|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Balzsam a pápa sebeire Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a boszniai háború előtt már létezett egy háború Horvátországban. Szarajevó ostromát, mely 1992-95 között volt, megelőzte a Vukovár elleni nem kevésbé véres támadás 1991-ben, valamint Eszék és a környék városainak szörnyű lerombolása. Ebbe a halálra sebzett térségbe látogatott századik külföldi lelkipásztori útja alkalmából a Szentatya, ahol egymással farkasszemet néz Horvát-Szlavónia és Szerbia, katolikus és ortodox világ. Annak idején a nacionalista háború, mely fölőrölte Jugoszláviát, figyelmen kívül hagyta a vallásokat. A kereszténységhez tartozás tudata nem tudta megfékezni a politikai vetélkedést. A vukovári harcokban egymásra tüzeltek az ortodox felekezetű szerb nacionalisták és a nagy többségükben katolikus horvátok. A katolikus ünnepeken a szerb katonák különös élvezettel vették még nagyobb tűz alá Eszék városát... Nem véletlen tehát, hogy II. János Pál pápa a szlavóniai városok közül éppen Eszéken akart találkozni keleti és nyugati keresztényekkel, hívekkel és főpapokkal, hogy ott folytatódjék az ökumené, ahol a közelmúltban az egyik legnagyobb sebet ütötték rajta. Ha csupán a Szentatyán múlna, az Evangélium Zarándoka 101. lelkipásztori látogatásának végcéljaként legszívesebben Oroszországot választaná. Ez az a föld, amelyet még nem tudott, bár régóta nagyon szeretett volna megcsókolni. A lengyel pápa számára minden betegsége és fájdalma közepette talán a legsúlyosabb seb, a katolikus és az ortodox világ megosztottsága. Nehéz lenne a volt Szovjetunió utódállamaiban - Azerbajdzsánban vagy akár Kazahsztánban - tett látogatásait nem úgy értelmezni, mint bebocsátásért folyamodó alázatos és következetes kopogtatást az orosz ortodox egyház ajtaján. Az 1054-es egyházszakadástól vajon kénytelenek leszünk ezer évet várni, hogy 2054-ben végre ajtót nyisson egymásra a két egyházfő? II. János Pál pápa sürgetni szeretné az éveket, de mindhiába. Erőfeszítéseit mintha értetlenül szemlélné az orosz ortodox vezetés, keresve, hogy miként lehetne megvádolni erőszakos hitterjesztéssel. A XXI. század elején, katolikusok és ortodoxok között nehezen szűnik a gyanakvás. Szerbek és horvátok között, bár a köztük lévő ellentét elsősorban politikai jellegű volt, szintén nem könnyű újjáépíteni a találkozás hídjait. A vallás csak érintőlegesen keveredett a konfliktusba, mint a nemzeti önazonosság egyik tényezője. Nem a teológiai dogmák, hanem a nacionalista ellentétek ütköztek meg egymással. Ezért is volt jó látni, hogy az eszéki pápai szentmisén, a több százezres tömegben, az első sorban ült Pavle metropolita, és ott foglaltak helyet a szerb ortodox egyház méltóságai. Egy kis balzsam volt ez II. János Pál pápa talán legfájdalmasabb sebére. Papp Tamás
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|