Uj Ember

2008.03.07
LXIV. évf. 10. (3108.)

Megjelent
a Testvérek
márciusi száma!

Főoldal
Címlap
A Szentföld békéjéért, a szentföldi keresztényekért
Pápai felhívás és országos gyűjtés
Egy csillag a közelmúltból
Meszlényi Zoltánra emlékeznek Esztergomban
Kaukázusi küldetés
Az örményországi látogatás elmarad
Irakban elraboltak egy érseket
Csak közösségben adatik megoldás...
A közjó az egyház társadalmi tanításában
A szlovákiai egyházmegyék átszervezéséről
Magyar hívek és lelkipásztorok nyílt levele a szlovák püspöki konferenciához
Az igazi változás csak belülről jöhet
Lelkiség
Lázár feltámasztása
Szentírás-magyarázat
Isten nem "ugrik rögtön"
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XLI. rész)
LITURGIA
A hét szentje
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Keresztények a Szentföldön
A főszereplő: az ember
Az egyház társadalmi tanításának alapelemei (1.)
Öt éve szedi áldozatait az iraki háború
LAPSZÉL
Véradás - adókedvezménnyel
Élő egyház
Kelemen Didák tricentenáriuma
Kalna Zsolt az új minorita tartományfőnök
Betűkbe zárt kinyilatkoztatás
Biblikus konferencia a Sapientia főiskolán
Az élet, a világosság szolgái lesznek
Lektoravatás a Központi Szemináriumban
A "szegény ember drágagyöngye"
Szalézi szerzetesek a Szentírásról
Élő egyház
Párbeszéd az iszlámmal
Fórum
A váratlan felszólalás
Mi történt húsz évvel ezelőtt a Parlamentben?
Nagyvárad püspöke
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Meszlényi Zoltán püspök?
Böjti receptek testnek, léleknek
KÖNYVESPOLC
A vesztes mindent visz
Fórum
Az én Szentföldem
Nem lesznek keresztények a Szentföldön?
Fórum
A nemzetnevelés ürügyén
A Nemzeti Pedagógus Műhely jubileumi konferenciája
Felfelé a pálosok teréről
ÁLMODIK A MÚLT
Fórum
Ép testben épül a lélek
Minden második gyerek tanul valamilyen hangszeren
A nép, az életszentség és az egyház
A spanyol és olasz választások vallási kérdései
A jók és a szentek
Ifjúság
Fiatalokért a keresztény egység jegyében
Az Ökumenikus Ifjúsági Iroda tevékenységéről - idén is Közös Pont, 72 óra
Babona lépten-nyomon
Megálmodott az Isten
Néhány jó tanács a hivatáskereséshez
HÍRVILÁG
Programajánló
Tavaszi gyalogtúra
Kultúra
Egy barátságos világpolgár
Szemtől szemben Zubin Mehtával
Halálig hűséggel
Emlékmorzsák Gergely Ferencről
Őszi utazás
DVD-ajánló
"Veletek vagyok..."
Paletta
Fórum
A hit emlékei
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (9.)
Ha a lélek találkozik a széppel
Badacsonytomaji emlékhely II. János Pál pápának
Az élő rózsafüzér előkészületeiről
Mozaik
A részletekben rejlő történelem
E hónapban nyílnak a magyar reneszánszt bemutató kiállítások
Giovanni Paolo Panini
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Meseszép korallfa

 

A nemzetnevelés ürügyén

A Nemzeti Pedagógus Műhely jubileumi konferenciája

Kell-e ma nemzetnevelésről értekezni, lehetséges-e a hazaszeretetről ma beszélni? Vannak-e ma alkalmazható és hatékony pedagógiai eszközök a gyermekek és a fiatalok nevelésére, az erkölcs tanítására? A Nemzeti Pedagógus Műhely X. - jubileumi - háromnapos konferenciáján, február utolsó hétvégéjén ezeket a kérdéseket fogalmazták meg az előadók, és keresték a választ a résztvevőkkel együtt. A konferencia címét Márai Sándor könyve, a Röpirat a nemzetnevelés ürügyén című könyve ihlette.

Az előadók kiemelték, hogy a gazdaságért, az egészségért, a természeti környezetért érzett aggodalom akkor hiteles, ha a gyermekeink, unokáink jövőjéért aggódunk. Nem nagyon érdekel bennünket, hogy milyen lesz a mezőgazdaság állapota a Duna-Tisza közén ötven vagy száz év múlva, ha itt nem az unokáink vagy ükunokáink élnek. A magyar nemzet megmaradása a fő cél, mert ez ad értelmet a gazdaság fenntartható növekedésére irányuló erőfeszítéseknek, a tudomány és a művészet fejlesztésének, az emberi szabadság kibontakoztatásába fektetett munkának.

A konferencián sok előadó rámutatott a szavakkal történő manipuláció súlyos ártalmaira, a szavak jelentésének megváltoztatására, értelmetlen kifejezések használatára. (Ilyen például a kompetencia alapú nevelés - bárki ihlette és bármelyik nemzetközi szervezet erőlteti is ránk -, vagy az a téveszme, hogy az iskolában az lenne az elsődleges cél, hogy a munkaerőpiac kihívásaira felkészítse a tanulókat. A helyes elv az, hogy az iskolában, a családban és a templomi oktatásban is a fő cél a szabadságra nevelés. A szabadság az Istenhez való hasonlatosságunk legfontosabb eleme. A szabadság azonban nem adottság. Keményen dolgozni kell érte, a saját szabadságunkért és a ránk bízottak szabadságáért. Ez minden nevelés értelme. Szabaddá azonban az igazság tesz. Ezért kell tanítani tantárgyakat, a tudományok és művészetek elemeit. Az oktatás a nevelés szolgálója. A konferencián több előadó beszélt az oktatásügy válságos helyzetéről, kifejezték aggodalmukat a bezárásra ítélt iskolákért, és hasonlóképpen azokért, amelyeket nem zártak be, de tönkretesznek soha nem látott "trükkökkel". Sokan újra megfogalmazták a kétszintű érettségivel, a Bologna-folyamattal, az ideológiai alapú iskolai integráció erőltetésével kapcsolatos kritikákat. Elemezték az iskolai fegyelmezetlenség, a brutalitás gyökereit. Más előadók a magyar kultúra - nevelésbe is beépíthető - értékeit mutatták be, például a magyar tudósok életét, a magyar zenét és Kodály művészetét, a szakralitást az irodalomban, a XX. századi nem "nyugatos" irodalom nagyjait és a magyar folklórt a Matyás-legendákon keresztül.

Több előadó elemezte a magyar nemzet helyzetét a Trianon utáni Kárpát-medencében. Rámutattak: a nemzet megmaradása érdekében rendkívüli fontossággal bír a környező országok magyarjaival való öszszefogás, különösen a magyarság szeretetére nevelés itthon és a határokon túl egyaránt.

A hazafias nevelés eszköze a magyar irodalom és történelem. Ha egy tízéves kisfiú elolvassa az Egri csillagokat, akkor azonosul Bornemissza Gergővel. Ez az átélt azonosság alapvető lehet a hazájához való viszony kialakulásában. Ugyanilyen fontos, hogy a fiatalok alkalmas időben megismerkedjenek történelmünk nagyjainak életével. A történelem a pozitív (és a negatív, de nagyon tanulságos) erkölcsi példák tára.

A konferencián hangsúlyozták, hogy a nemzet gazdasága szempontjából a hazafias nevelés, a nemzetnevelés a legjobb beruházás. A magas költséggel közpénzen kiképezett diplomások (orvosok, mérnökök) elhagyják Magyarországot, más országokban próbálnak szerencsét, és általában találnak is: ott sokkal nagyobb a tudás megbecsülése. Ezt a veszteséget úgy lehet megelőzni, ha a fiatalokban elültetjük a hazaszeretet csíráit, növeljük és ápoljuk bennük a magyarsághoz való tartozás érzületét.

A nemzethez tartozás a keresztény élet feltétele is: kulturálisan globalizált világban a kereszténységnek sincs esélye. Ha az ember kezdi nem érteni az olyan szavakat, mint ország, haza, nép, akkor nem fogja megérteni, hogy mi Isten Országának üzenete. Ezért - a gondolkodó keresztény ember számára - nyilvánvaló, hogy nem lehet cél az iskolában, hogy az "életre" (kizárólag a mai pillanatnyi társadalmi vagy más egyéb igényekre való tekintettel) készítsük fel a tanulókat, sokkal inkább az, hogy az örök életre felkészítsük a gyermekeket. Ha ezt keresik, a többit majd megkapják hozzá.

Több előadásban megvizsgálták a nemzeteszme eredetét, történetét. A tudományos igényű felszólalások rámutattak a nemzeteszme torzulásaira is. A nemzet imádata bálványimádás, istenítése pogányság. A nemzethez való tartozás eszköz, nem pedig cél. Nem lehet a magyarsághoz való viszonyunk a vallásos áhítathoz hasonlatos, mert akkor hamis istent imádunk. Hazánkat és nemzetünket Isten mentheti meg, reményünk csak Krisztus lehet.

Különben pogányokká válunk, és elveszünk, mint a többi pogány nép.

Baranyi Károly

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu