|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ökológia és egyház A Székesfehérvárhoz közeli Nádasladányban - a Nádasdy Alapítvány és a Védegylet közös rendezésében tartottak szimpóziumot Ökológia és egyház címmel, augusztus utolsó hétvégéjén az egyházaknak a környezettudatos szemléletformálásban való szerepvállalásáról, a történelmi egyházak képviselőinek részvételével. A program védnökei között volt Mayer Mihály pécsi püspök, és részt vett a tanácskozáson Beer Miklós esztergom-budapesti segédpüspök is. Felkért hozzászólóként szerepelt Harsányi Ottó ferences szerzetes, főiskolai tanár, őt kérdeztük a szimpózium kapcsán kereszténység és ökológia kapcsolatáról. A Teremtés könyvével kezdődik a Biblia, azzal a paranccsal, hogy az ember viselje gondját a teremtett világnak. Hogy lehet mégis, hogy a katolikus társadalom, sőt - az elhangzottak szerint - a teológiai szemlélődés számára is háttérbe szorult az ökológia kérdése? - Ez a kérdés kínálja magát: olyannyira, hogy a hatvanas-hetvenes évek fordulóján egy White nevű szerző azzal vádolta meg a keresztény egyházakat, hogy a Teremtés könyvében (1,26-28) megfogalmazott "uralkodási parancs" miatt alakult ki az ökológiai válság. Tény, hogy a keresztény teológia számára a fő kérdés a bűnbeesett ember üdvösségének előmozdítása. Ha ezt túlságosan antropocentrikusan, szűkkeblűen közelítjük meg, óhatatlanul háttérbe szorulhat a környezet védelme. Csak a II. vatikáni zsinat hatására, a hatvanas-hetvenes években kezdtek foglalkozni a teológusok azzal a kérdéssel, hogy a teremtésnek is van jövője, eszkatológikus távlata, saját üdvösségét munkálva az embernek figyelnie kell az embertársi kapcsolataira, és nem viselkedhetünk máshogy a teremtett világ egészével sem, mint ahogyan az embertársainkkal. Az antropocentrikus szemléletre válaszként szélsőséges álláspontok is megfogalmazódtak. A katolikus teológusok többsége ma is vallja az ember kitüntetett szerepét, de nem lehet őt kiszakítani a teremtett világból. Látnunk kell, hogy üdvösségünk szempontjából az is döntő kérdés, miképpen viseltetünk ezzel az Istentől függő valósággal, a teremtett világgal szemben. E magatartás normáit az embernek kell megfogalmaznia - a teológusoknak, a környezetvédelem szakembereinek... - Így igaz, erről szól ez a konferencia is. És hadd népszerűsítsem saját rendem alapítóját, Assisi Szent Ferencet, akiről sokan csak annyit tudnak, szerette a madarakat és más élőlényeket, és ezért lett a természetvédelem védőszentje. Élete vége felé írta a Naphimnuszt, amikor már rengeteg emberi problémával szembesült a világban, saját rendjében is, maga is betegségekkel küszködött. Tehát nem valamiféle romantikus gesztus a természet felé fordulása, hanem a teremtés egészének elfogadása, teljes kiengesztelődés a Teremtővel. A keresztény ember a természetben az Isten keze nyomát látja, aki együttműködésre hívta az embert. A mai teológiai szakirodalom az embernek Isten teremtő uralmában való felelős részvételéről szól. Itt a legmélyebb motívum a kiengesztelődés, a béke, a harmónia Istennel, az emberekkel, és ennek következményeként viseltetünk felelősséggel a természettel szemben. Korunk számos ökológiai modelljében a természetnek önértéke van... - Felelősséggel és szakértelemmel kell elejét venni a beláthatóan katasztrofális következményekkel fenyegető rablógazdálkodásnak, a vízkészletek fölélésének, meg kell akadályozni a légkör felmelegedését. Rendkívül fontos a felelősség a jövő generációkkal szemben, az élhető Föld megőrzésének imperatívusza. Van azonban egy elsődlegesebb érv, amely szerint nem a természetnek, hanem a teremtésnek van önértéke: mert az Isten műve. Ez a legfőbb ok, amiért védenünk kell, és ez lehet a legerősebb motiváció, hogy mindent meg is tegyünk megvédése érdekében. Tapasztal-e a tanítványai és a hívei körében fogékonyságot erre a szemléletre? - Fontos, hogy belássák: mindez szerves része a hitünknek, következménye istenkapcsolatunknak. Ezen a szimpóziumon felajánlások és várakozások is megfogalmazódtak. Ön szerint milyen jogos elvárások fogalmazhatók meg a katolikus egyházzal szemben e kérdéskörben? - A testvéregyházakkal együtt lemaradásban vagyunk. Kevés a szakirodalom, az sem igen jut el a hittanárokhoz, a teológiai hallgatókhoz és a katolikus iskolákba sem. A teológia művelői és az ökológiai kérdésekkel foglalkozó szakemberek eszmecseréje is elengedhetetlen: mi kapjuk a természettudományi szakirodalmat, ők pedig a miénket. Vannak jó példák: német nyelvterületen igen fejlett az ökoteológiai irodalom, a környezeti és környezetvédelmi problémáknak teológiai szempontú vizsgálata. Ott püspökök és szakemberek sora foglalkozik ezekkel a kérdésekkel: a tudományosság szintjétől a közvéleményformáláson át az egyházközségi akciókig: a teremtett világért való felelősség megszólal az igehirdetésben, a hitoktatásban, és nagyon gyakorlatias szempontok alapján rengeteg programot szerveznek, amelyek ezt segítik. Mindez tehát nem lehetetlen. Csak olyan fontosságot kell tulajdonítani az ügynek, amely megilleti. KT
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|