Uj Ember

2001.09.16
LVII. évf. 37. (2772.)

Hű keresztfa,
minden fánál százezerszer nemesebb:
Virág, lomb, fa, drága termés,
erdőn nem nő becsesebb
Szeptember 14.:
Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe

Főoldal
Címlap
A fajgyűlölet: bűn
Szentszéki felszólalás a durbani konferencián
Napirenden a papképzés és a hitoktatás
A püspöki kar őszi üléséről
A pápa Moszkva felé tekint
Kazahsztánból és Örményországból
Lelkiség
Örüljetek, mert az elveszett megkerült!
A "tátott szájú" - mégis szent
Liturgia@hálón
Úgy
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Szent László király - szintéziskirály
Ünnepeink után
Lelki ismeret
Hol rontjuk el?
Fenntartható-e világunk?
A National Geographic vándorkiállítása elé
Kultúra és üzleti siker a BNV-n
Határon túli magyar vállalkozók is bemutatkoznak
Élő egyház
Manréza Magyarországon
Jezsuita lelkigyakorlatok Dobogókőn
Szent Hubertusz keresztje
Vadászok tettek fogadalmat a szanyi kápolnánál
Hazafiság és európaiság
KALOT-konferencia Sopronban
Munkatársképzés Esztergomban
Jótékonysági koncert
Elhunyt Kovách Angelus
Élő egyház
Emberek és vallások
* * *
Világiak a liturgiában
A keresztények egységéért
"Az egyház nem fél a történelmi igazságtól"
Fórum
Taizé - előzetes tájékoztató
A találkozó vázlatos programja
Új hittankönyv
Az Olvasó írja
A 38-as vébé hőse
Fórum
Nevelni: szeretetteljes jelenléttel
Beszélgetés Tokár János igazgató atyával
A szív tisztaságának mutatója a derű
Az esztergomi ferences gimnázium jubileuma
Kápolna a szemétdomb helyén
Hivatásuk az imádság
Vizitációs nővérek hazánkban: titokzatos módon segítik a világot
Fórum
Az új évezred első kegyhelye
Nanotechnológiák és emberi tényezők
Évnyitó a Pázmány egyetem Információs Technológia Karán
Fórum
Az elsikkasztott szeretet nyomában
Drog, hivatás, küzdelem
Minden keresztény hivatása...
Missziós konferencia Szegeden
Ifjúság
Csak egy trükk volt...
Gondola
Tápszer vagy anyatej?
Nemes jobbágyok
Pascal élménye
A keresztény világnézet Isten-fogalmának problémája
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
"A fölemelkedés öröme"
Simon István emlékezete
A vörös kutya
Egy XX. századi apostol
Bárány
Mozaik
Bodzavendéglő
Kígyó ugrott a szigetre
Római mesék(?)
Vaskúti gitártábor
Pro Patria-napok

 

Pascal élménye

A keresztény világnézet Isten-fogalmának problémája

A középkori társadalom hitre épült. Tudományos rangot jelentett, hogy Istent filozófiailag is megfogalmazták, bizonyították. Rendkívüli öntudata volt ennek a tudománynak, úgy érezték, hogy Isten bizonyosságának a részesei. Az újkor elfordult a teokratikus középkori társadalomeszménytől, és emberi erőfeszítéssel e világi társadalmat kezdett építeni. Egyik fő ellenfél a keresztény világnézet lett, s benne a megalapozó filozófiai Isten-fogalom. Istent elsősorban nem önmagáért, hanem mint a keresztény társadalom alapját támadták. Hosszú harc kezdődött Isten bizonyítása és cáfolata között. Ebben a légkörben nem lehetett a tiszta szellemi Istent, mint a lét nyilvánvaló alapját előadni. Ennél nagyobb probléma, ami napjainkig elkerüli a többség figyelmét egyházon belül, hogy a filozófia Isten-fogalma és a Biblia istenképe igen különböznek egymástól. A filozófia Isten-fogalmát tanulják teológusok, tőlük a hittanosok. A filozófia Istene szellemi lény, az igazságok szemlélésével foglalkozik. Az anyagi valóság véges, esetleges, nem ér fel a tiszta szellemi léthez. Isten befolyásolhatatlan, róla filozofálni lehet és vizsgázni kell belőle. (Ezért vizsgáztatnak bérmálás alkalmával is egyes bérmálók). Ezt az Istent nem lehet szeretni, nem lehet vele személyes kapcsolatban lenni, ebben nem lehet bízni, ez nem tudja megrajzolni az élő Istent. A Biblia Istene pedig segítő Isten, szenved, kudarcot vall. Nincs összhang a két kép között. Világhírű Pascal élménye, rájött, hogy Ábrahám Istene élő, segítő Isten. A teológus - hacsak nem vallásos -, bármilyen furcsa, ezt nem tudja, mert nincs élménye Istenről, a tudomány pedig nem tanítja.

Szegedi László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu