Uj Ember

2001.09.16
LVII. évf. 37. (2772.)

Hű keresztfa,
minden fánál százezerszer nemesebb:
Virág, lomb, fa, drága termés,
erdőn nem nő becsesebb
Szeptember 14.:
Szent Kereszt felmagasztalásának ünnepe

Főoldal
Címlap
A fajgyűlölet: bűn
Szentszéki felszólalás a durbani konferencián
Napirenden a papképzés és a hitoktatás
A püspöki kar őszi üléséről
A pápa Moszkva felé tekint
Kazahsztánból és Örményországból
Lelkiség
Örüljetek, mert az elveszett megkerült!
A "tátott szájú" - mégis szent
Liturgia@hálón
Úgy
A hét liturgiája c év
Katolikus szemmel
Szent László király - szintéziskirály
Ünnepeink után
Lelki ismeret
Hol rontjuk el?
Fenntartható-e világunk?
A National Geographic vándorkiállítása elé
Kultúra és üzleti siker a BNV-n
Határon túli magyar vállalkozók is bemutatkoznak
Élő egyház
Manréza Magyarországon
Jezsuita lelkigyakorlatok Dobogókőn
Szent Hubertusz keresztje
Vadászok tettek fogadalmat a szanyi kápolnánál
Hazafiság és európaiság
KALOT-konferencia Sopronban
Munkatársképzés Esztergomban
Jótékonysági koncert
Elhunyt Kovách Angelus
Élő egyház
Emberek és vallások
* * *
Világiak a liturgiában
A keresztények egységéért
"Az egyház nem fél a történelmi igazságtól"
Fórum
Taizé - előzetes tájékoztató
A találkozó vázlatos programja
Új hittankönyv
Az Olvasó írja
A 38-as vébé hőse
Fórum
Nevelni: szeretetteljes jelenléttel
Beszélgetés Tokár János igazgató atyával
A szív tisztaságának mutatója a derű
Az esztergomi ferences gimnázium jubileuma
Kápolna a szemétdomb helyén
Hivatásuk az imádság
Vizitációs nővérek hazánkban: titokzatos módon segítik a világot
Fórum
Az új évezred első kegyhelye
Nanotechnológiák és emberi tényezők
Évnyitó a Pázmány egyetem Információs Technológia Karán
Fórum
Az elsikkasztott szeretet nyomában
Drog, hivatás, küzdelem
Minden keresztény hivatása...
Missziós konferencia Szegeden
Ifjúság
Csak egy trükk volt...
Gondola
Tápszer vagy anyatej?
Nemes jobbágyok
Pascal élménye
A keresztény világnézet Isten-fogalmának problémája
Rejtvény
Tíz és tizennégy év közöttieknek
Kultúra
"A fölemelkedés öröme"
Simon István emlékezete
A vörös kutya
Egy XX. századi apostol
Bárány
Mozaik
Bodzavendéglő
Kígyó ugrott a szigetre
Római mesék(?)
Vaskúti gitártábor
Pro Patria-napok

 

Örüljetek, mert az elveszett megkerült!

Az évközi idő 24. vasárnapjának evangéliumi szakasza két változatban található az olvasmányoskönyvekben. A rövidebb változat az elveszett bárányról és az elveszett drachmáról szóló, párhuzamos felépítésű példabeszédeket tartalmazza, a hosszabb változat ezeken kívül a tékozló fiú történetét is magában foglalja. Hogy ez utóbbit nem kötelező felolvasni, annak bizonyára nemcsak a rövidségre való törekvés az oka, hanem az is, hogy a tékozló fiú példabeszéde ebben a liturgikus évben, a nagyböjti idő 4. vasárnapján már szerepelt. Elmélkedésünkben mégis a hosszabb változatot vesszük alapul, mert úgy látjuk, hogy a példabeszédek mélyebb megértését eredményezi, ha azokat egységben szemléljük. Tartalmilag a tékozló fiú története szervesen kapcsolódik az előzőekhez, s részben megerősíti, részben kiegészíti azok mondanivalóját. Azt sem feledhetjük, hogy Lukács evangélista a három példabeszédet egyetlen bevezetővel látta el (15,1-3), s így jelezte szoros összetartozásukat: a három példázat nem külön-külön, hanem együtt ad választ a farizeusok zúgolódására, akik Jézusnak a bűnösök felé tanúsított nyitottságát kifogásolták.

Mindegyik példabeszédben nagy hangsúly esik arra az örömre, amely az elveszett megtalálását követi. Az első két példázat csúcspontját párhuzamos kijelentések alkotják, melyek lényege: Istent különleges öröm tölti el a bűnös megtérésekor (15,7.10) A gondolat a tékozló fiú történetében is megjelenik, hiszen az apa kétszer is (az egyes alegységek végén: 15,24.32) ebben a formában indokolja meg a kisebbik fia számára rendezett örömünnepet: "Együnk és vigadjunk, mert ez a fiam meghalt, és feltámadt, elveszett, de megkerült."

Első látásra bizonyára sokaknak meghökkentő az elveszett bárány példabeszédének konklúziója: "éppen így nagyobb öröm lesz a mennyben egy megtérő bűnös miatt, mint kilencvenkilenc igaz miatt, akiknek nincs szüksége megtérésre." Ám világosan látni kell, hogy a viszonyítás az örömre vonatkozik, s nem a szeretetre vagy a megbecsülésre. Jézus nem azt mondja, hogy Isten jobban szereti a bűnösöket, mint az igazakat, hanem hogy ő is átéli a megtalálás örömét.

Ha az ember olyan kedves tárgyra bukkan, amelyet elveszettnek vélt, különleges öröm tölti el, s ilyenkor figyelme szinte kizárólag a megtalált dologra irányul.

Hasonlóképpen a bűnös megtérésekor Isten öröme is a hozzá visszatérő személyre összpontosul, anélkül, hogy ez leértékelést jelentene mások felé. Persze sohasem feledhetjük, hogy (valamilyen mértékű) megtérésre mindnyájunknak szüksége van.

A példabeszédek másik hangsúlyos pontja a kezdeményező szeretet. Ez főleg a két rövid példabeszédben látható, hiszen a pásztor és az asszony kifejezetten keresik tulajdonukat, s mindent megtesznek azért, hogy az "elveszett" (bárány, illetve drachma) ismét az ő gondos felügyeletük alatt legyen. A tékozló fiú történetében nincs szó keresésről, az apa csupán visszafogadja hazatérő fiát. Ám ez a visszafogadás egészen rendkívüli. Amikor a fiú, teljes testi-lelki nyomorúságában, a hazatérésre szánja el magát, csak abban reménykedhet, hogy a béresek közé befogadást nyer. Az apa magatartása azonban minden várakozást felülmúl: tekintélyéről megfeledkezve a fia elé fut; jóvátétel igénylése nélkül megbocsát neki (ezt jelzi a csók); ünnepi ruha ajándékozásával kitüntetésben részesíti; gyűrűt húzat az ujjára és sarut a lábára, vagyis szabad emberként, sőt a család teljes jogú tagjaként kezeli őt. Az apa "fiúként" fogadja tékozló gyermekét, s ezzel teszi lehetővé, hogy a fiú is a szó teljes értelmében "apát" tudjon benne látni. A fiú az apa kezdeményező szeretete alapján kezdhet új életet.

Arra is érdemes felfigyelni, hogy az apa számára a zúgolódó és magába zárkózó idősebbik fiú is fontos. Amikor az öccse számára rendezett lakoma miatt haragra gerjed és nem hajlandó bemenni a házba, az apa vele szemben is kezdeményez: kimegy hozzá, és szeretettel invitálja, hogy tanúsítson testvéri magatartást, és megbékélt szívvel vegyen részt az örömünnepen.

A példabeszédek számunkra, az evangélium mai olvasói, illetve hallgatói számára is meghívást és felhívást tartalmaznak. "Örüljetek velem!" - szólít meg minket az Úr. Arra kell hát törekednünk, hogy egyre mélyebben megértsük: Isten Jézus Krisztus által a bűnösök megmentését akarja. Minden egyes kiengesztelődés az Istennel örömünnep, amellyel szemben sem a közömbösség, sem a sértett méltatlankodás nem helyénvaló. Mivel a mennyei Atya az örömünnepet nem tétlenül várja, hanem kezdeményező szeretettel (a bűnös keresésével, megszólításával, újrakezdésre való bátorítással) maga készíti elő, a mi esetünkben sem elegendő pusztán a belső (lelki) ráhangolódás Isten üdvözítő szándékára. Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy "eltévedt" embertársaink Isten megbocsátó atyai szeretetének részesei lehessenek, mi pedig mint a "béke munkálói" (Mt 5,9) valóban méltókká válhassunk az "Isten gyermekei" megtisztelő címre. Hiszen igazi gyermeki kapcsolatra csak az léphet az Atyával, aki az ő magatartását tekinti maga számára mérvadónak.

Kocsis Imre

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@storage.hu