Uj Ember

2001.09.16
LVII. évf. 37. (2772.)

Hű keresztfa,
minden fánál százezerszer nemesebb:
Virág, lomb, fa, drága termés,
erdőn nem nő becsesebb
Szeptember 14.:
Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe

Főoldal
Címlap
A fajgyűlölet: bűn
Szentszéki felszólalás a durbani konferencián
Napirenden a papképzés és a hitoktatás
A püspöki kar őszi üléséről
A pápa Moszkva felé tekint
Kazahsztánból és Örményországból
Lelkiség
Örüljetek, mert az elveszett megkerült!
A "tátott szájú" - mégis szent
Liturgia@hálón
Úgy
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Szent László király - szintéziskirály
Ünnepeink után
Lelki ismeret
Hol rontjuk el?
Fenntartható-e világunk?
A National Geographic vándorkiállítása elé
Kultúra és üzleti siker a BNV-n
Határon túli magyar vállalkozók is bemutatkoznak
Élő egyház
Manréza Magyarországon
Jezsuita lelkigyakorlatok Dobogókőn
Szent Hubertusz keresztje
Vadászok tettek fogadalmat a szanyi kápolnánál
Hazafiság és európaiság
KALOT-konferencia Sopronban
Munkatársképzés Esztergomban
Jótékonysági koncert
Elhunyt Kovách Angelus
Élő egyház
Emberek és vallások
* * *
Világiak a liturgiában
A keresztények egységéért
"Az egyház nem fél a történelmi igazságtól"
Fórum
Taizé - előzetes tájékoztató
A találkozó vázlatos programja
Új hittankönyv
Az Olvasó írja
A 38-as vébé hőse
Fórum
Nevelni: szeretetteljes jelenléttel
Beszélgetés Tokár János igazgató atyával
A szív tisztaságának mutatója a derű
Az esztergomi ferences gimnázium jubileuma
Kápolna a szemétdomb helyén
Hivatásuk az imádság
Vizitációs nővérek hazánkban: titokzatos módon segítik a világot
Fórum
Az új évezred első kegyhelye
Nanotechnológiák és emberi tényezők
Évnyitó a Pázmány egyetem Információs Technológia Karán
Fórum
Az elsikkasztott szeretet nyomában
Drog, hivatás, küzdelem
Minden keresztény hivatása...
Missziós konferencia Szegeden
Ifjúság
Csak egy trükk volt...
Gondola
Tápszer vagy anyatej?
Nemes jobbágyok
Pascal élménye
A keresztény világnézet Isten-fogalmának problémája
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
"A fölemelkedés öröme"
Simon István emlékezete
A vörös kutya
Egy XX. századi apostol
Bárány
Mozaik
Bodzavendéglő
Kígyó ugrott a szigetre
Római mesék(?)
Vaskúti gitártábor
Pro Patria-napok

 

A "tátott szájú" - mégis szent

Olykor hallgat a szó, és csak a dallam hallatszik, csak a dallam. Olyan ez, mint az igazi költészet, amelyben "nem az énekes szüli a dalt, hanem a dal szüli énekesét." Babits sírfelirata az utóbbi, de sokszor - visszalépve a századokban - a misztikáé, amelyből a zene maradt meg, bár lehetett valaki Keresztes Szent János mélységű.

Ez utóbbi halála után (1591) tizenkét esztendővel született az itáliai Copertinóban az a József, aki nem írt könyvet, verset, minorita volt és - a nevétől zengett a harmincéves "háborúba ájult" Európa. A misztikával foglalkozó teológus, történész, irodalmár erről az időről írva a barokk lelkiséget emlegeti, meg Pascal korát. Ő húsz esztendővel később látta meg a napvilágot Józsefnél. Nálunk Pázmány már lefordította, megjelentette Kempis Tamás híres Imitatióját (Krisztus követése), majd elterjedt a kvietizmus hirdette "jelszó": belehelyezkedni egy békés, kontemplatív nyugalomba (ezt jelenti a kvietizmus, latinosan quietismus), nem szólni, csak szemlélődni, átadni magunkat "Isten lélegzetének". Nem tartották akkor sem elítélés tárgyának, csak túlzónak, e fölismerést, jóllehet Richelieu, a nagy hatalmú bíboros a politikai ellenfeleit vádolta kvietizmussal, akiket aztán börtönbe juttattak...

Mi mindenre jó a bensőséges élet nemes hajtása! A mai kortól mintha messze állna, és csodabogárnak neveznék azt, aki képes a legmélyebben elmerülni a felfoghatatlan titkok szemléletében.

Copertinói József képes volt, noha távol állt tőle bármelyféle szélsőség, még ha nem kerülhette is el az inkvizíciós meghurcolást; két esztendeig - mint megvallotta - "olyan kevés fény jutott a lelkébe, mint a kicsi ablakon át a cella-magányába." És éppen ez a kifürkészhetetlen sorshelyzet hozta, hogy egyre inkább ráfigyeltek a század kuszaságában, amely tele volt felvilágosultsággal, hatalmi harcokkal, politikai bűnökkel (mikor nem?). Harsogott az irodalom egy része cinikus modorban, de John Donne-ban, az Isten rabjában a misztikus érzékiség érzéki miszticizmusba torkollott, gondolat és ösztön nehezen nyugodott meg, hús és lélek új harcba kezdett magasabb síkon, Isten hegyein -, ágostoni hevességgel. Fassombrone majd Osimo kolostorának száműzött lakója persze minderről nem sokat tudhatott, csupán e "tájakat" átlábolta zseniális lélekösztönével, fölismerésével, bensőkbe látó szemekkel; a zene meg a liturgia úgy meghatotta, hogy sokszor másokat megijesztő eksztázisba esett. Ha a teológia-misztika, a lelkiségtörténet alig vagy keveset foglalkozik e különös, 1767-ben szentté avatott minoritával, annál több időt szánt lebegései vizsgálatának az orvostudomány, a pszichiátria - eddig eredménytelenül.

Egyszer ezt kérdezgette önmagától: Miért tölt el a szomorúság Jézus halála miatt, amely olyan régen történt? Miért szorongok, ha Jézus gyermekségére gondolok, hiszen évszázadok teltek el azóta? Bevallotta, akkor maga Jézus válaszolt a lélek szavaival: Egykor keresztre vontak. Meghaltam az emberekért, de a készség, hogy meghaljak érted, örökké megmarad. Hajdan gyermek voltam. A szeretetben ma is az vagyok. Ha valaki gyermekként szeretne látni, gyermekként talál meg, ha megfeszítettként, kereszten fog látni, minden kívánság-szándékában megtalál, más és más alakban. A szeretetem úgy marad meg, ahogyan az emberek emlékeznek rám.

Nem szól másról ez az egyszerű józsefi élet, csupán a szeretetről. Életírója megjegyzi, hogy abszolút érzéketlen volt a gyakorlat, a politika, a világ "külső áramlása" iránt.

Szent szerelme volt a zene; az ének, az orgona. Betegsége idején a cellájába vittek egy kis portált, az orgonista játszott, József pedig énekelt. Közben a humora sem hagyta el: "A szamár kezd felkapaszkodni a hegyre, de a kéreg nem akar leválni a fáról." Ez már a halálérzést-közelséget jelentette.

Még hozzátette: "Rettentő ez az átmenet." Éneke így végződött: Szeress, lelke, szeress. 1663-ban távozott a boldogok sorába, egy évvel a mi Zrínyi Miklósunk előtt, akinek nem volt misztikus élménye, de egy nemzet sorsában osztozva ezt imádkozta: Nem nekünk, nem nekünk, Uram, tisztességet, / De szent nevednek adj örök becsületet.

Copertinói Józsefet gyerekkorában csak "tátott szájúnak" csúfolták a társai. Zrínyi zseniális költő és hadvezér volt, a szó mestere. Mégis egy-valóság a közelségük a kor lelkében, ahogyan József szerzetes elődje volt a XX. század misztikusának: Pió atyának.

Így szövődik össze titok és gyakorlat a keresztény realizmusban.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu