Uj Ember

2003.02.02
LIX. évf. 5. (2844.)

Főoldal
Címlap
Gyertyaszentelő: a megszentelt élet napja
"Keresztény család: örömhír a harmadik évezred számára"
Értékesebb programokat!
A háború mindannyiunk veresége
Lelkiség
Világosság a népeknek
Szentírás-magyarázat
Urunk bemutatásának ünnepe
Homíliavázlat
"Új fény támadt..."
Liturgia
A Batthyányak háza táján
Új magyar boldogot köszöntünk
A világ világossága
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Pártállami szellemű módosítás
Jegyzetlap
Tájak, városok, emberek
Álság és valóság
Egy - nem egyházi - óvoda újságjának gondolataiból
Szent Balázs püspök és vértanú közbenjárására...
Élő egyház
Nyílt nap lesz a bölcsészkaron
Tudás, erkölcs, műveltség
Tízéves az Apor Vilmos Katolikus Főiskola
Cigánypasztorációs világkonferencia
"Ágról szakadt madár"
A csángó kultúráról Debrecenben
Mindenki számára ajándék volt...
Emlékezés Meixner Ildikóra
Béres György jubileuma
Apostoli áldás Fodor Györgynek
Élő egyház
Az unió értékközösség
A német és a francia püspöki kar közös nyilatkozata
Katolikusok a politikában
Fórum
Beleélni Isten szeretetét a világba
A megszentelt élet napja
Élő egyház
Aki mindent a jó szemszögéből néz
Könyvespolcra
Édesanyánk, az egyház
Fórum
Nem a pénz, hanem a demokrácia a tét
Veres András püspök a szociális törvénycsomagról és az egyház-finanszírozásról
Saját világukban élnek
A gyöngyösi autista otthon egyedülálló az országban
Az ígéretet be kellene tartani...
Jól imádkoznak a vak gyermekek
Ifjúság
Báltermi hangulatok
A családokért
Párizsi emlékek
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Szót emelek egy szóért
Sík Sándornál Gyertyaszentelő napján
Balázsolás
Egy régi órarend
Hetven éve halt meg Apponyi Albert
Apponyi Albert gróf
Fórum
Cserkész világtalálkozó Thaiföldön
Népszerűek voltak a magyarok
Felejthetetlen ünnep az Elefánt-szigeten
Mozaik
Magyarország prímása a Szentatyánál
Apaj-pusztán
A fogadalom napja Hatvanban
A keresztények egységéért
Hazánk erkölcsi megújulásáért

 

Harrach Péter

Pártállami szellemű módosítás

Néhány törvényt, így a szociálist is folyamatosan igazítani kell a változó körülményekhez. Miniszterként magam is ezt tettem. Az egyes módosítások azonban nemcsak a változó valóságot tükrözik, hanem a módosító szemléletét is. Az alapellátásban dolgozó egyházi intézményekre vonatkozó rendelkezést mi úgy alakítottuk, hogy figyelembe vettük a két törvényben és egy nemzetközi szerződésben biztosított alanyi jogot az intézményalapításra és -fenntartásra. Ezt semmiféle feltételhez nem kötöttük, megvalósítását az állam és az egyházi fenntartó között létrejött szerződésnek kellett garantálnia. Ezzel elismertük a történelmi egyházak társadalmi küldetését.


A Medgyessy-kormány módosítása az önkormányzatok szándékától teszi függővé az egyházi intézmények működését, ezzel korlátozza az intézményalapítási szabadságot, nehezíti az említett társadalmi küldetés teljesítését.

Miért teszik ezt?

Tekintsünk el attól a feltételezéstől, hogy a baloldal bünteti az egyházakat, azért, mert azok a nemzet előtt álló két út közül azzal szimpatizáltak, amelyik az értékekre és a közösségekre épít. Marad a másik lehetőség, az egyházak autonómiája, társadalmi szerepe iránti érzéketlenség, illetve az egyház nélküli társadalomban való gondolkodás. Ez nem jelenti azt, hogy az egyházakat elhanyagolható tényezőnek tekintik, de nem társadalmi, hanem politikai tényezőnek, amelyeket vagy meg kell nyerni vagy harcolni kell ellenük.

Hogyan jelenik meg a szociális törvény módosításában az egyházak társadalmi szerepe iránti érzéketlenség? Az elképzelésnek van logikája, ez egyfajta szakmai logika. Így szól: bízzunk minden szociális feladatot az önkormányzatokra. Ez működne is, ha nem lenne ennél jobb megoldás és fontosabb szempont.

A szociális gondoskodás természetes terepe a közösség, elsősorban a család és a helyi egyházi közösség. A társadalmi változások, a család funkcióinak szűkülése megteremtette az intézményesült ellátás igényét. Ezek az intézmények nagyrészt egyházi fenntartásban működtek. Az évezredes karitatív gyakorlat, az emberi elesettség iránti érzék, a gondos és felkészült vezetés biztosította az intézmények színvonalát.

A szocializmus éveiben kiszorították az egyházakat a társadalomból, be a templomfalak közé. Felszámolták az egyházi intézményeket is. Érthető, hogy a rendszerváltás után újból működni kezdtek az egészséges reflexek, egymás után alapították az egyházi szociális intézményeket. Ezeket az intézményeket, létüket és működésüket alárendelni egy esetleges összetételű, sokszor kicsinyes, helyi politikai és ideológiai szempontoktól vezérelt önkormányzati testületnek, nagyfokú érzéketlenségre vall. Egyrészt a rászorulók iránt, akiket megfoszt a legjobb gondoskodást nyújtó ellátástól, másrészt az egyházak iránt, sőt az egészséges, jól működő társadalom iránt.

Nem kell gyakorló hívőnek lenni ahhoz, hogy valaki ráérezzen annak a szerepnek a nélkülözhetetlenségére, amelyet az egyházak az emberek és a társadalom életében betöltenek. Csak egy kicsit kell ismerni a hívő közösségek belső életét, az egyházak szerepét a nemzet történelmében, társadalmi szolgálatukat. Aki ezt nem ismeri, és a mai magyar valóságot is egyház nélküli világként képzeli el, az észre sem veszi, hogy megsértette az egyházi autonómiát, és kárt tett abban is, amit szolgálnia kellene a magyar társadalomban. Ez a gondolkodás nem úgy korlátozza az egyházakat, hogy beszorítja a templomfalak közé, hanem úgy, hogy együtt kezeli egy tízfős, fél éve létrehozott alapítvánnyal, vagy egy szárnyait próbálgató egyesülettel.

A hatalmon lévők korlátai tetteikre csupán magyarázatot adnak, de mentséget nem. A lényegen pedig nem változtatnak, ez a módosítás pártállami szellemet tükröz, az egyházak társadalmi szerepét korlátozza. A hívő embereknek a leghatározottabban tiltakozni kell ellene.

(A szerző parlamenti képviselő, volt miniszter)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu