Uj Ember

2008.03.02
LXIV. évf. 9. (3107.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A pápa levelével és áldásával érkezett
Kubában járt a bíboros államtitkár
A keresztény valóság ma a legnagyobb erő Magyarországon
Karitásztalálkozó Székesfehérváron
A pápa a nevelés sürgető feladatairól
Tanárokhoz, szülőkhöz és diákokhoz
Nagyböjti készületünkhöz is jól illik
Lelkiség
Ki a vak?
Szentírás-magyarázat
Ki vétkezett?
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XL. rész)
LITURGIA
Életige
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
"Képviselői útján, valamint közvetlenül..."
Miről is szavazunk a népszavazáskor?
Van-e jövőjük?
Sajtóhibák a magyar katolikus médiában
Jótett helyébe... mit vársz?
Adakozás - itt és nem csak most
A kő marad?
Legyen-e Wass Albertnek szobra a debreceni Medgyessy sétányon?
Élő egyház
"Mentés "más"-ként..."
A székesfehérvári egyházmegye az autistákért
Akik a hitet átmentették
Centralista találkozó a Központi Szemináriumban
Régi olvasónkat köszöntötték
Biblikus előadás-sorozat indult Miskolcon
A vértanúság mint Isten jele
Élő egyház
XVI. Benedek és XII. Piusz
Fórum
Aki mindvégig remélt
Meghalt Fasang Árpád
A "fekete párduc"
Tűnődés a hétről
Aki az igazságra tanított másokat...
Az 1956-os mártír Brusznyai Árpádnak professor emeritus címet adományoztak
Az Olvasó írja
Magyar örmény Velencében
KÖNYVESPOLC
Olvasókönyv az egykori katolikus perekről
Izraelita műhely a KDNP-ben
Fórum
Keresztút
Hetedik állomás: Jézus másodszor esik el
Fórum
Akik nem adják fel...
Zenéjükkel is imádkoznak
A hit pajzsa
Bálint József kitüntetése
Mária Magdolna tiszteletére
Álmodik a múlt
Fórum
Kiengesztelődés és tanúságtétel
Márciusi imaszándékok
A kézbe áldozásról
Az esély háza
Alapkőletétel a szaléziaknál, Kazincbarcikán
Ifjúság
Egy lehetséges válasz
A karizmatikus megújulás közelgő találkozójára
Találkozások "tükrében"
Missziós lelkigyakorlat Kőszegen
Sebek
Autóbusszal Taizébe
Brüsszelben már az év végére készülnek
Séta utca
Pfullendorf
REJTVÉNY
Kultúra
Puszta Sándor emlékezete
(1911-1983)
Vándorbot nélkül
Szecsődi Tamás Leó versei és jegyzetei
A szépség megszállottja
Franco Zeffirelli nyolcvanöt éves
Tíz mondat az únyi papról
Paletta
Fórum
Tökéletesíti a társadalmat...
Az Isteni Irgalmasság Apostolainak Társulata világkongresszusra készülve
Bátorság, erény, állhatatosság
Emlékezés a kommunizmus áldozataira
Egri kincsek
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (8.)
Mozaik
Pápai jelvények
A tájképfestészet remekei
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
"Világokból világokba..."
Joyce Szombathelyen
Bontakozó tavasz

 

LITURGIA

A kenyértöréstől a szentmiséig (XL. rész)

Az "Ordines Romani"

Miután liturgiatörténeti áttekintésünkben megismerkedtünk a legfontosabb szakramentáriumokkal, nézzünk meg közelebbről egy másik liturgikus könyvet, az Ordót.


Az ordines szó olyan liturgikus könyveket jelent, amelyek mindenekelőtt az istentiszteleti cselekmények leírásait és néhány rubrikát tartalmaznak. Valójában tehát nem mások, mint a liturgia menetére vonatkozó "rendezői utasítások", szerep- és forgatókönyvek, amelyekből a szolgálattevők részletesen megismerhetik az adott szertartással kapcsolatos teendőiket.

A szentmise imaszövegeit tartalmazó libellik gyűjteményeihez hasonlóan a római egyházban különböző szertartásrendeket, ordókat is öszszegyűjtöttek, amelyeknek egy-egy lemásolt példányát később különböző, északabbra fekvő országok zarándokai, püspökei vagy szerzetesei magukkal vitték, hogy hazájukban is megismerjék és használják azokat. Ezeket a Rómából származó, a pápai udvar liturgikus szokásait leíró gyűjteményeket azután az esetek többségében egyszerűsíteni kellett, vagy éppen jelentős bővítésre szorultak, hogy új hazájukban is alkalmassá váljanak a püspöki vagy plébániai liturgikus használatra.

Az Ordines Romani ilyen szertartásrendek gyűjteménye. Közöttük találhatók olyan, a VIII. századból való ordók, amelyek a római szertartások ősi, tiszta állapotát tükrözik, mások pedig a frankhonbeli liturgikus szakértők által kibővített kevert szertartásrendek.

Az Ordines Romani lapjain különböző rituálékat rögzítettek. Megtaláljuk köztük az egyes szentségek kiszolgáltatásának leírását, a császárkoronázás vagy a templomszentelés szertartását, a temetés, sőt akár a kolostori étkezések rendjének leírását is.

Az ordók története rávilágít a liturgikus gyakorlat azon - a könyvnyomtatás elterjedését jóval megelőző - időszakára, amelyben az egyes egyházi közösségek a sikerültebb imaszövegeket összegyűjtése és megosztása mellett a szertartások végzésének módját is egy általánosan elfogadott, lehetőleg ősiségében kiemelkedő jelentőségű liturgikus központ hagyományai alapján akarták alakítani. E törekvés oka az egységes ünneplés kifejezőerejében, a hagyományozás értékőrző voltában, valamint a hittartalmak felelős őrzésére és továbbadására irányuló elkötelezettségben keresendő.

Káposztássy Béla

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu