Uj Ember

2003.02.02
LIX. évf. 5. (2844.)

Főoldal
Címlap
Gyertyaszentelő: a megszentelt élet napja
"Keresztény család: örömhír a harmadik évezred számára"
Értékesebb programokat!
A háború mindannyiunk veresége
Lelkiség
Világosság a népeknek
Szentírás-magyarázat
Urunk bemutatásának ünnepe
Homíliavázlat
"Új fény támadt..."
Liturgia
A Batthyányak háza táján
Új magyar boldogot köszöntünk
A világ világossága
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Pártállami szellemű módosítás
Jegyzetlap
Tájak, városok, emberek
Álság és valóság
Egy - nem egyházi - óvoda újságjának gondolataiból
Szent Balázs püspök és vértanú közbenjárására...
Élő egyház
Nyílt nap lesz a bölcsészkaron
Tudás, erkölcs, műveltség
Tízéves az Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Cigánypasztorációs világkonferencia
"Ágról szakadt madár"
A csángó kultúráról Debrecenben
Mindenki számára ajándék volt...
Emlékezés Meixner Ildikóra
Béres György jubileuma
Apostoli áldás Fodor Györgynek
Élő egyház
Az unió értékközösség
A német és a francia püspöki kar közös nyilatkozata
Katolikusok a politikában
Fórum
Beleélni Isten szeretetét a világba
A megszentelt élet napja
Élő egyház
Aki mindent a jó szemszögéből néz
Könyvespolcra
Édesanyánk, az egyház
Fórum
Nem a pénz, hanem a demokrácia a tét
Veres András püspök a szociális törvénycsomagról és az egyház-finanszírozásról
Saját világukban élnek
A gyöngyösi autista otthon egyedülálló az országban
Az ígéretet be kellene tartani...
Jól imádkoznak a vak gyermekek
Ifjúság
Báltermi hangulatok
A családokért
Párizsi emlékek
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Szót emelek egy szóért
Sík Sándornál Gyertyaszentelő napján
Balázsolás
Egy régi órarend
Hetven éve halt meg Apponyi Albert
Apponyi Albert gróf
Fórum
Cserkész világtalálkozó Thaiföldön
Népszerűek voltak a magyarok
Felejthetetlen ünnep az Elefánt-szigeten
Mozaik
Magyarország prímása a Szentatyánál
Apaj-pusztán
A fogadalom napja Hatvanban
A keresztények egységéért
Hazánk erkölcsi megújulásáért

 

Szentírás-magyarázat

Világosság a népeknek

(Urunk bemutatásának ünnepe - Lk 2,22-40)


Lukács gyermekségtörténetének végén két új személy jelenik meg: az igaz Simeon és Anna prófétaasszony. Szépen betagolódnak az eddig színre lépett szereplők közé, jól beilleszkednek Zakariás és Erzsébet, József és Mária, az angyalok és pásztorok közösségébe. Mintha az eddig olvasott idillikus epizódok tetőpontjára érnénk. József és Mária, mint istenfélő család felmegy a templomba. Azzal a szándékkal érkeznek, hogy eleget tegyenek a törvény előírásainak, és gyermekükre - ősi jeruzsálemi szokás szerint - rabbinikus áldást kérjenek. És eközben "a Lélek ösztönzésére" a templomba indul egy Simeon nevű, igaz ember, aki karjában a gyermekkel elmondja élete esti imádságát. Az Úr most már békességben elbocsáthatja szolgáját, hiszen szemei megláthatták a messiási üdvösséget. A gyermek dicsőség Izraelnek és világosság a népeknek.


"Életünk Krisztus fényeként világítson!" fotó: Takáts Ágnes

A gyermekségtörténet két másik énekével (Magnificat, Benedictus) ellentétben Simeon szavaiban a gyermeknek a pogányokat érintő jelentősége kerül előtérbe, mégpedig az Ószövetség látóhatárán belül. A prófétáknál ugyanis olyasmikről hallunk, hogy az üdvösség Izrael közvetítésével a pogányokhoz is eljut (vö. Iz 49,6).

Simeon zsoltárában az evangélista sejteti már, amiről majd az Apostolok Cselekedeteiben fog írni. Lukács, aki szinte kínos pontossággal tiszteletben tartja az üdvösségtörténet egymást követő korszakait, a jövendölés beteljesedését nem annyira Jézus földi életében szemléli, mint inkább a pünkösdkor megszületett egyház zsenge korában. Az ApCsel 15,14-ben olvassuk: "Amikor befejezték a beszámolót (a jeruzsálemi zsinaton), Jakab vette át a szót: »Testvéreim, hallgassatok meg! Simon elmondta, miként kezdett hozzá az Isten, hogy a pogányok soraiból népet toborozzon magának«". A Péter által elmondottak végső következményét az Apostolok Cselekedetei legvégén aztán Pál összegzi: "Tudjátok hát meg, hogy Isten üdvössége a pogányoknak jut majd osztályrészül." (28,28).

A látomástól a beteljesedésig tartó út azonban korántsem idillikus. Mert a gyermek egyrészt a "botlás köve" (Iz 8,14), aki beleütközik, elesik, másrészt viszont "szegletkő" (Iz 28,16), aki hisz benne, nem szégyenül meg. Jellé válik, erőtlenségében már jelen van Isten ereje, a mindnyájunknak felkínált megszabadító üdvösség. De életünk attól függ, miként döntünk: Jézus mellett vagy ellen?

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu