"A búcsú Isten színe előtt, a már megbocsátott bűnökért járó ideigtartó büntetések elengedése, amelyet a katolikus hívő, aki megfelelően felkészült, és teljesítette a kiszabott feltételeket, elnyer az Egyház segítségével, amely mint a megváltás szolgálója, Krisztus és a szentek elégtételt nyújtó érdemeinek kincstárát hivatalosan kezeli, és abban részesítheti tagjait" (A katolikus egyház katekizmusa, n. 1471).
A jubileumi búcsú elnyerésének egyik legfontosabb előfeltétele a gyónás.
A római Szent Péter-bazilikában a Szentévben kétszer annyi,
a legkülönfélébb nyelveken értő gyóntató atya
- az eddigi húsz helyett negyven -
áll majd rendszeresen a gyónni kívánók rendelkezésére.
A búcsúk tana lényegében három hitigazságon alapul: tartozás (a szentségi gyónás után is fennmaradhat a bűnökért járó ideigtartó büntetés, amelyet vagy itt a földön vagy a tisztítóhelyen kell levezekelni); kincstár (amelyet Krisztus kínszenvedése és érdemei alkotnak, a boldogságos Szűz és a szentek imáival és jótetteivel együtt és amelyet az egyház hivatalosan kezel), alkalmazhatóság (a szentek közösségében vagy Krisztus misztikus testének természetfölötti szolidaritásában).
A búcsúk elnyerésének hasznosságát -- melyet ünnepélyesen a trentói zsinat fogalmazott meg (Dekrétum a búcsúkról, 25. ülésszak, 1563. december 4) -- VI. Pál pápa is megerősítette az Indulgentiarium doctrina kezdettű apostoli konstitúcióban (1967. jan. 1.): a lelkek üdvössége rendjében a búcsú javára válik nemcsak az egyes lelkeknek, hanem az egész keresztény társadalom életének, mert figyelmeztet a bűn gonoszságára; továbbá a szeretet gyakorlására serkent, amikor az elhunyt hívek javára ajánljuk; ugyanígy felébreszti az Istennel való teljes kiengesztelődés reményét. Így, a búcsúk elnyerése hatékonyan hozzájárul a 2000. év nagy jubileuma által javasolt megtisztulási folyamathoz.
Ténylegesen, a búcsú a jubileum alapvető eleme, sőt maga a jubileum ünnepélyes teljes búcsú, amely bizonyos feltételekhez kötve és a Szentatya által meghatározott bizonyos cselekedetek végrehajtása által, biztosítja a híveknek az ideigtartó büntetés teljes elengedését...
A Szentatya, a nagy jubileumot meghirdető bullájában írja: "Ezen tanbeli okokra támaszkodva, és az egyház anyai érzelmeit értelmezve elrendelem, hogy minden megfelelően felkészült hívő az egész jubileumi esztendő során bőségesen meríthessen a búcsú ajándékából, a bullát kísérő útmutatások szerint" (Incarnationis mysterium, n.10.)
A jubileumi búcsú, mint minden más teljes búcsú naponta csak egyszer nyerhető el, saját magunk és elhunyt szeretteink számára.
A kegyelem állapota nélkül nem lehet búcsút nyerni. A jubileumi és más teljes búcsúkhoz szükséges továbbá a bocsánatos bűnöktől való elszakadás is.
szentgyónás, szentáldozás és imádság a pápa szándékára (pl. Miatyánk, Üdvözlégy, de szabad más imát is választani.)
A "feltételeket" húsz napos időtartam során lehet teljesíteni annak a "jócselekedetnek" a végrehajtása előtt vagy után, amely a búcsú elnyeréséhez szükséges az előírás szerint (a halálos bűn állapotában lévő hívőnek azonban "jócselekedet" végrehajtása előtt kell meggyónnia).
A húsz napon belül egyetlen szentgyónás is elegendő több jubileumi búcsú elnyeréséhez (ha a hívő a kegyelem állapotában marad), miközben a másik két "feltételt" minden újabb jubileumi búcsú elnyeréséhez teljesíteni kell. Amennyiben nem áll fenn a "teljes felkészültség" vagy nem teljesül a három "feltétel", a jubileumi "cselekedet" végrehajtása után az elnyert búcsú nem lehet teljes, csak részleges. (Kivételt képeznek a törvényes akadályoztatottság esetei, amelyeket a rendelkezések felsorolnak, illetve azok az esetek, amikor a gyóntató megváltoztatja a búcsúnyeréshez előírt cselekményeket vagy feltételeket.)
- egy templomban vagy más jubileumi helyen, végezzünk vallásos zarándoklatot liturgikus szertartással vagy ájtatossági gyakorlattal egybekötve, vagy végezzünk egy vallásos látogatást.
- látogassuk meg szükséget szenvedő vagy nehézséggel küzdő testvéreinket és megkülönböztetett figyelemmel forduljunk hozzájuk, "mintegy zarándoklatot végezve a bennük jelen lévő Krisztushoz".
- vagy jelentős hozzájárulással támogassunk vallási vagy szociális jellegű művet;
- vagy szabad időnk jelentős részét szenteljük közérdekű tevékenységnek, vagy válasszuk a személyes áldozathozatal hasonló formáit.
- legalább egy napon tartózkodjunk a felesleges fogyasztástól, vagy böjtöljünk, vagy tartózkodjunk a húsételtől (vagy más élelemtől az egyes püspöki karok utasítása szerint), arányos összeget fordítva a szegények javára.
(Szükség van egy különleges teljesítményt jelentő "jócselekedetre": pl. a "bűnbánati cselekedethez", nem elegendő, ha pusztán arra korlátozzuk tettünket, amit a böjtölés vagy az önmegtartóztatás törvénye ír elő. Nem nyerhető el a jubileumi búcsú, ha a "jócselekedetet" nem a rendelkezések által meghatározott módon végezzük el -- kivéve azokat az eseteket, amelyek a rendelkezésekben felsorolt törvényes akadályoztatások közé tartoznak, illetve amelyekben a gyóntató változtatja meg a feltételeket. Akit betegség, vagy más súlyos indok akadályoz abban, hogy zarándoklaton, vagy közösségében (családban, plébánián, stb.) ájtatossági gyakorlatokon vegyen részt, a jubileumi búcsú elnyerése érdekében lélekben kapcsolódhat a résztvevőkhöz, felajánlva Istennek imáit és szenvedéseit.)
A római partiarchális bazilikákban: dicséretre méltó, de nem szükséges a szentkapun való belépés. Isten színe elé állva megfelelő időn keresztül elmélkedjünk.
- "Tágas a kapu és széles az út, mely a pusztulásba visz, bizony sokan mennek be rajta" (Mt 7,13).
- "Nem mindaz, aki azt mondja nekem: Uram, Uram! Jut be a mennyek országába. Csak (az jut be a mennyek országába) aki mennyei Atyám akaratát teljesíti" (Mt 7,21).
- "Aki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye föl keresztjét mindennap és kövessen engem" (Lk 9,23).
A vallásos elmélkedéseket el lehet végezni megfelelő könyv olvasása közben vagy szentbeszéd meghallgatása után, vagy lehet elmélkedni az elrendelt imák jelentésén.
A vallásos látogatás során elmondható imák: Miatyánk, Hiszekegy (imádkozhatjuk a szentmise Hiszekegyét, vagy a katekizmus Hitvallását is), és fohász a Boldogságos Szűzhöz:
A pápa szándékára mondott imádság nem tartozik hozzá a "jócselekedetekhez" (vagyis a templomlátogatáshoz), hanem a "feltételekhez": helyesen tesszük, ha a templomban imádkozzuk, de más helyen és időpontban is elmondhatjuk.
(A búcsúnyerésre vonatkozó tájékoztatónkat a vatikáni Apostoli Penintenciáriusi Hivatal által kiadott anyag felhasználásával készítettük.)