Uj Ember

2002.09.08
LVIII. évf. 36. (2823.)

Ha ketten közületek valamiben egyetértenek a földön, és úgy kérik, megkapják azt mennyei Atyámtól. (Mt 18,19)

Főoldal
Címlap
Ökológia és egyház
A nyomor a világ botránya
Johannesburg: csúcsértekezlet a teremtett világ védelmére
Az első évforduló
A fuldokló kiáltása
Lelkiség
Testvéri feddés
- Évközi 23. vasárnap -
Életige, 2002. szeptember
"Bocsáss meg társadnak..."
A Fokoláre Mozgalom (Mária Műve)
Közösségek, lelkiségi mozgalmak
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
"Ó Mária, drága név..."
Jegyzetlap
Akció
(ezerötszáz gyors)
A Háló fogságában
Lelki ismeret
Lapszél
Rossz emlék...
Élő egyház
Szakmailag hitelesen
Rózsa Györgyi kapta a Szalézi Szent Ferenc-ösztöndíjat
Ne csak a földre, az örök életre...
Évfordulós Veni Sancte Balassagyarmaton
Szenvedélybetegek zarándoklata
Élő egyház
Soha annyi jezsuita bíboros, mint napjainkban
Fórum
In memoriam
P. Kővári Károly SJ
A monachizmus kezdetei...
KÖNYVESPOLCRA
Az Olvasó írja
Tóth Tihamér és Mindszenty József híre a világban
Fórum
Az egész közösség feladata...
Beszélgetés Udvardy Györggyel a hitoktatás aktuális kérdéseiről
Kipróbált hittankönyvek
Az igazság megszabadít benneteket
Fórum
Szenttől boldogig
A felvillantott epizódok alapján is jól érzékelhetőek az egyház történelmének különböző dimenziói. Egyrészt az üdvtörtén
Fórum
Üdvözlégy, Mária!
Beszélgetés Hidvégi Máté biokémikussal, az Avemar feltalálójával
Ifjúság
Két keréken az életért
Álmod az Isten? Vágyad az Isten?
Nagymarosi levél
Rejtvény
Hat és tizenkét év közöttieknek
Kultúra
A hárs alatt Csesztvén
Csengőfrász
Börtön koponyám balladája
Csorba és Csontváry
A fáskerti temetőben
Boldogságos Szűz Máriához az édes hazáért
Fórum
A hit ad teljes keretet a tudásnak
Orvosok lelkigyakorlata
Mozaik
Kassa vértanúi
Csak egy ártalmatlan sikló!
Ajándék lemez iskoláknak
A Béres Rt. kultúrmissziója
A Harmadik Világ szegényeiért
A Szűzanya ruhatára

 

Testvéri feddés

- Évközi 23. vasárnap -


A mai evangéliumi részlet első olvasásra azt a benyomást keltheti, hogy itt szigorú fegyelmi intézkedésekről van szó. Jézus ugyanis arról beszél, hogyan kell a bűnössel szemben eljárni: először négyszemközt kell őt meginteni, majd néhány tanú jelenlétében, végül pedig a hívek közösségében. Ha a figyelmeztetések nem vezetnek eredményre, akkor úgy kell reá tekinteni, mintha "pogány vagy vámos" volna.

Ezeknek az útmutatásoknak a megértéséhez mindenekelőtt azt kell tudatosítanunk, hogy a testvéri feddés kötelezettsége nem volt ismeretlen a zsidóság körében sem. Az evangéliumban leírtakhoz hasonló eljárási módot alkalmaztak a kumráni közösségben is, ám a voltaképpeni hátteret az Ószövetségben kell keresnünk. A Leviták könyvében például az alábbi buzdítást találjuk: "Ne gyűlöld testvéredet szívedben, hanem fedd meg nyíltan, hogy ne legyen bűnöd miatta" (Lev 19,17). A testvéri intés itt a gyűlölet és a harag elkerülését célozza. A négyszemközti figyelmeztetés lehetőséget ad a kifogásolt magatartás felülvizsgálatára és a veszélybe került emberi (testvéri) kapcsolat helyreállítására. Érdemes arra is felfigyelni, hogy az idézett mondatot követő versben olvasható a sokat emlegetett parancs (amely majd Jézus főparancsának része lesz): "Szeresd felebarátodat, mint önmagadat" (Lev 19,18). A bűnös megfeddése tehát a felebaráti szeretet egyik fontos megnyilvánulása.

Az ószövetségi hátteret tekintve a mai vasárnap olvasmányára, Ezékiel könyvének híres szövegére is utalhatunk. Igaz, a figyelmeztetés kötelezettsége itt egyedül a prófétára vonatkozik, de semmi sem akadályozza, hogy benne egyetemesebb alapelvet lássunk. A feddés célja ez esetben a bűnös megmentése. Ugyanezt a célt jelöli meg Jézus is az evangéliumban: "Ha hallgat rád (a figyelmeztetéskor), megnyerted testvéredet." Az olvasmány és az evangélium tehát egybehangzóan adja tudtunkra: embertársaink sorsa nem lehet számunkra közömbös. S ez nem pusztán a földi életre vonatkozik, hanem az örök üdvösségre is. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a bűnnek elkötelezett társunk elkerülhesse a kárhoztató ítéletet.

Az evangéliumi részlet jobb megértéséhez a szövegkörnyezetet is figyelembe vehetjük. A szakasz annak a nagyobb egységnek (az úgynevezett "beszédnek") a része, amelyben Jézus a tanítványok közösségének belső rendjét, a keresztények egymás iránti magatartását szabályozza. Szakaszunkat példabeszédek veszik körül, melyekben az egymással való törődés és az egymás iránti irgalom szükségessége domborodik ki. Az elveszett bárányról szóló példabeszéd (Mt 18,12-14) arra figyelmeztet, hogy keresni kell az elveszettet, és mindent meg kell tenni azért, hogy a közösség peremére (önhibájából vagy mások okozta botrány miatt) került társunk ismét az egyház élő tagja legyen. A szívtelen szolgáról szóló példázat (Mt 18,21-35) pedig a feltétel nélküli megbocsátásra buzdít. A két példabeszéd által még egyértelműbbé válik: a feddés sohasem lehet öncélú, vagyis nem irányulhat arra, hogy mindenáron a magam igazát hangoztassam vagy sértett jogaimnak érvényt szerezzek. A vétkezővel szembeni fellépés csak akkor történik krisztusi szellemben, ha valóban a bűnös iránti aggodalom és szeretet hatja át.

Így szemlélve, szakaszunk a szeretet mibenlétéről is fontos tanítást ad: a szeretet sohasem jelentheti a bűn nagyvonalú elkendőzését, semmibevételét. A bűnt mindig néven kell nevezni, de ezt megfelelő tapintattal, a szükséges lépések betartásával kell megtenni, sohasem feledve, hogy Isten előtt senki sem feddhetetlen, és az isteni irgalomra mindenki rászorul.

Azt a meglepő kijelentést, hogy a megátalkodott bűnöst úgy kell tekinteni, mintha "pogány vagy vámos" volna, többnyire kiközösítésre történő utalásként szokták értelmezni. Ám a szöveg nem jogi aktusról szól, hanem annak tudomásul vételéről, hogy a bűnben tudatosan kitartó keresztény önmagát zárja ki az egyház tagjainak sorából. A szóban forgó kijelentés egyben azt is értésünkre adja, hogy a testvéri intésnek határa van. A figyelmeztetés nem válhat kényszerré, hiszen a szeretet, amely kényszeríteni próbál, nem nevezhető többé szeretetnek. Bármennyire fájdalmas, néha tudomásul kell vennünk, hogy megátalkodottsága miatt nem tudunk segíteni megtévedt testvérünkön, és magára kell hagynunk felelősségével.

Nagy jelentőséget tulajdoníthatunk annak a ténynek, hogy az evangéliumi részlet a közös imádságra való buzdítással zárul, amely nem szakítható el az előzményektől. A mondás egyfelől arról győz meg minket, hogy a hívek közösségének megfontolt, imádsággal kísért eljárása és döntése végeredményben magára a megdicsőült Úrra vezethető vissza, aki mindig jelen van övéi között (vö. Mt 28,20). Másfelől a mondásban rejtett buzdítás is van a bűnösökért végzett közösségi imára. Hiszen ha a közösséget érintő minden ügyben bátran, a meghallgatás biztos reményében fordulhatunk az Úrhoz, akkor ezt az egyháztól eltávolodottak megtérése érdekében is megtehetjük.

Kocsis Imre

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu