Uj Ember

2002.05.12
LVIII. évf. 19. (2806.)

Urunk mennybemenetelének ünnepe - május 12.

Főoldal
Címlap
Mindszenty bíboros emlékezete
Engesztelő zarándoklat a hazáért és az egyházért
Az internet az Evangélium hirdetésében
Pápai üzenet a Tömegtájékoztatás 36. Világnapjára
A pápa küldöttje Jeruzsálemben
Közszolgálat, kereskedelem és...
Lelkiség
Velünk - mindennap...
Urunk mennybemenetele
A hajó és torony szimbólumokról
Gyermekek a hit útján
Élet és liturgia
A hét liturgiája
(A év)
Katolikus szemmel
Láthatóvá válik-e Krisztus arca?
Ünnepi számvetés
A puli
Egy a jelszónk?
Élő egyház
A szeretet kulcsai
Európa - Pilisszentkereszten
Nemzeti és vallási önazonosság - magyarul és szlovákul
A szeretet fehér vértanúi
Vizitációs nővérek
A zene szellemi hatalma
Varadinum-ünnepségek Nagyváradon
Élő egyház
Internet az evangélium hirdetésében
Pápai üzenet a Tömegtájékoztatás 36. Világnapjára
Vietnami katedrális
Válságban az ökumenizmus
Fórum
Újra itthon...
Bazilita nővérek Máriapócson
A Gondviselés, Makovecz és a csengeriek temploma
Impozáns templom, romos kolostor
Fórum
Fatima üzenete
Az újrakezdés szentsége
Gyónás, bűnbocsánat, lelki vezetés
Fórum
Egyházunk a világhálón
Fontos, hogy az interneten is megszólaljon a krisztusi hang
LelkiLap
Elmélkedés a neten
www.katolikus.hu
A Felvidéki Magyar Katolikus Honlapról
Internetajánló
Ifjúság
Mersz-e végre dönteni?
Részletek a Nagymarosi Levélből
A bizalom zarándokútján
Pályázat!
Krisztus követése - 54 órában
Fiatalok a változó Európában
Rejtvény
Tizenkét és tizennyolc év közöttieknek
Kultúra
A bujdosók virágoskertje
Írások a természetről
A hajdúnánási római katolikus egyház története
A róka meg a bőre
Zsámbék, avagy a múlandóság dicsérete
Mozaik
Újságírás - közösségépítés
Mise Mindszenty Józsefért - Rómában
Kápolnaszentelés
Népzenei találkozó
Buzogányfa

 

Vanyó László professzor

A hajó és torony szimbólumokról

Az évközi hetek csütörtöki matutinum himnuszában a következő idézet szerepel: Te vagy a kikötő és a haza, vezess el az élet csarnokaiba. A himnusz sorai szerint a földi élet célja Isten, az Örök Atya. Az élet csarnoka a "földi" szimbolika alapján (lásd a zsoltárokat) a templomot jelentette, ez a szövegrész viszont a mennyei csarnokokra utal.

A hajó hasonlat előtörténete érdekes, hiszen az izraeliták nem voltak hajós nép. Egy ószövetségi apokrifben, AXII pátriárka végrendeleteibenNeftali testamentuma Izrael történetét úgy ecseteli, mint egy katasztrófát, hajótörést, amely során Jákob megkapaszkodik a szirtekben, de a többi törzs a deszkadarabokon szerteszét hajózik. Lévi (főpapi törzs) és Júda együtt marad, hogy később összegyűjtsék a szétszóródottakat.

A Pseudo-Clementinák bevezetőjében szereplő Kelemen levélben a hajó hasonlatot egész allegóriává fejlesztette a szerző: Ennek a hajónak ura legyen nektek Isten, kormányosa legyen Krisztus, alkormányosa a püspök, a matrózok a presbiterek, az oldallegénység felügyelői a diakónusok, a vitorla kezelői hasonlítsanak a katekétákhoz, az utasok a testvérek tömegéhez, a világ hasonlítson a mélységhez, az ellenszelek a kísértésekhez, az üldözések és veszélyek és mindenféle szorongattatások az óriáshullámokhoz, a szárazföldi fuvallatok pedig a tévedés és álnokság prófétáinak beszédeihez...

A Constitutiones Apostolorumban ugyancsak megvolt e kép jelentősége, különösen a püspökszentelési intelmekben.

Egy Hippolütosz neve alatt fennmaradt iratban (De Antichristo) tovább bővül a gondolat: A tenger a világ. Az egyház hajóként hánykódik a hullámokon, de el nem süllyed. Igen, mert tapasztalt kapitánya van, Krisztus. Középen a halál fölötti győzelem jele a kereszt, vagyis az Úr keresztjét viszi magával... A hajó tatja Kelet, fara Nyugat, szélessége Dél, kormánylapátja két szövetség, kifeszített vitorlája Krisztus szeretete... Vaspántjai Krisztus szent parancsai... hajósai, mint a kísérő szent angyalok... Gondosan kidolgozott kép, melyben nemcsak a földi egyház tagjai jelennek meg, hanem a mennyei egyház üdvözültjei, a szentek egész közössége is. Benne foglaltatik Antiochiai Szent Ignác gondolatisága, miszerint a kereszt a csiga, a Szentlélek feladata pedig az, hogy a mennybe emeljen.

Jóllehet Máté és János evangéliumában a vízen járó Krisztusról szóló jelenet is az alapját adta e - később újabb és újabb teológiai elemekkel bővülő - szimbólumnak; az exegetikai írásokban a hajó azonosítása mégis elsősorban a vízözönnel és Noé bárkájával kapcsolatos.

A római egyházat erősen megviselte a Hippolütosz és Callixtus között folyó vita, aminek gyökerei messzire nyúltak vissza. A kérdés az volt, hogy Noé bárkája csak a tiszta vagy a tisztátalan állatoknak is menedéket adott? Vagyis az egyház, csak a bűntelenek és a tiszták egyháza, avagy helyet kaphatnak benne a bűnbánók is?

Nem sokkal ezután, 250 környékén Novatianus fölhasználta az említett hasonlatot. A keresztény üldözések idején ő is csak a tisztákból álló egyház létjogosultságát vallotta. Ennek az lett a következménye, hogy a "tiszták egyháza", a kisebb vagy éppen súlyos bűnökkel küszködőket magukra hagyta. Kicsiny, de szívós egyházközségek működtek ebben a szellemben, még Konstantinápolyban is.

A hajóhoz, a cél felé törő egyházi közösség szimbólumához szorosan kapcsolódik a világítótorony, ami Krisztust, a világ világosságát jelképezi. E kettőt a III. századtól a katakombák sírzáró lapjain is gyakorta megjelenítették.

A torony egyik irodalmi előzménye egy zsidó apokrifben, Hénoch könyvében található. Eszerint a végidőben - utalva a felborult rendre, az elvadult állapotokra - a pásztorok majd tornyot építenek maguknak a juhok ellen. A torony kép az evangéliumokban is szerepel, így többek között a szőlősgazdáról szóló példabeszédben, mely utalás Izajás könyvének ötödik fejezetére. A torony jelentése sokrétű, lehet őrtorony vagy akár présház is.

A korai kereszténységben Hermasz Pásztora az a mű, melyben a torony már nagyszerűen kidolgozott, összetett képként jelenik meg. Szoros kapcsolatban áll a bűnbánat kérdésével, ugyanis megírásakor merült föl a kérdés, mit lehet tenni azokkal, akik a keresztényüldözések során megtagadták hitüket? Ha "egy a keresztség, egy a Krisztus", akkor az egy keresztség vajon azt jelenti, hogy a keresztség szentsége egy, vagy azt, hogy csak egyszer lehet a keresztség nevében bűnbánatot hirdetni? Mi van azokkal, akik eljátszották a keresztségben szerzett kegyelmet, és utána kopogtatnak az egyház ajtaján, hogy újra bebocsátást nyerjenek? Egy szigorú, elutasító irányzat a Zsidókhoz írt levél 6. fejezet 4. versére is hivatkozott: ha egyszer valaki egyszer elpártolt, azt szinte lehetetlen bűnbánatra indítani. E rigorózus álláspont szerint sokan arra következtettek, hogy a keresztség után elkövetett bűnökre már nincs is bocsánat.

Hermasz viszont a keresztény élet egészét mint bűnbánati formát fogta föl. A könyv szerzőjének az ima és bűnbánat során látomásai vannak, és kinyilatkoztatások részesévé válik. Hermasz egy idők végezetéig épülő toronyról ír, mely a vízből (a keresztség vizéből) emelkedik ki. A köveket az erények a vízből kiemelve, illetve távoli vidékekről hozzák az építő angyaloknak. A szép, gömbölyű köveket (gazdagok), melyekből sokat kellene lefaragni ahhoz, hogy jól illeszkedjenek, egy időre félreteszik, vagyis beépítésüket nem utasítják el véglegesen. Kísérő angyalaival időközönként megjelenik a torony ura (Krisztus), aki botjával megütögeti a köveket (üldözések, próbatételek). Vannak kövek, amelyek megrepednek, vagy elszíneződnek. Ezeket el kell távolítani és új kövekkel kell pótolni. A "bűnösöket" nem vetik el véglegesen, hiszen egyesek később visszakerülhetnek...

A hajó és torony szimbólumok sokáig tovább éltek a nyugati teológiában, hol egy szigorúbb, hol egy mérsékeltebb irányzat gondolkodását kifejezve.

Lejegyezte: Pallós Tamás

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu