Uj Ember

2005.02.06
LXI. évf. 6. (2947.)

Február 9.
hamvazószerda

Főoldal
Címlap
"Nem a katolikusoknak - a rászorulóknak segítünk..."
Háromszázötvenmillió - a szökőár utáni újjáépítésre
Súlyos helyzetben az egyházi iskolák
Elbocsátásokra lesz szükség az elvonások miatt?
Az utolsó szó nem a gonoszságé
Túlsúlyos gondolatok
Lelkiség
"Ti vagytok..."
Szentírás-magyarázat
Legyetek a világ világossága
Homíliavázlat
Az idő és az emberek megszentelése
LITURGIA
A februári Életigéből
A HÉT SZENTJE
A hét liturgiája
Katolikus szemmel
Emberi létállapot
Gondolatok egészségről és betegségről
A magyar szociálpolitika fekete napja
Dobszay László hetvenéves
EGYHÁZPOLITIKAI TALLÓZÓ
Élő egyház
Monoteista vallások párbeszéde
Teológusok konferenciája Budapesten
Média a családért
Konferencia az elektronikus agresszióról
Nemeshegyi Péter jezsuita japán kitüntetése
"Szól a harang..."
Egyházmegyei lap indult a "szocialista városban"
Újrónafő templomot szeretne
Élő egyház
A fájdalomnál erősebb az élni akarás
Nem fogadhatjuk el a kereszténység liberális értelmezését
Teológusok a felszabadításról
Fórum
A szentségimádás
Az Eucharisztia Éve a helyi egyházakban (III.)
"Gyenge az akaratunk, félünk az elköteleződéstől"
Beszélgetés a házasságról a "Quo vadis?" egyetemi klubban
Az idő térfogatában
Egy hét
Az Olvasó írja
Gyűlölet és kirekesztés?
Fórum
Eucharisztia - plébánia - hivatásgondozás
Országos Lelkipásztori Napok Egerben
Soha ne zárjuk be az ajtót a fiatalok előtt!
Don Bosco-ünnep Óbudán
"Isten belépett az én életembe is!"
Gallina Vasziljevna, egy volt kommunista története
Fórum
Nevess - és megmondom, ki vagy
Gyógyító ajándék a humor
Csernoch-anekdoták
Ki lesz az utód Kalocsán?
Viccek
Fórum
Felkészülés a felkészülésre
Válasz a hívásra
Magyar mise Rómában
Az egyházak ragaszkodnak az ingatlanrendezési ütemhez
Ifjúság
Szólj hozzá!
Keresztény ifjúsági szálláshelyek katalógusa
Imaóra Délkelet-Ázsiáért
Ökumenikus virrasztás Szegeden
Őrület
Hangulatjelentések
Programajánló
Lelkigyakorlatok a Szív Lelkiségi Központban
Rejtvény
Ifjúság
A Magyar Kultúra Napja
Kormorán: a nemzeti ébredés zászlóshajója
Anyám, Magyarország
Kettesben
PALETTA
Ifjúság
A humanista pápa és városa
Szentlélektől alkotott Szív
Új templom Szombathelyen
"Li-lik"

 

Magyar Balázs

Nevess - és megmondom, ki vagy

Gyógyító ajándék a humor

Van-e bonyolultabb a nevetésnél? És van-e szebb? A csecsemő első ajakfacsarodásától gurgulázó kacagásáig.


Mindenki rajtam röhög... (Szűcs Édua rajza)

Rekeszizmunk már összerándul, még nem is értjük, miért. A poén - amennyiben lesz - csak jóval később érkezik, és már nevetünk. Van, akit nem is tudunk komolyan venni, s olyan is akad, aki bárhogy erőlködik, nem képes megnevettetni bennünket. Vannak olyan politikusok, akiknek látványa mosolyra sarkall, és komikusok, akik mélyen elgondolkoztatnak. A legbonyolultabb reflexláncolatok vezetékeit keressük, amikor a hangulat vagy érzelmeink agypályáit kutatjuk.

James Papez 1937-ben leírta, hogy "az emberi agy limbikus rendszere az emócióknak és emocionális reakcióinak a székhelye" - és a folyamatos kutatások ezt tovább finomították. Ez a terület értékeli a külvilágból jövő benyomásokat, ezeknek érzelmi színezetet ad, és öszszefogja a szervezet válaszait, majd érzelmeinken keresztül hat cselekedeteinkre. Magának a nevetésnek a központját nem ismerjük pontosan agyunk állományában, de számos ismert pálya és középagyi struktúra felelős érte. A nevetés képes elárulni lelkünk legtakartabb rejtekét is.

Azokról, akik csak a szájukkal nevetnek. "Van egyfajta ember, aki csak a szájával nevet. Olyanok, mint a hűdöttek; mint akik süketek, vagy a szaglásuk nem működik. Tréfálkozol jelenlétükben, az élet valamilyen torz vagy mulatságos helyzetében elmondod véleményed, s megdöbbenéssel kell észlelned, hogy nem érti és nem hallja egészen pontosan azt, ami a kis, alkalmi történetben fonákul mulatságos: nevet, de csak a szájával nevet. Szíve és értelme nem látta át a helyzet mélyen fonák nevetségességét. Udvariasan nevet, fogait vigyorítja. De a szíve soha nem nevet. Ezek a komor vigyorgók tudnak félelmetesek lenni. Ne tréfálj velük. Mikor az életre mutatsz, válaszuk annyi, hogy kimutatják agyarukat." (Márai Sándor)

Isten humora. Nehéz lenne az ellenkezőjét igazolni. A teremtő Bölcsesség kezdettől az emberek előtt játszadozott: nevetett (Péld 8,30). Tán azt is megkockáztathatjuk: a "saját képmására teremtette..."kifejezés ezt a képességünket is töretlenül magában foglalja. Nem egyszerűen a vidámságra, hanem a gyönyörködő nevetésre, a mélyen gyógyító humorra gondolok.

A Szentírás számos humoros, vidám fordulattal jelzi: a bibliai ember tud nevetni, sőt, aki Isten útján jár, annak folyton vidám a szíve, és a humort is jól érti. Honnan ered az ember csodálatos közösségteremtő és -erősítő tulajdonsága, ha nem tőle, aki Lelkében már a kezdetekkor megörvendezteti a világot?

Az ostoba nevetése. Amikor a bölcs hallgat, az ostoba felnevet (Sir 27,13). Van tisztátalan (Sir 27,13) vagy egyszerűen eltúlzott (21,20)nevetés is. A lázadó, gúnyolódó (Péld 9,12; 29,8) ember visszautasítja Isten közeledését és annak örömét. El is húzódunk, roszszabb esetben haragszunk is a humortalan, keserű vagy savanyú emberre, mintha veszélyt éreznénk, akár a házőrző eb, ha valaki nem simogatón nyúl felé.

Az agyi leépülés folyamatában megjelenik egy üres vicckényszer (ludismus), ami inkább a szorongás jele, mint a teremtő humoré. Súlyosabb esetben beszélünk móriáról, amely tartalmatlan, folyamatos derűt jelent, és igen rossz mentális állapotot tükröz.

Per risum multum poteris cognoscere stultum: A sok nevetés ostoba emberre vall.

A hívő nevetése. "Van ideje a nevetésnek" (Préd 3,4).Alig van ünnep nevetés nélkül. Az a törekvés, hogy a másik embert közelebb vonjam magamhoz és magamat is formálhatóbbnak engedjem, meleg hidakat alakít ki köztünk, amelyek szilárdságát a rajta átguruló nevetés teszteli.

Sokszor lelepleződünk, hogy csak máz vagy erőltetett vigyorgás az, ami az arcunkra van írva. Zavarunkat, ha váratlan dolog történik, nem tudjuk leplezni, nem úgy a vidám szívű ember.

"Vidám kocsisnak gyorsabbak a lovai..."

Ellenpárokat is képezhetnénk a kétfajta nevetés között: gúnyolódó - önleleplező; kényszeredett - szabad; szenvedő - felszabadító; zavart - értő stb. nevetési típusok formájában.

Izsák jelentése: Isten nevet. Ábrahám arcra borul és nevet(Ter 17,17),aszázéves férfi a hasát fogja a röhögéstől. Számára lehetetlen dolgon derül, amely Isten szemszögéből hatalmas meglepetés. Vagy Sára kuncogása a mamrei jelenéskor, a sátorlap mögött: "Most legyen még szerelmi örömöm..." (Ter 18,12).

Szövetségüket a Teremtő azonnal egy új személyben, Izsákban mint nevetésben "ellenjegyzi". Merthogy "kinevették" az ajándékot?

A lelki egészség. Nehezen mondjuk egy humortalan emberre, hogy egészséges, a savanyú figurák pedig kifejezetten sziszifuszi munkát végeznek, legyenek akár nagyon képzettek is. A szomorú adakozót sem kedveli az Isten - szoktuk mondani.

Ahogyan egy kézfogás árulkodik, a nevetés is leleplezi gazdáját. Erőltetett-e vagy lágyan hullámzó, harsány-e vagy mélyen érző, röviden megnyugvó vagy hoszszan, mindent áttisztító?

A humor (jelentése: szöveti nedv) gyógyító ajándék, mely a testi funkciókat, az érzelmeket és az emberi kapcsolatokat is átrendezheti. Molekulák felelősek azért, hogy miként indul a napunk, de viszszafelé is történik a "beírás": cselekedeteink, magatartásunk "felülírhatják" humorális rendszerünk érzékeny csapocskáinak "szoftverét". Így a vidámság immunrendszerünket is felerősíti, miként a szorongás leronthatja.

Vannak bölcs sebészek, akik a "nyűgös betegek" láttán a műtétet is elhalasztják, mert azok tapasztalataik szerint sérülékenyebbek, konkrétan "vérzékenyebbek", mint a jó formában lévők. Pszichoterápiás beszélgetéseink is visszaigazolják, hogy az "ellenálló beteg" nem csupán nem hagyja magát segíteni, de még az orvos lelki nyugalmát is képes kockára tenni, őt megbetegíteni.

S még egy példa: fogolytáborok egykori rabjainak emlékezéseiben is megjelenik a vidámság és a nevetés lélek- és életmentő ereje.

Van egy kis csoport Budapesten, amelynek tagjai reggelente arra vállalkoznak, hogy a Gellért-hegy tetején kórusban nevetnek. Ők hisznek abban, hogy a "napindító nevetés" - még ha erőltetetten indul is - egész napjukat bearanyozza. Tapasztalataik szerint megváltoztatják környezetüket.

Lehet, hogy múltkor reggel szünetet tartott a csoport: valaki lelökött a hetes buszról.

(A szerző pszichiáter, addiktológus főorvos)

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu