Uj Ember

2001.09.16
LVII. évf. 37. (2772.)

Hű keresztfa,
minden fánál százezerszer nemesebb:
Virág, lomb, fa, drága termés,
erdőn nem nő becsesebb
Szeptember 14.:
Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe

Főoldal
Címlap
A fajgyűlölet: bűn
Szentszéki felszólalás a durbani konferencián
Napirenden a papképzés és a hitoktatás
A püspöki kar őszi üléséről
A pápa Moszkva felé tekint
Kazahsztánból és Örményországból
Lelkiség
Örüljetek, mert az elveszett megkerült!
A "tátott szájú" - mégis szent
Liturgia@hálón
Úgy
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Szent László király - szintéziskirály
Ünnepeink után
Lelki ismeret
Hol rontjuk el?
Fenntartható-e világunk?
A National Geographic vándorkiállítása elé
Kultúra és üzleti siker a BNV-n
Határon túli magyar vállalkozók is bemutatkoznak
Élő egyház
Manréza Magyarországon
Jezsuita lelkigyakorlatok Dobogókőn
Szent Hubertusz keresztje
Vadászok tettek fogadalmat a szanyi kápolnánál
Hazafiság és európaiság
KALOT-konferencia Sopronban
Munkatársképzés Esztergomban
Jótékonysági koncert
Elhunyt Kovách Angelus
Élő egyház
Emberek és vallások
* * *
Világiak a liturgiában
A keresztények egységéért
"Az egyház nem fél a történelmi igazságtól"
Fórum
Taizé - előzetes tájékoztató
A találkozó vázlatos programja
Új hittankönyv
Az Olvasó írja
A 38-as vébé hőse
Fórum
Nevelni: szeretetteljes jelenléttel
Beszélgetés Tokár János igazgató atyával
A szív tisztaságának mutatója a derű
Az esztergomi ferences gimnázium jubileuma
Kápolna a szemétdomb helyén
Hivatásuk az imádság
Vizitációs nővérek hazánkban: titokzatos módon segítik a világot
Fórum
Az új évezred első kegyhelye
Nanotechnológiák és emberi tényezők
Évnyitó a Pázmány egyetem Információs Technológia Karán
Fórum
Az elsikkasztott szeretet nyomában
Drog, hivatás, küzdelem
Minden keresztény hivatása...
Missziós konferencia Szegeden
Ifjúság
Csak egy trükk volt...
Gondola
Tápszer vagy anyatej?
Nemes jobbágyok
Pascal élménye
A keresztény világnézet Isten-fogalmának problémája
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
"A fölemelkedés öröme"
Simon István emlékezete
A vörös kutya
Egy XX. századi apostol
Bárány
Mozaik
Bodzavendéglő
Kígyó ugrott a szigetre
Római mesék(?)
Vaskúti gitártábor
Pro Patria-napok

 

Bérczi Szaniszló

Szent László király - szintéziskirály

Üdvöz légy, dicsőséges Szent László király, mondja a középkori templomi ének. Arany János verséből azt is látjuk, mennyire jelenlévőnek érezték a szent királyt a középkorban, honvédő harcok idején: harmadnapra átizzadva találtatott drága teste a váradi székesegyházban. Mi az új ezredfordulón azt keressük, hol küzd együtt velünk ma Szent László király.

Az ember testből és lélekből áll. Igaz ez a nemzetre is. Az ember nem egymagában él, hanem nemzete, társadalma szervezetében. A nemzet testét, az országot, az államot 1000 éve Szent István király szervezte meg. De Szent László királyhoz kapcsolja a népi emlékezet azt, hogy ő volt az, aki megformálta az ország lelkét.

Az ország teste fokozatosan formálódott. A népvándorlás során több sztyeppei állam része volt a Kárpát-medence, hunok, avarok, onogurok lakták, s a romlásnak indult maradékot fogták össze Árpád honfoglalói. Szent István korszerű, kétrétegű állammá formálta a magyar királyságot: ennek egyik rétege az állami vármegyerendszer, a másik az egyházmegyerendszer volt. E hatalmas munkához mintául szolgált a 200 évvel korábban (800-ban) létrehozott pápaság és Német-római Birodalom kétrétegű szerkezete. A Szent István által megformált kétrétegű állam tudott aztán ellenállni a történelem viharainak.

Miért állhat közelebb a népi emlékezethez Szent László király? Azért, mert ő volt a régi és az új gondolkodási rendszert összekapcsoló és egyesítő lélek, ő volt a "szintéziskirály". Két nagy gondolkodási rendszer korszakhatárán élt: a régi természeti műveltségnek és az új kereszténységnek. E kettő Szent László általi összekapcsolását a Képes Krónika egyik iniciáléja és a hozzá kapcsolódó történet jól megvilágítja. A jelenet megörökíti azt a pillanatot, amikor Géza király és Szent László a váci monostor helyét jelöli ki. Szent Lászlónak látomásában a csodaszarvas jelent meg, agancsain égő gyertyákkal, s a Dunába ugrott. De Szent László azt mondja, hogy a szarvasnak szárnyai vannak, tehát a szarvas, a csodaszarvas, az Úr Angyala volt. A látomás kétféle olvasata egy: a régi égi üzenet megfogalmazható az új rend nyelvén is. Szent László alakját ezzel az összhangteremtő képességével együtt őrzi a néphit.

A régi korok műveltségéből ránk maradt részletek gyakran mitikus megfogalmazásúak. Ilyenek a románkori épületszobrászat kőfaragásai egész Európában, és ilyen jelképes erejű tanításokkal vannak teli a magyar népmesék is. Ma sem lehet ennél tömörebben kifejezni az ember jótettekre irányítását: "Jótett helyébe jót várj!" Sok mese cselekménye jelképesen az égi kalendárium eseményeit követi, mert ez volt egykor az éves tevékenységek tervlapja. A természetről gyűjtött ismeretek is jelképekkel voltak megfogalmazva: "Hold elejti, Nap fölkapja: ez a harmat". De a "Jótett helyébe jót várj!" közmondás lényege az Aranyeső, szurokeső mesében tettekre bontva is megjelenik: a jó leány a kutya lábából kihúzza a tüskét, megszabadítja a kemencét a kenyerektől, melyek már megsültek, leszedi az érett körtefát, s ennek máig érvényes olvasata ez: a jót a természet létezőivel is cselekednünk kell. Egyetemesebb és természettisztelőbb e régi kor cselekedetpéldázata a mainál. Ezért a régi gondolkodási rendszer vívmányait mindig be kell emelnünk az újabbak mellé.

A világ nagy változásai a mostani ezredfordulón, és Szent László király uralkodói példája a csaknem ezer évvel ezelőttin, ráirányította figyelmünket a gondolkodási és cselekvési rendszerekre. Régi korok műveltsége - a mából visszatekintve - osztatlan műveltség. Még egybeötvözve őrzi azt a tudást, amit a közösségek a világról, az életről, a helyes cselekvésről, az élet céljairól szereztek. Érteni - László Gyula professzor szerint - akkor fogunk egy ősi világképet, ha bele tudjuk képzelni magunkat a korabeli életbe.

Régi korok gondolkodási rendszerei évezredeket fognak át, s mint valamiféle geológiai kőzettestek alkotnak műveltségrétegeket. Bár az élet súlypontjainak lassú, de folyamatos eltolódásával módosulnak, mi inkább a gondolkodás nagy korszakváltásait, a réteghatárokat érzékeljük. Szent László szintézise is egy ilyen réteghatárt jelöl ki. De a Szent László-kori és a korunkbeli között még egy igen jelentős átalakulás van: a természettudományos rendszer kiformálódása. Ez a kereszténységéből nő ki, s ez jól látszik abban, hogy egyik központi gondolata az egyetemes természeti törvény - vallja Jáky Szaniszló. E tudományos rendszer gazdagabb ugyan a természet leírásának pontosságában, de szegényebb abban, hogy az ember maga hiányzik belőle.

A rákövetkező váltásnál, a korunkbelinél, újra jelen van az ember, de csak mint a természet nagy áramlásainak része: mint termelő és fogyasztó a gazdaságkorban (Czakó Gábor kifejezése). A technológiai-ökológiai-informatikai rendszer átalakítja a természeti környezetet, űrszondákkal a világűrbe emelkedik, megszervezi az élet számos területét, de mi szeretnénk a Szent László-féle szintézist is beleépíteni és megőrizni a jövő számára. Ha a Földgolyó méretét el is érte a termelés és a hírközlés, csak az egyes ember arányos egységlátása teheti az életet teljessé és széppé. Ma is az az élet a távlatokkal teli, amely az ember helyét madáchi küzdőként jelöli ki a tevékenységekben. Miért is küzdünk? Hogy helyes arányt találjunk régi és új között. Ebben a nagy munkában hívjuk ismét Szent László királyt, a szintéziskirályt.

(A szerző fizikus, csillagász, az ELTE docense)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu