Uj Ember

2008.03.02
LXIV. évf. 9. (3107.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A pápa levelével és áldásával érkezett
Kubában járt a bíboros államtitkár
A keresztény valóság ma a legnagyobb erő Magyarországon
Karitásztalálkozó Székesfehérváron
A pápa a nevelés sürgető feladatairól
Tanárokhoz, szülőkhöz és diákokhoz
Nagyböjti készületünkhöz is jól illik
Lelkiség
Ki a vak?
Szentírás-magyarázat
Ki vétkezett?
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XL. rész)
LITURGIA
Életige
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
"Képviselői útján, valamint közvetlenül..."
Miről is szavazunk a népszavazáskor?
Van-e jövőjük?
Sajtóhibák a magyar katolikus médiában
Jótett helyébe... mit vársz?
Adakozás - itt és nem csak most
A kő marad?
Legyen-e Wass Albertnek szobra a debreceni Medgyessy sétányon?
Élő egyház
"Mentés "más"-ként..."
A székesfehérvári egyházmegye az autistákért
Akik a hitet átmentették
Centralista találkozó a Központi Szemináriumban
Régi olvasónkat köszöntötték
Biblikus előadás-sorozat indult Miskolcon
A vértanúság mint Isten jele
Élő egyház
XVI. Benedek és XII. Piusz
Fórum
Aki mindvégig remélt
Meghalt Fasang Árpád
A "fekete párduc"
Tűnődés a hétről
Aki az igazságra tanított másokat...
Az 1956-os mártír Brusznyai Árpádnak professor emeritus címet adományoztak
Az Olvasó írja
Magyar örmény Velencében
KÖNYVESPOLC
Olvasókönyv az egykori katolikus perekről
Izraelita műhely a KDNP-ben
Fórum
Keresztút
Hetedik állomás: Jézus másodszor esik el
Fórum
Akik nem adják fel...
Zenéjükkel is imádkoznak
A hit pajzsa
Bálint József kitüntetése
Mária Magdolna tiszteletére
Álmodik a múlt
Fórum
Kiengesztelődés és tanúságtétel
Márciusi imaszándékok
A kézbe áldozásról
Az esély háza
Alapkőletétel a szaléziaknál, Kazincbarcikán
Ifjúság
Egy lehetséges válasz
A karizmatikus megújulás közelgő találkozójára
Találkozások "tükrében"
Missziós lelkigyakorlat Kőszegen
Sebek
Autóbusszal Taizébe
Brüsszelben már az év végére készülnek
Séta utca
Pfullendorf
REJTVÉNY
Kultúra
Puszta Sándor emlékezete
(1911-1983)
Vándorbot nélkül
Szecsődi Tamás Leó versei és jegyzetei
A szépség megszállottja
Franco Zeffirelli nyolcvanöt éves
Tíz mondat az únyi papról
Paletta
Fórum
Tökéletesíti a társadalmat...
Az Isteni Irgalmasság Apostolainak Társulata világkongresszusra készülve
Bátorság, erény, állhatatosság
Emlékezés a kommunizmus áldozataira
Egri kincsek
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (8.)
Mozaik
Pápai jelvények
A tájképfestészet remekei
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
"Világokból világokba..."
Joyce Szombathelyen
Bontakozó tavasz

 

Sebek

Vannak sebek, melyek nem gyűlölködést vagy bosszút követelnek. Csupán emlékeztetnek valamire - túl a sebeken. Mélyen élnek a "lélek szövetében", átvérzik azt. Üzenetük az, amit a Szent Lator hordoz Pilinszky versében: túl az agónián / túl a tetanuszon, / és messze túl szögeken, sebeken / se tárgy, se test (...)/ barát, barátság mindörökre.

Andrzej Wajda lengyel filmrendező nyilatkozatát olvasom a katyni tragédiáról készült filmje kapcsán. Ennek a kegyetlen drámának lett áldozata édesapja is. A kérdésre, hogy a film a nézőkből gyűlölködést vált-e ki, a válasz: "Az utolsó kockák után mély csend üli meg a nézőteret, s a fájdalom, nem pedig a düh, a bosszú érzése hatja át az embereket." 1940-ben huszonkétezer lengyel tisztet és értelmiségit lőttek gödörbe az oroszok.

Kétségtelen, az emlékezet történelmi, de szorosan összefügg az emberi természet isteni rokonságával, azzal a többlettel, amellyel a jézusi sebek áthatják a világ szenvedését. Így lép fel szeretet-kötelékkel a másik érzés, amely az irgalom mindent átható energiájával képes megmenteni jelent és jövőt. Ha valaki felháborodik: no de miért kellenek a sebek, válaszként is az iméntivel állhatunk elő, vagyis: másféle fájdalmak, gyötrelmek is vannak a világ egészségéért, az emberi lélek épségéért. Sebek, amelyek valóban túllépnek önmagukon. A nézőtéri csend is bizonyára azzal magyarázható, hogy ami a különben mindig elutasítandó kegyetlenségeket fékezheti meg (bizonyára soha meg nem szünteti), maga a néma ellenállás, a szeretet fegyverével; annak értése, ami az emlékezés transzcendens lényege.

Összefogó értelmezésű Pilinszky metaforája: ... a tenger az összetört szentségtartóban. Tenger a megbocsátás. Jézusé tengernyi volt és marad. Ezzel lépnek túl határaikon a szenvedések, megaláztatások, a mindmegannyi vérző ütés, csapás, és válnak megváltássá. Él még sokak lelkében Szent Ágoston magánimádsága, melyet áldozás utánra ajánl az egyház a golgotai Áldozatra mutatva: "Fájdalommal veszem fontolóra öt szent sebedet, szemem előtt tartva, amit Dávid próféta mondott rólad, áldott Jézus: »Átlyukasztották kezemet és lábamat, megszámlálhatom minden csontomat.«"

Az embert csak úgy érinthetik meg ezek a szavak, ha érzi sebek mélységéből a feltörő szelídséget, amely az időben kell, hogy egyre erősödjék a gyűlölettel szemben.

A kereszten - amikor végsőkig feszült ideg és izomzat - hangzott el: Beteljesedett. Ez a szó mentette meg a bosszú sebeivel borított emberiséget.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu