Uj Ember

2003.12.07
LIX. évf. 49. (2887.)

December 14.
Advent
második vasárnapja

Főoldal
Címlap
A szeretet jele
Ökumenikus keresztállítás a Kossuth téren
Az ukrán éhínség hetvenedik évfordulóján
Nincs utalás a keresztény gyökerekre
Ökumené Közép- és Kelet-Európában
Kárpát-medencei...
Lelkiség
"Készítsétek az Úr útját"
Szentírás-magyarázat
Adventi csúzli
Homíliavázlat
Égi segítség, földi akadály
Liturgia
A hét szentjei
Chantal Szent Johanna Franciska szerzetesnő
Az üdvösség
A hét liturgiája
(C év)
Katolikus szemmel
Alternatív kereszténység?
Politikusnak született
Tíz éve hunyt el Antall József
Lapszél
"Szabad egyház szabad államban"
Élő egyház
A délvidéki vérengzésekre emlékeztek
Mise az áldozatokért
A vízözön után Noé oltárt épített
Élő egyház
Amerikai Missziós Kongreszszus
Robert Schuman boldoggáavatási ügye
Fórum
Egyházi ingatlanok visszaadása
Újra egyházi iskola...
Várakozó szeretet
Az Olvasó írja
Mindnyájan meghívást kaptunk...
Fórum
"Mint a Nap a természetben..."
Kármelita nővérek Gyenesdiáson
Fórum
Ősvallás és kereszténység (2.)
Hitvalló és vértanú püspökök - a határon túl (1.)
Szatmár
Fórum
Fordul a szél Csángóföldön?
Az Új Ember Kiadó karácsonyi könyvújdonságai
Pierre Blet SJ:
Ifjúság
A vallásról
Fiatalokkal beszélgetve
Hamburg várja a fiatalokat
Programajánló
Adventi Ünnepi Napok Pécsett
A Nagymarosi Ifjúsági Találkozó időpontja
Kedves Mikulás!
Rejtvény
Hat és tizenkét év felettieknek
Kultúra
Az emberség és a zene iskolamestere
Emlékezés Lisznyay Szabó Gáborra
Megemlékezés, hangversenyek és új lemez
Zenehallgató
Az Angelica Leánykar a bazilikában
Meggybefőtt
Könyvespolcra
Az utolsó mohikán
Mozaik
Vendég a magas hegyekből

 

Szentírás-magyarázat

"Készítsétek az Úr útját"

(Advent 2. vasárnapja - Lk 3,1-6)


A harmadik evangélium szerzője úgy "iktatja be" Jánost "hírnöki hivatalába", a Jézus fellépését előkészítő működésébe, hogy pontos, történetileg ellenőrizhető adatokat közöl. Személyeket említ, akik ez idő tájt (Tiberius császár uralkodásának tizenötödik évében) politikai és vallási vezetői voltak Palesztinának. Az időpontra és a hatalmi viszonyokra történő utalás igazolja: Lukács nem mitológiát vagy elbeszélést ír, hanem valóságos történetet, ugyanakkor kiemeli János üdvösségtörténeti szerepét: meghívására, akárcsak a próféták esetében, konkrét történeti körülmények között kerül sor (vö. Oz 1,1; Jer l,l sk). János egy a próféták közül. Valamiként úgy, hogy igehirdető és keresztelő szolgálatával zárja a sorokat, hogy azután Jézussal kezdetét vegye az eddig elhangzott ígéretek beteljesedése.

Az Úr a pusztában szólt Jánoshoz, ott, ahol kisgyermekként növekedett és erősödött lélekben (vö. Lk 1,80). Ősidők óta a puszta az a hely, amelyhez Izrael végső reményei kapcsolódnak; mert régi az a hit, hogy az idők vége olyan lesz, mint a kezdet volt. Az elvilágiasodás helyeitől meszsze, de távol az istentisztelet megszentelt helyszínétől is, a pusztában kell Izraelnek Isten utolsó kinyilatkoztatására felkészülnie, mint egykor tette.

S ha igaz, hogy János a qumráni közösségben élt, akkor meghívása egyben küldetés is. "Kiment hozzá (a pusztába) Júdea egész vidéke, kimentek a jeruzsálemiek is mind" - tudósít Márk (1,5). Lukács viszont arról értesít, hogy a Keresztelő a Jordán völgyének füves környékére érkezik, amelyet az evangélista földrajzilag is elkülönít a pusztától. János tehát inkább "vándorprédikátor", mintsem meghatározott, (egy) helyen működő próféta, és ez a róla festett utóbbi kép jobban illusztrálja az Izajás 40. fejezetéből idézett sorokat (3-5. v).

Igehirdetéssel érkezik a Jordán mellé. A messiás várásától felforrósodott légkörben a megtérés keresztségét hirdeti a bűnök bocsánatára. A qumrániakhoz hasonlóan vallja: a közeljövőben elérkezik "az Isten üdvössége", de kitágítja a határokat: "meglátja minden halandó az Isten szabadítását", vagyis Lukács értelmezésében az üdvösség a kevés választott közvetítésével az egész emberiséget érinti - mondhatnánk: Qumrántól a világ legszélsőbb határáig. Ám az Úr szabadító érkezésének közelsége egyúttal intő figyelmeztetés a felkészülésre.

A "hogyan"-ra az Izajás (40,3-5)válaszol: "Fel kell tölteni a mélységeket, és a halmokat le kell hordani - olvasom egy, a napokban kezembe került kiváló könyvben (Szabó Andor: Lábam előtt mécses a te igéd) - útját szabaddá kell tenni. S ha valaki a maga útját egyenessé teszi, ezzel az Úr számára készíti az utat az egész nép és a saját életében is. Keresztelő János ige- és létértelmezése forradalmi gondolat, mert nem osztja kora hivatalosainak, de lázadóinak nézetét sem, hogy az akadályozó torlaszok és szakadékok a körülményekben vannak. Nem a világosság fiait hívja a sötétség fiai ellen a harcra, ahogy a qumrániak is gondolták, ő a sötétség erőit a lelkekben látja. Ezért mindenkinek kivétel nélkül elölről kell mindent kezdenie; meg kell bánnia bűnét és meg kell térnie. Aki hallgat szavára, és vállalja, hogy lezárja azt, ami eddig volt, s mostantól egyenes úton akar járni, azt megkereszteli a Jordán vizében."

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu