Uj Ember

2008.03.07
LXIV. évf. 10. (3108.)

Megjelent
a Testvérek
márciusi száma!

Főoldal
Címlap
A Szentföld békéjéért, a szentföldi keresztényekért
Pápai felhívás és országos gyűjtés
Egy csillag a közelmúltból
Meszlényi Zoltánra emlékeznek Esztergomban
Kaukázusi küldetés
Az örményországi látogatás elmarad
Irakban elraboltak egy érseket
Csak közösségben adatik megoldás...
A közjó az egyház társadalmi tanításában
A szlovákiai egyházmegyék átszervezéséről
Magyar hívek és lelkipásztorok nyílt levele a szlovák püspöki konferenciához
Az igazi változás csak belülről jöhet
Lelkiség
Lázár feltámasztása
Szentírás-magyarázat
Isten nem "ugrik rögtön"
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XLI. rész)
LITURGIA
A hét szentje
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Keresztények a Szentföldön
A főszereplő: az ember
Az egyház társadalmi tanításának alapelemei (1.)
Öt éve szedi áldozatait az iraki háború
LAPSZÉL
Véradás - adókedvezménnyel
Élő egyház
Kelemen Didák tricentenáriuma
Kalna Zsolt az új minorita tartományfőnök
Betűkbe zárt kinyilatkoztatás
Biblikus konferencia a Sapientia főiskolán
Az élet, a világosság szolgái lesznek
Lektoravatás a Központi Szemináriumban
A "szegény ember drágagyöngye"
Szalézi szerzetesek a Szentírásról
Élő egyház
Párbeszéd az iszlámmal
Fórum
A váratlan felszólalás
Mi történt húsz évvel ezelőtt a Parlamentben?
Nagyvárad püspöke
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Meszlényi Zoltán püspök?
Böjti receptek testnek, léleknek
KÖNYVESPOLC
A vesztes mindent visz
Fórum
Az én Szentföldem
Nem lesznek keresztények a Szentföldön?
Fórum
A nemzetnevelés ürügyén
A Nemzeti Pedagógus Műhely jubileumi konferenciája
Felfelé a pálosok teréről
ÁLMODIK A MÚLT
Fórum
Ép testben épül a lélek
Minden második gyerek tanul valamilyen hangszeren
A nép, az életszentség és az egyház
A spanyol és olasz választások vallási kérdései
A jók és a szentek
Ifjúság
Fiatalokért a keresztény egység jegyében
Az Ökumenikus Ifjúsági Iroda tevékenységéről - idén is Közös Pont, 72 óra
Babona lépten-nyomon
Megálmodott az Isten
Néhány jó tanács a hivatáskereséshez
HÍRVILÁG
Programajánló
Tavaszi gyalogtúra
Kultúra
Egy barátságos világpolgár
Szemtől szemben Zubin Mehtával
Halálig hűséggel
Emlékmorzsák Gergely Ferencről
Őszi utazás
DVD-ajánló
"Veletek vagyok..."
Paletta
Fórum
A hit emlékei
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (9.)
Ha a lélek találkozik a széppel
Badacsonytomaji emlékhely II. János Pál pápának
Az élő rózsafüzér előkészületeiről
Mozaik
A részletekben rejlő történelem
E hónapban nyílnak a magyar reneszánszt bemutató kiállítások
Giovanni Paolo Panini
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Meseszép korallfa

 

VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (9.)

A hit emlékei

A szeged-csanádi egyházmegyei múzeum

A történelem folyamán hatalmas változásokon ment keresztül a szeged-csanádi egyházmegye, mai területének csupán egészen kis hányada tartozott alapítástól kezdve a püspökséghez. Ugyanakkor mégis mondhatjuk, a legrégebbi egyházmegyék közé tartozik, hiszen a csanádi püspökséget Szent István király hozta létre Marosvár központtal, vezetésével pedig fia korábbi nevelőjét, Gellért püspököt bízta meg.


Zománcdíszítésű kehely 1774-ből

A mai székhely, Szeged városa is csak a török kiűzése után került a püspökség fennhatósága alá, véglegesen pedig csak 1775-ben csatolták a Tisza-parti várost és környékét az egyházmegyéhez. A trianoni szerződéssel a csanádi püspökség területének több mint háromnegyed részét elveszítette - nagyobb része Romániához, kisebb része Jugoszláviához került, de még annál is kisebb terület maradt Magyarország határain belül. Glattfelder Gyula püspököt 1923 elején gyakorlatilag kitoloncolták a román hatóságok - így vált Szeged püspöki székhellyé egy csupán harminchárom plébániát számláló egyházmegyében.


Az egykori Dömötör-templom Szent Rókus-szobra

Bár hosszú ideig remélték, Szeged csak ideiglenes központ lesz, Glattfelder Gyula nagyszabású építkezésbe kezdett. 1930-ra felépült a Fogadalmi templom és a püspöki palota. A város vezetői és a hívek támogatásával pedig Szeged a két világháború közötti katolikus egyházi élet fontos helyszínévé vált.


Mátyás-miseruha a XV. századból

Újabb nagy területi változást 1952 hozott, amikor a Szentszék kinevezte a csanádi püspököt a nagyváradi püspökség Magyarországon maradt részének kormányzójává, bár hivatalosan csupán 1982. augusztus 5-én vált egygyé a két csonkán maradt püspökség. Ettől kezdve nevezik szeged-csanádi egyházmegyének, amely mai formáját az 1993-as határrendezés során nyerte el.

Természetesen a történelmi változásokkal szorosan összefonódott a püspökség muzeális kincseinek sorsa. A középkori emlékek szinte teljesen elvesztek a török uralom alatt, ugyanakkor a ferencesek, akiket a hódítók megtűrtek, több műkincset megmentettek. A püspökség összegyűjtött egyházi kincsei azonban Temesváron maradtak, amikor Glattfelder Gyula Szegedre kényszerült, hiszen csak személyes holmijait hozhatta magával. A két világháború között mégis jelentős egyházi gyűjteménye volt a városnak, amelyet a XIV. század óta Szegeden élő ferences atyák hoztak létre alsóvárosi kolostorukban. 1945 után aztán évtizedekig lehetetlenné vált bármilyen egyházmegyei múzeum megvalósítása, bár a hetvenes évektől szó volt róla, többek között Bálint Sándor is szorgalmazta. Végül a rendszerváltás után, az egyházi ingatlanok visszaadásával nyílt lehetőség az Egyházmegyei Múzeum és Kincstár létrehozására a dóm mellett, amelyet 1995. június 29-én nyitott meg Gyulay Endre püspök.

A Kiss-Rigó László megyés püspök vezetése alatt álló múzeum anyaga Békés és Csongrád megye területéről származik, hiszen a püspökség nagyjából e megyék határain belül működik. Legrégebbi darabjait a ferencesek mentették meg az utókornak - így lehetséges, hogy a kiállítás több, XV. századi miseruhával és ötvösmunkával is büszkélkedhet. Az egyik, úgynevezett Mátyás-miseruhához legenda is kötődik, amely szerint mikor Mátyás király látta a neki miséző ferencesek szegénységét, otthagyta a barátoknál palástját, hogy miseruhát készítsenek belőle.

A múzeum gazdag ötvösgyűjteményében - amelynek minden darabja értékes szakrális műkincs - néhány igazán különleges tárgy is található, amelyek származásukat tekintve is kiemelt kultúrtörténeti jelentőséggel bírnak. Ilyen például az Augsburban készített XVIII. századi feszület, a Moszkvából származó monstrancia, vagy a Prandtner József műhelyéből kikerült darabok.

A kiállítás érdekes része az a körülbelül ötven darabból álló éremgyűjtemény, amely Udvardy József püspök hagyatékából származik, aki nemcsak gyűjtött, de készíttetett is emlékplaketteket.

A kiállítás rendezői tudatosan nem választották szét a főúri alapítású vagy jómódú városok plébániáiról származó tárgyakat - amelyeket sokszor Pestről, Budáról vagy Bécsből rendeltek -, illetve a szegényebb templomokból, a népi vallásosságot tükröző alkotásokat, hiszen ezek együtt, egymást kiegészítve mutatják be a terület lakosainak vallásos életét. A stílusbeli különbségek leginkább a szobrokon érzékelhetőek, amelyek között ott találjuk a volt Szent Dömötör-templom Bécsben készült oltárszobrait és a ferences barátok faragta naiv, mégis magával ragadó szentábrázolásokat. Bár a múzeum csupán egy teremből áll, s bár vannak műkincsek, amelyek egyelőre raktárban pihennek, a kiállítás teljes képet nyújt az egyházmegye vallás- és kultúrtörténetéről. Ahogyan Zombori István a püspökségről és a kiállításról szóló munkájában megfogalmazta: "Ez a múzeum azt mutatja be, hogy egy nép, egy ország több mint ezeréves története során mennyire hitt Istenben, és a jó vagy rossz körülmények között milyen módon fejezte ki hitét a Mindenható iránt."

Szalontai Anikó

Kép: Szeged-csanádi Egyházmegyei Múzeum és Kincstár

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu