Uj Ember

2002.10.06
LVIII. évf. 40. (2827.)

Megjelent
az októberi
Új Ember Magazin

Főoldal
Címlap
Ti vagytok a Föld sója
Katolikus Pedagógiai Napok a közoktatási intézmények számára
Az egyházak együttműködésének irányelvei
A hívek egyre jobb gondozása érdekében
Püspöki beiktatás Munkácson
Ha október, akkor...
Lelkiség
Gyümölcsöt teremni
Évközi 27. vasárnap
A Magyarok Nagyasszonya és a rózsafüzér hónapjában
Kerekes Károly O. Cist. imádságos gondolataiból
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Egység a keresztények között
Az Ökumenikus Charta magyarországi aláírása
Kereszténység a tömegkommunikációs kultúrában
Levélváltás a cigányság érdekében
Tisztelt Miniszter Úr!
Lapszél
Stílus
Élő egyház
A családokért gyalogoltak
Szent Pió-templombúcsú Nyírcsászáriban
Egyetemi Veni Sancte
Táblát kapott Luttor Ferenc
Hetvenöt éves a füredi templom
Hetvenéves lenne
Hetényi Varga Károly
Lelkipásztor a mobilnál
Élő egyház
Az Osservatore Johannesburgról
Fórum
Magyar tudós a Vatikánban
Pásztor Lajos halálának ötödik évfordulójára
Missziós püspökünk
Könyvekről
Mészáros István professzor művei
Az Olvasó írja
Remény - a szakadék szélén
Asszonyok a gyermekek védelméért
Fórum
Nagyobb hajlék épül a kisebb szívében
Eger érseke szentelte meg az alapkövet
Akarattyát keressük!
Fórum
A katolikus sajtó vadvirágjai
Élmények a közösségről és a liturgiáról
Konferencia a katekumenátusról Leányfalun
Felhívás a választásokon való részvételre
Sajtótájékoztató a győri egyházmegyei hivatalban
Ifjúság
Salve Regina
A szentolvasó imádságának megújítása interaktív módon
Garanciális tarja
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
Október hatodika
Magyarok Nagyasszonya
A bányászlámpa
Ünnep
Isten Szegénykéje szécsényi kertjében
Oswald atya kongregációja
Mozaik
Szent István-díj Orbán Viktornak
Kenyérfüzér
Vért adni jó
Ősszel újra énekelnek
"2002 a remény éve"

 

Kereszténység a tömegkommunikációs kultúrában

Miként közölhetnénk hatékonyabban hitünket a tömegtájékoztatási eszközöktől áthatott korunkban? - erre a kérdésre keresték a választ szeptember 19. és 22. között az európai püspöki karok médiapüspökei a dél-franciaországi Aix-en-Provence-ban, melyen Tomka Miklós vallásszociológus tartott vitaindító előadást - gondolatait közöljük az alábbiakban.

Az emberek évezredeken át maguk gyűjtögették az ismereteket, szabták meg kultúrájukat, jelölték ki az együttélés szabályait. Ismerkedtek a világgal, felfedezték Isten alkotta törvényeit - és megismerték a Teremtő Törvényalkotót. Ráébredtek, hogy a kozmosznak és a társadalomnak feltétlen és örök rendje van, értelme és célja. Aztán nemzedékről nemzedékre hagyományozták a felhalmozott tudást, az erkölcsöt, a magatartás előírásait. Ez a kultúra az "emlékezés kultúrája" volt. Erejét csak növelte, hogy a hagyományt minden kor újra mérlegre tette, és tapasztalataihoz és szükségleteihez igazította. A kereszténység hite is az emlékezésre épült - a Jézusra való emlékezésre. A hit ellentmondásmentesen koronázta meg a kultúra egészét.

Ellentétben a korábbi civilizációval, a tömegkommunikációs kultúra piaci termék. Nem hagyományra és társadalmi egyetértésre, hanem az eladhatóságra épül. Értéke nem az állandóság, hanem a gyorsaság, a változékonyság, az eseményekre való azonnali reagálás. Minden belefér: jó is, rossz is - nem tesz különbséget a kettő között. Mintha azt mondaná: mindegy, hogy jó vagy rossz. Nem igazodik a hagyományhoz, és semmit sem tekint tabunak, tilosnak. A nézővel is azt érezteti, hogy mindent lehet, mindent szabad. Persze vannak értékes műsorok, újságok, programok, és vannak értéktelenek. De nem ez a lényeg, hanem a tömegkommunikáció egésze: annak pedig nincs igazi belső rendje. Keveredik benne a szórakoztatás és a politika, a pletyka és a gyakorlati ismeretközlés és sok egyéb. Az információs folyam nem egyes részeiben, hanem egészében válik mércévé. Az átlagos európai ember élete folyamán több időt tölt a tévé előtt, mint akár az iskolában, akár családjával. A legtöbb magatartási mintát, ismeretet, tapasztalatot a tévéből szerezzük.

A tömegkommunikációs kultúra nem problémamentes, de nélküle a modern társadalom elképzelhetetlen volna. Két ponton azonban egyértelműen veszélyt jelent. A tömegkommunikáció "lerohanja" az újságolvasót, rádióhallgatót és tévénézőt. A pergő cikk- és műsoráradat akkora információ- és élményanyagot közvetít, amelyet a legtöbb ember nem tud kellő kritikával önmagában elrendezni. Megmaradunk a tudomásulvételnél. Elfogadjuk, hogy ezt is lehet, hogy így is lehet. A látottak és hallottak beszivárognak ismeretanyagunkba és gondolkodásunkba, anélkül, hogy a műsorfolyam ellentmondásosságával foglalkoznánk. Nyugtatjuk magunkat, hogy mindez csak mese, szórakozás, "háttérrádiózás, -tévézés", amelyet nem is veszünk komolyan. Ám közben belenevelődünk a tömegkommunikáció semmit szentnek nem tartó magatartásába. S feladjuk, hogy magunk alkossunk véleményt a világ dolgairól. Az információ fantasztikus mennyisége láttán ez reménytelen vállalkozásnak is tűnhet. Egyszerűbb átvenni a valóságnak azt az értelmezését, amelyet a tömegkommunikáció kínál. Nem kicsi a veszély tehát, hogy önként lemondunk önállóságunkról a tömegkommunikáció javára.

A másik veszély, hogy a társadalom és a nemzet is elveszíti ellenőrzését a kultúra formálódása felett. Amikor a tömegkommunikáció aktuális, "modern" akar lenni, lemond a nemzeti jelleg ápolásáról, és búcsút mond minden helyi hagyománynak. A piac meghatározóvá válása valójában azt jelenti, hogy a tömegkommunikáció az alsó (a legtanulatlanabb, legigénytelenebb, legalacsonyabb erkölcsi színvonalú stb.) rétegekhez igazodik. Nem azért, mintha az újságírók vagy a média menedzserei ilyenek lennének, hanem mert ezt követeli a piac. A tömegkommunikáció abból él, hogy sokan fogyasztják.

A modern társadalomnak szüksége van a tömegkommunikációra. Csak az a kérdés, hogy az általa okozott kár miképpen korlátozható? Különösen két terület követel odafigyelést. A tömegkommunikáció az emberi kapcsolatok vetélytársa? Rajtunk múlik, hogy elég időt fordítunk-e családunkra, teremtünk-e közösségeket, ápoljuk-e barátságainkat! Modern korunk nem kínál tálcán stabil közösségi viszonyokat. Ezeket fáradságos munkával kell megteremteni. De meg kell teremteni, ha nem akarjuk, hogy meggyőződésünket, sőt, gyerekeink hitét és gondolkodását a televízió, videó stb. határozza meg. A kereszténység ápolásának is a személyes közösségek az alapsejtjei. Nélkülük nem válik hitelessé a tanúságtétel, nem válik láthatóvá, hogy a kereszténység több, mint egyszemélyes furcsaság.

A tömegkommunikáció az egész modern kultúra meghatározója? Hát akkor a keresztényeknek is részt kell venniük benne! Régóta mondogatjuk, hogy Szent Pál ma újságíró lenne. A keresztény közösségnek szüksége van saját eszközökre. S a nem keresztény, a közszolgálati és a kereskedelmi médiában is jelen kell lenni, ha nem akarjuk elfogadni, hogy a média vallásnélküli vagy akár vallásellenes legyen. Tanúságot kell tenni a keresztény meggyőződésről és Isten megtapasztalásáról! Lehet, hogy a média az ilyesmit fantasztikumként kezeli. Nem baj! A keresztény szakembereken múlik, hogy üzenetük hitelessé váljék. A tömegkommunikáció semmiképpen sem csak veszély - az általa kínált lehetőségek is nagyok!

Tomka Miklós

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu