Uj Ember

2008.03.02
LXIV. évf. 9. (3107.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A pápa levelével és áldásával érkezett
Kubában járt a bíboros államtitkár
A keresztény valóság ma a legnagyobb erő Magyarországon
Karitásztalálkozó Székesfehérváron
A pápa a nevelés sürgető feladatairól
Tanárokhoz, szülőkhöz és diákokhoz
Nagyböjti készületünkhöz is jól illik
Lelkiség
Ki a vak?
Szentírás-magyarázat
Ki vétkezett?
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XL. rész)
LITURGIA
Életige
A hét szentjei
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
"Képviselői útján, valamint közvetlenül..."
Miről is szavazunk a népszavazáskor?
Van-e jövőjük?
Sajtóhibák a magyar katolikus médiában
Jótett helyébe... mit vársz?
Adakozás - itt és nem csak most
A kő marad?
Legyen-e Wass Albertnek szobra a debreceni Medgyessy sétányon?
Élő egyház
"Mentés "más"-ként..."
A székesfehérvári egyházmegye az autistákért
Akik a hitet átmentették
Centralista találkozó a Központi Szemináriumban
Régi olvasónkat köszöntötték
Biblikus előadás-sorozat indult Miskolcon
A vértanúság mint Isten jele
Élő egyház
XVI. Benedek és XII. Piusz
Fórum
Aki mindvégig remélt
Meghalt Fasang Árpád
A "fekete párduc"
Tűnődés a hétről
Aki az igazságra tanított másokat...
Az 1956-os mártír Brusznyai Árpádnak professor emeritus címet adományoztak
Az Olvasó írja
Magyar örmény Velencében
KÖNYVESPOLC
Olvasókönyv az egykori katolikus perekről
Izraelita műhely a KDNP-ben
Fórum
Keresztút
Hetedik állomás: Jézus másodszor esik el
Fórum
Akik nem adják fel...
Zenéjükkel is imádkoznak
A hit pajzsa
Bálint József kitüntetése
Mária Magdolna tiszteletére
Álmodik a múlt
Fórum
Kiengesztelődés és tanúságtétel
Márciusi imaszándékok
A kézbe áldozásról
Az esély háza
Alapkőletétel a szaléziaknál, Kazincbarcikán
Ifjúság
Egy lehetséges válasz
A karizmatikus megújulás közelgő találkozójára
Találkozások "tükrében"
Missziós lelkigyakorlat Kőszegen
Sebek
Autóbusszal Taizébe
Brüsszelben már az év végére készülnek
Séta utca
Pfullendorf
REJTVÉNY
Kultúra
Puszta Sándor emlékezete
(1911-1983)
Vándorbot nélkül
Szecsődi Tamás Leó versei és jegyzetei
A szépség megszállottja
Franco Zeffirelli nyolcvanöt éves
Tíz mondat az únyi papról
Paletta
Fórum
Tökéletesíti a társadalmat...
Az Isteni Irgalmasság Apostolainak Társulata világkongresszusra készülve
Bátorság, erény, állhatatosság
Emlékezés a kommunizmus áldozataira
Egri kincsek
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (8.)
Mozaik
Pápai jelvények
A tájképfestészet remekei
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
"Világokból világokba..."
Joyce Szombathelyen
Bontakozó tavasz

 

Jótett helyébe... mit vársz?

Adakozás - itt és nem csak most

Idei nagyböjti üzenetében XVI. Benedek pápa a jótékonyság, az irgalmasság tetteinek jelentőségéről szólt. Félreértés ne essék: ez nem azt jelenti, hogy a húsvéthoz vezető negyven nap kitüntetett időszaka volna a másik emberre érzékeny gondoskodásnak. Nem, a magunkba mélyedés csendjének heteiben többek közt a másokhoz fordulás alapmozdulatához igyekszünk visszatalálni: ahhoz, ami túlmutat az előírásokon. Ilyenkor áttekinthetjük értékeink sorrendjét: no nem egyszerűen azt, amit gondolunk róla, hanem amit mindennapjaink tükröznek. Vajon segítünk-e a környezetünkben élőkön, s nem kerüljük-e el égre fordított szemmel a tettek mezejét, kereszténységünket így valamiféle spirituális wellness-időtöltéssé torzítva?

Az a jótékonyság, amely a nagyböjtre - vagy épp karácsonyra - korlátozódik, nem sokat ér. Nem járja át egész valónkat, idényjellegű akcióvá, eszközzé züllik. Hasonlatosan a "multik" jótékonysági nyomulásához egy-egy katasztrófa sújtotta területen. Hiszen ne feledjük a nyomorú tényt: a világcégek alamizsnálkodásának megjelenése a híradásokban óriási reklámot is jelent. A Srí Lanka-i szökőár idején az egyik hazai szeretetszolgálat - a nagy "tülekedés" miatt is - úgy döntött, nem vesz részt az ottani segélyakciókban: energiáikat a kevésbé szem előtt lévő problémákra összpontosítják. Aztán megváltoztatták elhatározásukat, mert gyűlni kezdtek számlájukon a kisebb-nagyobb pénzösszegek, amelyeket kifejezetten a cunami pusztításai miatt borzalmas helyzetbe jutott emberek támogatására szántak az anonim segítésre (is) kész emberek.

Kérdés az is: az intézményesült szeretet esetében vajon mit jelent a névtelen, szinte öntudatlan adományozás krisztusi igéje? Az evangélium szava nyomán tájékozódó szakembernek nem kis gondot okozhat az olykor elkerülhetetlen reflektorfény. Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke is jól tudja, munkájukat "nem lehet csak rejtekben végezni" - a tartóra helyezett mécses és a hegyen épült város képét is az Újszövetség fogalmazza meg. Az Úr előtt kedves "jókedvű adakozó" így viszont könnyen megkaphatja, amit Vecsei Miklós is, amikor egy kritikusa így fogalmazott: ő igazából élvezkedik karitatív munkáján - azaz áttételesen mások bajából kovácsol magának sikerélményt. "Gondolkoznom kellett: valóban valamiféle hobbim volna ez nekem? Megélhetem-e a saját sikeremként is például azt, hogy eredményesen csinálunk nyomorprogramokat, cigánytelep-felszámolásokat?"

Beszédünk is sokat elárul arról, hogyan adunk. A nemegyszer vallásos közegben is használt alamizsnálkodás, jótékonykodás kifejezések korántsem csak pozitív tartalmúak: eszünkbe juttatják a személytelenül odavetett könyöradomány képét is, a lelkiismeret léghajójának kicsinyke homokzsákját, amelytől megszabadulva ideig-óráig tovább szárnyalhatunk. Nem egyértelmű szavaink zavaros tetteink és gondolataink árulkodó feliratai. Mennyivel igazabban szólt II. János Pál, amikor "hatékony tékozlásról" beszélt.

Vecsei Miklós hozzáteszi: "Voltam egy alapítványi konferencián, ahol ez volt a jelmondat: »Tanulj meg az adományozó nyelvén beszélni!« Sehogy sem tetszett. Amikor elgondolkodtam rajta, rájöttem, miért: mert épp fordítva igaz. Mint segítőnek az a dolgom, hogy hozzájáruljak: az adományozó is megértse a szegénység nyelvét."

Az önmagát is a másiknak ajándékozó - nem pusztán elbeszélt - szeretetben példaképünk Árpád-házi Szent Erzsébet, akinek tavalyi emlékéve akkor nem volt hiábavaló, ha hétről hétre ma is átmentünk valamit hétköznapjainkba az ő szemléletéből és életgyakorlatából.

"Valamit megsejtett ez az asszony - folytatja a máltai szeretetszolgálat vezető szakembere -, ami a mi középosztálybeli kereszténységünknek is lehetősége. A nyomorhoz képest a középosztály királyság. Mondhatjuk, hogy nekünk is egyre nehezebb: elvonták ezt, drágább a gáz, stb. De vajon mihez képest igaz ez? Vissza kell tekinteni százévnyire, majd megnézni, most milyen körülmények között élünk. Többségünknek igen jó világa van, ehhez képest a nyomorban tengődők végtelenül leszakadtak. Esélyük, reményük, lehetőségük sincs már arra az életmódra, életvitelre, kommunikációra, amilyen a miénk. Ha volt, eltörött, kikutathatatlan, hogy miért. Erzsébet számomra az egyensúly szentje. Ha szükséges volt, megfelelt kora elvárásainak, de megsejtette, hogy a töviskoronával szemben nem ülhet aranykoronával a fején. Amikor férjét el kellett kísérnie az úri vigasságokra, vele tartott, egyébként pedig tudta, hogyan kell letérdelni, vagy épp együtt ülni a sárban a szegényekkel." - Majd hozzáteszi: - "Nagyon nehéz volt megtanulni, hogy a közösségvállalással az is együtt jár, hogy a legnyomorultabb embernél is tudjak asztalhoz ülni." Ez is olyan helyzet, amely túl van az oda sem néző adományozáson, amely nem felemel, inkább megaláz, miközben néhány forintot átenged a nyomorgónak. Egy-egy gesztusunkkal (tetszik, vagy sem) minden esetben magunkat is átadjuk - vagy épp megtagadjuk a hozzánk fordulótól. Egész kereszténységünkre fényt vet egy-egy rossz mozdulatunk vagy elfordított tekintetünk. S ez egyáltalán nem magánügy. De jó hír, hogy sokszor lehet elölről kezdeni a gyakorlást. Ez (is) a nagyböjt üzenete.

Szigeti László

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu