Uj Ember

2003.02.02
LIX. évf. 5. (2844.)

Főoldal
Címlap
Gyertyaszentelő: a megszentelt élet napja
"Keresztény család: örömhír a harmadik évezred számára"
Értékesebb programokat!
A háború mindannyiunk veresége
Lelkiség
Világosság a népeknek
Szentírás-magyarázat
Urunk bemutatásának ünnepe
Homíliavázlat
"Új fény támadt..."
Liturgia
A Batthyányak háza táján
Új magyar boldogot köszöntünk
A világ világossága
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Pártállami szellemű módosítás
Jegyzetlap
Tájak, városok, emberek
Álság és valóság
Egy - nem egyházi - óvoda újságjának gondolataiból
Szent Balázs püspök és vértanú közbenjárására...
Élő egyház
Nyílt nap lesz a bölcsészkaron
Tudás, erkölcs, műveltség
Tízéves az Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Cigánypasztorációs világkonferencia
"Ágról szakadt madár"
A csángó kultúráról Debrecenben
Mindenki számára ajándék volt...
Emlékezés Meixner Ildikóra
Béres György jubileuma
Apostoli áldás Fodor Györgynek
Élő egyház
Az unió értékközösség
A német és a francia püspöki kar közös nyilatkozata
Katolikusok a politikában
Fórum
Beleélni Isten szeretetét a világba
A megszentelt élet napja
Élő egyház
Aki mindent a jó szemszögéből néz
Könyvespolcra
Édesanyánk, az egyház
Fórum
Nem a pénz, hanem a demokrácia a tét
Veres András püspök a szociális törvénycsomagról és az egyház-finanszírozásról
Saját világukban élnek
A gyöngyösi autista otthon egyedülálló az országban
Az ígéretet be kellene tartani...
Jól imádkoznak a vak gyermekek
Ifjúság
Báltermi hangulatok
A családokért
Párizsi emlékek
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Szót emelek egy szóért
Sík Sándornál Gyertyaszentelő napján
Balázsolás
Egy régi órarend
Hetven éve halt meg Apponyi Albert
Apponyi Albert gróf
Fórum
Cserkész világtalálkozó Thaiföldön
Népszerűek voltak a magyarok
Felejthetetlen ünnep az Elefánt-szigeten
Mozaik
Magyarország prímása a Szentatyánál
Apaj-pusztán
A fogadalom napja Hatvanban
A keresztények egységéért
Hazánk erkölcsi megújulásáért

 

Jegyzetlap

Hogy Isten van-e, vagy nem akarom, hogy legyen, az két különböző dolog. A "nem hiszem" általában azt takarja: nem tudom, van-e, lehet, hogy van; de nem akarok tudni róla. Inkább ne legyen. Ha Isten van, nem úgy van, ahogyan szeretném, hanem ahogy lenni akar. Éppen úgy Van, ahogyan van. Hogyan van? Ezt nyilatkoztatta ki. Ha Isten van, és nem hisszük vagy nem törődünk vele, csak "félre" élhetünk (és félve). Akkor olyan egyenlethez hasonlít a személyes életünk, amely vagy megoldatlan, s még ha megoldottnak hiszi is magát, nem a maga értékein, hanem "szint alatt" oldódott meg, vagy hibás a megoldása; téves végeredményre jut. Az élet egyenletét nem táblán, krétával a kézben oldjuk meg, hanem eleven "húsban", a legszemélyesebb valóságunkban, melyben a helyes vagy helytelen eredmény lassan, mintegy végzetszerű, visszafordíthatatlannak látszó teljességben bomlik ki. Ha még az utolsó pillanatban is törölhetjük a tévedést, azt nem a mi ügyességünknek tudhatjuk be.

Ha Isten van, akkor először is van "igaz", igazságos és igazságosság, másodszor ő az igaz, az igazság. Mivel magunk közt, az emberi élet viszonylagosságai között megtapasztaljuk a szeretetet, a szeretetünket, nem lehet, hogy az Igaz ne szeressen. Sőt, kell, hogy ő maga legyen a szeretet. Vagyis ha az ember hiszi Istent, csak mint az Igazzal, a Szeretettel képes őt azonosítani. Tehát amikor az ember istenhitről beszél, azt gondolja, hogy ez a hite azonos az igazságról, a szeretetről való meggyőződésével. S ami ennél is több, e kettőt (ami egy), nem nézetként, hanem életként, a maga időben folyó életeként tapasztalja meg, vagyis hogy annak az egyenletnek egyetlen megoldása Van: Isten, az ő táplálta emberi szeretet, igazságosság és jóság. Még ha az ember gyarló is, és az marad, míg él.

Isten oly abszolút szeretet, hogy abban, aki őt nem szereti vagy nem képes szeretni, bizonyos működési zavarok keletkeznek, mert a szeretetigénynek le kell mondania a Legszerethetőbb kimeríthetetlenségéről. Az emberire szorítkozó, alacsonyabb szintű kapcsolatrendszerben könnyebben megülepszik a közöny, a harag vagy a gyűlölet, sőt, kizárólagosságra törhet. Bizonytalan eredetű indulataik pusztítanak. Ha Isten van, és általa, vele és benne élünk, elkerülhetetlenül fejlődünk, prosperálunk. Ha ellene élünk, életünk élettelen lesz. Ha az ember nem örökké lehet, akkor az itt-léte is kérdéses lesz, ideiglenes. Ha ami van, már itt, itt-létében elkezd nem lenni, akkor kezdődő nincs-ként Van itt; ez a tipikusan nincs-van, a már-már-van, de valójában nem-van, a folytonosan nincs-de-volna, nincs-de-lehetne világ. Ha Isten nincs, nem vagyunk mi sem.

Vasadi Péter

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu