Uj Ember

2000. május 28.
LVI. évf. 22. (2705.)

„Ha nem lesztek olyanok mint a gyermek..."

Főoldal
Lelkiség
Katolikus szemmel
Egyházunkért aggódva…
Jelképek
A tenger
Élő egyház
Egyház és Európa
Várszegi Asztrik püspök, pannonhalmi főapát, Magyarország integrációjáról
Isten ügyét az emberekben szolgálta…
Búcsú Dékány Vilmos püspöktől
Bencés öregdiákok Esztergomban
Folyamatos birtokbavétel Székesfehérváron
Felavatták a Szent Gellért Tanulmányi Házat
Behajtani tilos!
Figyelmeztetés a római zarándokoknak
Fórum
Mise és szentáldozás
Egy sürgős kívánalom
Kereszténység és varázslás?
Beszélgetés Gál Péterrel
Tömegtájékoztatás világnapja
Bemutatkozik a Keresztény Élet
A vallásos családok hetilapja
„Hirdetni Krisztust a médiában!”
A nyolcszázadik
Életfogytiglan
Kultúra
A Felső-Tisza-vidék és Kárpátalja középkori műemlékei
Fotókiállítás a Magyarok Világszövetségénél
A hegyek alján
Mátyás István halálára
Példa – esernyővel
A szürke kos
Ifjúság
Látni és hinni
A kimondott szó hatalma
Hol lakik az Isten?
Rejtvény
Mozaik

A hálaadás ideje még várat magára…
„Egyház - politika, egyházpolitika”
250 éves a gödöllői kastélytemplom
Konferencia a magyar mártírokról Rómában
Ítélet: 1067 év
Esztergomi növendékpapok Rómában
Európai magyar papi konferencia
.
.

 

A hegyek alján

D’Albert, az 1932-ben elhunyt német zeneköltő operájának zenéje illenék ide, ha rádiójegyzetről lenne szó. A hegyek alján játszódó cselekmény drámai mozzanata, finom szövésű lírizmusa. Nekem mindenképpen a falvak emléke, hiszen „ó időmet”—, a gyerekkort hegyek: a Mátra alatt töltöttem. Többször visszatér a tollam alá néhány emléksor, de most, az idei télen, a havas bércek alatt a történelem is varázslatába vont. Nyikom, Muzsla, Ólombércek, a régi kunok, és – Szent Bernát, a mézajkú doktor (mellifluus), aki mindig a való világban élt, jóllehet misztikus volt. Új korszaka ő az egyháznak. Halála után mindössze három évtized telt el, s a magyarföldi szerzetes testvérei: a ciszterciek a Pilis hegyénél házat alapítottak. Pilisszentkereszten arra gondolsz: Anonymus járt itt, Zoránd, Kadosa és Huba Árpád fejedelem parancsára a Pastuchnak nevezett helységből pedig őseink indultak el Gömör és Nógrád meghódítására.

Pastuch: Pásztó, a nevezett bércek ölében, ahol ugyancsak felhangzott Bernát „fiainak” esti fohászkodása, és ma is állnak a romok, jelezve kolostorukat. Pásztó: pásztor? Vagy szlávul kövecses patak? Az itteniek a hegyekből lefutó „zubogót” kövicsesnek mondják. A víz zenéje közben Vörösmarty hexameterei sem hallgatnak e tájról:

„Messze terül kiesen s pusztán... a zagyvai síkság / Napkelet és dél tája felé; éjszakra, nyugatra, Domborodó halmok, s távolból a mátrai bércek. / Hamvas felhőkként az egekhez látszanak érni. / Erre levágtatván sebesen, villogva kitűntek / Árpád s bajnokai…”

A kolostort (monostort) Bernát halála után 46-47 esztendővel fundálták. Talán három-négy szerzetesnek adott kezdetben hajlékot, a pogány hunok megtérítésére. Egy 1785-ből való pásztói városi jegyzőkönyv azonban megjegyzi: „Templomunknak már hétszáz esztendőket meghalad a régisége.” Vagyis a ciszterci lelkipásztori gondolat azonnal találkozhatott a helyi plébániáéval, hiszen Szent László király idején itt meghonosodott a kereszténység…

Visszacsillan valami abból, amit Szent Bernát az 1120-as évek végén a jeruzsálemi lovagrend dicséretéről mondott: „A világ tele van szerzetesekkel és lovagokkal. De most azt kell kialakítani, ami eddig nem volt: a kettő egyesítését.” Hová lett ez a szándék a közösségi gondolkodásból: árvákat, védteleneket keresztény szívvel segíteni?

Mélyre szívom a kristály-levegőt a Mátra alatt, s több mint nyolcszáz év üzenetét tanulom; lesz-e bennem (bennünk) annyi intelligencia, hogy a kereszténységet hitelesen átvigyük egy új ezredbe? Vagyis felkészülten, lélekben erősen. III. Béla, aki alapítója volt Pásztó monostorának, Bizáncban merevségbe fagyott Krisztus-arcot látott. Neki a küzdő, az élő szellemi arc kellett, a meditatív sugárzás, amely francia földről jött barátokkal izgatta az itteni „kedélyeket”.

Csörög-cseveg a Pastuch, az idő keresi új helyét az Időben. Zsigmond is járt erre és folyton a golgotai kereszt titkával „birkózott”. Bernát lelke avatta a Mátrát „szent erdővé”. Ahogyan a Pilist is, ahol később Özséb a lángokat gyűjtötte össze.

Amikor a nemzet „önfia vágta sebét" a mohácsi síkon, Pásztó cisztercitái már felhalmoztak annyi lelki tőkét, hogy a monostori élet megszűnte után új ének támadjon a gyöngyösi ferencesek jóvoltából.

Járok a néma kövek közt s emlékezem egy áldó kézre: Rajeczky Benjamin, a zenetudós ciszterci hányszor fogadta jó szívvel népes családomat, ha a hegyekbe vitt az utunk. Leveleit lapozgatom (a feleségem mind összegyűjtötte) és hallom az atyai hangot: „Ne panaszkodj, a földi élet még nem a mennyország”.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Fórum Magunkról Impressum

Új Ember: ujember@drotposta.hu
Webmester: bujbal@freemail.hu