizmussal és az Égisten-hittel. Honfoglalás kori régészeti emlékeink szépen bizonyítják e hiedelmek és hitek egymás mellett élését. A Nógrád megyei Pilinyben talált honfoglalás kori temetőben két egymás melletti sírt tártak fel. Az egyik női sírban keresztény könyörgést tartalmazó görög betűs csüngőt, míg a másikban foglalatba zárt, bajelhárítást szolgáló medveagyart találtak a régészek. A híres tiszabezdédi honfoglalás kori tarsolylemezen egyszerre látható indás életfa és bizánci kereszt.

A honfoglalás után a magyarság kapcsolata még szorosabbá vált a kereszténységgel. Így például tudjuk, hogy 952 körül Konstantinápolyból már térítő püspököt küldtek a Kárpát-medencében élő magyarsághoz. Szent István véglegessé tette a magyarság csatlakozását a kereszténységhez. Művét Szent László fejezte be.

Múltunk kutatása nemzeti kötelességünk. Szabad-e ma ismét az ősi hiedelmeket választani, elutasítani a kereszténységet, sámándobokon utazni a túlvilágra? Erre mindenkinek magának kell megadnia a választ. De tudnia kell, hogy a sámánhit nem speciálisan magyar hiedelem. Aki szembeállítja az "ősi magyar sámánhitet" az "idegen" kereszténységgel, az nem ismeri a magyar múltat.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu