|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
![]() |
![]() |
Keresztút A stációk arra emlékeztetik a keresztényeket, miként követték egymást az események villámsebesen és hallatlanul erőszakosan Jézus földi életének utolsó óráiban. A vér és kínszenvedés útja Pilátus ítélőszékétől a Golgotáig vezet: néhány száz méternyi kanyargós út, amelyen az elítéltnek végig kellett cipelnie keresztjét a katonák gyűrűjében, és az evangélium tanúsága szerint "sok embertől kísérve". Az apostolok elrejtőztek. Csak édesanyja, Mária, János evangélista és Mária Magdolna kísérték végig. A tizennégy stációt bemutató múlt és e heti számunkban a helyszínekről írott néhány sor előtt André Frossard keresztútról írott elmélkedésének részleteit közöltük. Hetedik állomás: Jézus másodszor esik el Te nem azért jöttél, hogy ítélj és büntess, hanem azért, hogy életedet add azokért, akik nélküled meghalnak. Te azért jöttél, hogy az utolsó szemig összegyűjtsed a port, amelyből lettünk, hogy semmi el ne vesszen abból, amit teremtettél; hanem új életet nyerjen a szeretetben mindaz, amit a bűn tönkretesz és megöl. Tihany Nyolcvan esztendővel ezelőtt, a IV. Károly Tihanyi Országos Emlékbizottság annak emlékére, hogy a király madeirai száműzetése előtt utolsó napjait Tihanyban töltötte, hatvanhárom vármegye adományából kálváriát állított fel a településen. A stációkra felvésték az adományozó vármegyék nevét és címerét. A szoborcsoportot Siklódy Lőrinc szobrászművész készítette. 1960-ban, az akkori tanácselnöknő parancsára az egészet lebontották, szétzúzták, hogy nyoma se maradjon az oly sok katolikus településen megtalálható kálváriák egyikének - a tihanyinak. 1991-ben Pászthory Valter bencés szerzetes, plébános kezdeményezésére az apátság és a település önkormányzata a kálvária újjáépítésére létrehozta a IV. Károly Kálvária Alapítványt. 1992-ben megtörtént az ünnepélyes alapkőletétel, így 2000 októberében már felavathatták az új stációkat. A tihanyiak szeretnének egy kápolnát is a domboldalon, ahova Boldog Károly tisztelői, a környék hívei, a Tihanyba látogató turisták és zarándokok betérhetnének imádkozni. 2007 tavaszán Márfi Gyula veszprémi érsek lerakta a kápolna alapkövét. Nyolcadik állomás: Jeruzsálem asszonyai megsiratják Jézust A templomból, amelyben tanítottál, csak egy fal marad, amely gátként állja Izrael fiai panaszainak áradását a századokon át, korlátját jelenti könyörgéseiknek és könnyeiknek. Még ma sem jött el a béke erre a szent földre, ahol te kimondtad az egyetlen mondatot - hiába lett volna talán? -, amely elhallgattathatja a fegyvereket, amikor így szóltál tanítványaidhoz: "Szeressétek ellenségeiteket!" Budapest-mátyásföldi plébániatemplom Törley Mária szobrászi szellemiségét - mint Feledy Balázs művészeti író jegyezte le róla - "áthatja a keresztény eszmeiség". Hevülékeny, eruptív személyiség, akinek e sajátos mentalitása megjelenik szobrain, mint a nemrégiben elkészített keresztút sorozatán is, amely szűkebb lakóhelyén, a Budapest-mátyásföldi plébániatemplomban látható. A nyolcadik állomás ábrázolását nézve azonnal feltűnik Krisztus tartása és tekintete. Az addig kiállott emberi megpróbáltatások után is úgy áll ott a jeruzsálemi asszonyok között, mint egy higgadt, türelmes tanár. Tekintete figyelmet áraszt, a figyelemnek azzal a különös sajátosságával, hogy az előtte két tenyerét kitáró, térdeplő asszony - talán kéréssel fordul hozzá, vagy magyarázatot vár tőle? - tudja, Jézus most csak rá figyel, ő a legfontosabb számára. A másik asszony pedig, öklét arca elé emelve, mintha az emberi rossz okozta szenvedésből tekintene rá reménykedve. Törley Mária keresztútja mindvégig izzó hőfokon képes fönntartani az emberisten misztériumának művészi ábrázolását. Keze alatt az anyag e nagy titkot látványként átélhető közelségbe hozza. Kilencedik állomás: Jézus harmadszor esik el Minden emberi lénynek és minden dolognak, ami létezik, a földön és az égen a végtelen nagy éjszaka legapróbb fényszikrájának is, csak egyetlen oka van: a szeretet. Maga a szeretet jött el hozzánk, hogy ezt elmondja nekünk. Mi pedig elhallgattattuk őt. Gencsapáti A szombathelyi egyházmegyében lévő Gencsapáti határában található egy keresztúttal körülvett szent kút. Nagyböjtben itt járják a keresztutat Szombathely és környéke fiataljai. 1756-ban Batthyány József pozsonyi prépost egyházlátogatást végzett Gencsapátiban. A látogatás jegyzőkönyve részletesen beszámol a gencsi határ nyugati részén fakadó bővizű forrásról, amely fölé Török Mihály és felesége, László Katalin kápolnát építtettek hálából kisgyermekük csodás gyógyulásáért. Tizedik állomás: Jézust megfosztják ruháitól Kisorsolják egy darabból szőtt, varrás nélküli köntösödet, amely olyan, mint a Szentírás, amely szálanként szövődik a teremtés első napja óta, és soha nem szakadt meg, s amely egyszerre elfödi és feltárja Isten jelenlétét. Lourdes A bazilikától jobbra, a Szűzanya által adott forrásnál, a sziklabarlang előtt, lélekben elcsöndesedve imádkozhatunk. Balra, a mindig zarándokokkal teli gyóntatószékek mögött indul a keresztút, melynek X. állomását a magyarok állították. Jézust megfosztják ruháitól. Történelmi idő és transzcendencia találkoznak ebben a jelenetben. Magára ismert itt az I. világháború után területeitől megfosztott magyar nemzet. Az egykori fájó veszteséget, az Üdvözítő keresztje mellé állította azzal a Szent István-i hittel, hogy Jézus Krisztusnál az elveszett megkerül, a meghalt életre támad. Egy nemzet nagysága nem természeti kincseiben vagy gyarmataiban, hanem lelki nagyságában mutatkozik meg. Tizenegyedik állomás: Jézust felszegezik a keresztre Uram, a te adakozó kezeid a keresztre szögezve most már örökre nyitva maradnak. A kihegyesített vas átjárja a lábat, amely megszentelte a földet. Az emberek hazug igazságszolgáltatása véghezvitte művét. Péliföldszentkereszt A kálvária első stációi a templom felépítése után készültek 1731 és 1742 között. Ezt a kálváriát Scitovszky János hercegprímás 1853-ban megújíttatta. A ma álló stációk 1931 és1942 között épültek adományokból. A szalézi rendház mögött induló erdei út mentén található ez az országban páratlan kálvária, melyet elkészültekor az ország legszebb kálváriájának tituláltak. Mindegyik állomás más-más stílusban készült Gáthy Zoltán építészmérnök tervei alapján A vandál kezek által megcsonkított szobrok 2001 augusztusában kerültek vissza felújítva eredeti helyükre. Tizenkettedik állomás: Jézus meghal a kereszten "Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?" Ki kellett mondanod ezeket a szavakat, hogy senki se mondhassa: nem ismerted az emberi élet legmegrendítőbb aggodalmát, hogy szinte kihunyjon belőled az isteni jókedv utolsó szikrája is, amelyet elrejtettél apostolaid elől. Ez azért történt, hogy áldozatod csúcspontján megvalósuljon istenséged e napfogyatkozása, amelynek révén hasonló lettél hozzánk. Tarján A Budapesthez közeli Tarján község dimbes-dombos táját, patakokkal szabdalt kis medencéjét a Gerecse hegykoszorúja öleli át. A települést először II. Endre idején, a XIII. században említik oklevelekben. A török időkben 1529-től a török hódoltság területére esett. A török korban kipusztult falu lassan ismét benépesült. A Rákóczi- szabadságharc leverése után, 1727-ben az Eszterházy-család birtokába került, akik 1737-ben negyven német katolikus családot telepítettek le. 1783-ra épült fel római katolikus temploma, az 1850-es években pedig a keresztútja, melyet 1985-ben, majd 2000 után renováltak. Most az arra járókat és a helybelieket a főút mentén emelkedő hegyen minden stáció figyelmezteti egy-egy réztáblával - melyeken családok nevei olvashatók - az adományozó kedvre. Mutatja, hogy a település népe őrzi vallását. Tizenharmadik állomás: Jézust leveszik a keresztről és átadják anyjának Minden beteljesedett. Pillantásod, amely megkeresztelte a földet, pillantásod, amely megörökíti és új fénybe öltözteti az élőlényeket s az élet apró dolgait, pillantásod nincs többé. Minden beteljesedett. Patrona Hungariae-kápolna A Miasszonyunkról nevezett Szegény Iskolanőverek anyaházában látható az a keresztút, amelyet 2006-ban Peller M. Beáta nővér festett. Latin-orosz szakos tanárként a Patrona Hungariae Gimnázium növendékeit tanítja, s emellett hosszú évek, sőt évtizedek óta foglalkozik az ikonfestészettel. A finom ecsetvonásokkal megrajzolt képeken látszik, azt ábrázolja, ami az ikonok lényege: Krisztusnak, Szűz Máriának, az apostoloknak és a Megváltót utolsó útján végigkísérő embereknek lelki arcát. "A hit fényénél, az örökkévalóság távlatából szemlélve egyetlen érvényes ítélet létezik az ember fölött, s ezt az egyetlen hiteles bíró mondja ki: Isten" - írja maga a művész. A meggondolatlan, emberi ítélkezés ellenpéldájaként pedig ott áll a Via Dolorosán Veronika, a kereszt alatt pedig Szűz Mária, arcuk Isten irgalmának tükre. Tizennegyedik állomás: Jézust a sírba helyezik Vége mindennek. Ez az óra, amelyben úgy tűnik, minden elveszett: a hit órája, egyedül a hité. A hit Isten kedves jegyese. Ő gyengéden tekint reá, mint az Énekek éneke jegyesére, s mint szeretetünk egyetlen bizonyítékára, amit felkínálhatunk neki. Jeruzsálem Jeruzsálemben a keresztút, a Via Dolorosa a zsibongó város forgatagában vezet. Az utolsó öt stációt azonban a Szent Sír-bazilika rejti. A Kálvária és a Szent Sír között a távolság negyven méter. Magát a sírkamrát a templomon belül egy újabb építmény fedi, mely az évszázadok során alakult, formálódott. Két részből áll, az egyik az úgynevezett Angyalkápolna - ahol az angyal tudatára adta az asszonyoknak, hogy Krisztus föltámadt, a másik pedig a Szent Sír. Nem hasonlít temetkezési helyhez, hiszen az évezredek során többször akarták elpusztítani, 1009-ben például Hakim szultán romboltatta le boltozatát...
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|