Uj Ember

2002.11.03
LVIII. évf. 44. (2831.)

Megjelent az Új Ember magazin novemberi száma

Főoldal
Címlap
Átadta megbízólevelét a nagykövet
Lengyel főpapok Magyarországon
Glemp bíboros Wyszynskiről és Mindszentyről
Hiteles és hatékony pasztorációért
Tanácskoztak a világi teológushallgatók
Örökségeink
Lelkiség
Egy a ti Atyátok, és egy a ti Tanítótok
Évközi 31. vasárnap
Nem tudjuk a napot és az órát
Életige, 2002. november
A Regina Pacis Közösség
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
A tudomány és a keresztény ember
A lelkiismeret próbája
Médiaketrecben
Jónak lenni
Lapszél
Számomra nem felesleges
Élő egyház
"Az egész világ sorsával törődnünk kell"
Gantin bíboros hazatér
Az olasz püspöki konferencia üzenete a jövő évi Életvédő napra
A vatikáni-amerikai püspöki vegyes bizottság
Élő egyház
A mérték: nem a szimpátia, hanem a rászorultság
Egyházi oktatási konferencia a cigányság felzárkóztatásáról
Át kellett vinni az alapkövet
Új szárnnyal bővült a hejőcsabai szeretetotthon
Ifjúság
Mire hív engem Isten?
A Szociális Testvérek Társasága hivatástisztázó kurzusáról
A Bizalom Zarándokútja a Földön
Taizéi találkozó Párizsban
Rejtvény
Tizenkét év felettieknek
Kultúra
Halottak napja
Tisztelgés Illyésnek
A rozsdahajú lány
Az 1956-os szabadságharc fiataljainak
Utcaseprő
Fórum
Meghívókat kézbesítünk...
Tíz éve szentelték püspökké Balás Béla kaposvári főpásztort
Misszió a Fülöp-szigeteken
Hajnal Lajos szerzetes: "Földművelésre is tanítottuk az őslakókat"
Mozaik
Búcsú október huszonharmadikán
Szent Imre
November 5.
A legelső templom Szent Imre tiszteletére
Arcok, angyalok
Móser Zoltán fotóművész kiállítása Győrben
Pocokvadász

 

A lelkiismeret próbája

A történelemben is megismétlődnek a dolgok. Ha Morus Tamás legendás Utópiáját olvassuk életének fordulatait figyelve, erre a következtetésre juthatunk. Sorsa a hatalom és a lelkiismeretre hagyatkozó, tehát független személyiség konfliktusát példázza, s ez a feszültség korról korra újra ébred, kivált, ha diktatúrák születnek. Hiába a nemzetközi elismertség: a tekintély, az erő a hatalom oldalán van, legfeljebb az utókor szolgáltathat igazságot. De ez a gondolat, amelyet a szent fogalmazott meg, minden korszakban a hatalomba kerültek vezérfonala lehetne: "...azok az államférfiak, akik közéleti tisztségükért elhallgattatják lelkiismeretükt, egy-kettőre káoszba viszik népüket".

Az Utópia írója nem nélkülözte a humor bölcsességét, s maga a mű is derűs, jóllehet érzékelhető benne a vallomásosság is. Máskülönben aligha írt volna olyan szenvedélyes leleplező szavakat például a háborúkról, s nem értekezett volna a türelemről, a humanisták által oly nagyra becsült erényről. Az általa megálmodott Utópia államban mindenki abban a meggyőződésben élhet, hogy senki sem erőltetheti a másik emberre saját elképzeléseit, a személyes szabadság - a gondolkodás szabadsága - megsértése az egyik legnagyobb vétek. Persze, ez is csak szelíd utópia, a rendszerek története inkább ennek az alapelvnek az ellenkezőjét mutatja, s ahogy a mi korunk felé haladunk, az elnyomásnak egyre csüggesztőbb formái alakulhatnak ki.

Morus Tamás megtapasztalhatta, hogy az a türelem és a másik ember iránt tanúsított nyitottság, amelyről követésre érdemes szavakkal írt, épp az ő személyes létében nem valósult meg. Mintegy előképe lett mindazoknak, akik lelkiismeretük szavára hallgatva börtönbüntetést szenvedtek, s akiket, miután nem tudták megtörni őket, kivégeztek. Európa döbbenettel vette hírét feje vételének, s Európának azóta is volt alkalma megdöbbennie különféle embertelen ítéletek hallatán. A zsarnokok mit sem törődnek a közvéleménnyel, s azzal sem, miként vélekednek a tetteikről mások. Az sem érdekli őket, hogy az általuk gyűlöltek igyekeznek visszavonulni. Ezt tette Morus Tamás is: lemondott kancellári tisztjéről, s visszahátrált a tiszta szegénységbe. VIII. Henriket azonban ez egyáltalán nem hangolta jobb belátásra. A kényurak nem szokták megbocsátani, ha ellentmondanak nekik. Még kevésbé, ha valaki eléjük helyezi Istent, mert az ő parancsait akarja követni.

Elnyomó zsarnoki rendszerek születéséhez kiszolgálók, lelkiismeretük sugallatát elhallgattatók is kellenek. És intrikusok, akik mindig arra törekszenek, hogy eltüntessék a tisztán, érintetlenül gondolkodókat és cselekvőket. Morus Tamás kivégzéséhez kellett a meghunyászkodó angol parlament, és kellett Boleyn Anna. A vértanúságot vállalókat azonban nem lehet megtörni, különös belső erő segíti őket. Morus Tamás írt arról, hogy félve tekintett a jövőbe, sejtette, mi vár rá, ám a kínzó rettegés sem késztette arra, hogy változtasson meggyőződésén, és feladja hitét. Szeme elől rejtett, de szívében működő lelkiismeretének iránytűjét követte. A nehézségekben, a szenvedések között ezért találhatta meg Krisztus vigasztalását, s ezért írhatta le szilárd meggyőződéssel: "Bármennyire megalázták is a kereszténységet, egyszer mégis feltámad." (Az Utópiát a Szent István Társulat jelentette meg, Kardos Tibor régi fordításában.)

Rónay László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu