Uj Ember

2008.03.07
LXIV. évf. 10. (3108.)

Megjelent
a Testvérek
márciusi száma!

Főoldal
Címlap
A Szentföld békéjéért, a szentföldi keresztényekért
Pápai felhívás és országos gyűjtés
Egy csillag a közelmúltból
Meszlényi Zoltánra emlékeznek Esztergomban
Kaukázusi küldetés
Az örményországi látogatás elmarad
Irakban elraboltak egy érseket
Csak közösségben adatik megoldás...
A közjó az egyház társadalmi tanításában
A szlovákiai egyházmegyék átszervezéséről
Magyar hívek és lelkipásztorok nyílt levele a szlovák püspöki konferenciához
Az igazi változás csak belülről jöhet
Lelkiség
Lázár feltámasztása
Szentírás-magyarázat
Isten nem "ugrik rögtön"
Homíliavázlat
A kenyértöréstől a szentmiséig (XLI. rész)
LITURGIA
A hét szentje
A hét liturgiája
A év
Katolikus szemmel
Keresztények a Szentföldön
A főszereplő: az ember
Az egyház társadalmi tanításának alapelemei (1.)
Öt éve szedi áldozatait az iraki háború
LAPSZÉL
Véradás - adókedvezménnyel
Élő egyház
Kelemen Didák tricentenáriuma
Kalna Zsolt az új minorita tartományfőnök
Betűkbe zárt kinyilatkoztatás
Biblikus konferencia a Sapientia főiskolán
Az élet, a világosság szolgái lesznek
Lektoravatás a Központi Szemináriumban
A "szegény ember drágagyöngye"
Szalézi szerzetesek a Szentírásról
Élő egyház
Párbeszéd az iszlámmal
Fórum
A váratlan felszólalás
Mi történt húsz évvel ezelőtt a Parlamentben?
Nagyvárad püspöke
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Mikor halt meg Meszlényi Zoltán püspök?
Böjti receptek testnek, léleknek
KÖNYVESPOLC
A vesztes mindent visz
Fórum
Az én Szentföldem
Nem lesznek keresztények a Szentföldön?
Fórum
A nemzetnevelés ürügyén
A Nemzeti Pedagógus Műhely jubileumi konferenciája
Felfelé a pálosok teréről
ÁLMODIK A MÚLT
Fórum
Ép testben épül a lélek
Minden második gyerek tanul valamilyen hangszeren
A nép, az életszentség és az egyház
A spanyol és olasz választások vallási kérdései
A jók és a szentek
Ifjúság
Fiatalokért a keresztény egység jegyében
Az Ökumenikus Ifjúsági Iroda tevékenységéről - idén is Közös Pont, 72 óra
Babona lépten-nyomon
Megálmodott az Isten
Néhány jó tanács a hivatáskereséshez
HÍRVILÁG
Programajánló
Tavaszi gyalogtúra
Kultúra
Egy barátságos világpolgár
Szemtől szemben Zubin Mehtával
Halálig hűséggel
Emlékmorzsák Gergely Ferencről
Őszi utazás
DVD-ajánló
"Veletek vagyok..."
Paletta
Fórum
A hit emlékei
VESZÉLYEZTETETT ÉRTÉKEINK (9.)
Ha a lélek találkozik a széppel
Badacsonytomaji emlékhely II. János Pál pápának
Az élő rózsafüzér előkészületeiről
Mozaik
A részletekben rejlő történelem
E hónapban nyílnak a magyar reneszánszt bemutató kiállítások
Giovanni Paolo Panini
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Meseszép korallfa

 

LITURGIA

A kenyértöréstől a szentmiséig (XLI. rész)

Milánó liturgikus élete

Milánó liturgiájával kapcsolatban az első és meghatározó személyiség Szent Ambrus volt, akiről később méltán kapta az egyháztartomány liturgiája az ambrozián nevet. Tévedés lenne azonban azt állítani, hogy az ambrozián rítust Szent Ambrus alapította volna. Milánó városának liturgiája szervesen fejlődött a történelem hatásai alatt.


Szent Ambrus püspök a IV. században bevezette egyháza liturgiájába az antifonális zsoltáréneklést és a himnuszokat a zsolozsma folyamán. A görög nyelvű liturgikus szövegeket megszüntette, és mindegyiket latinokkal helyettesítette, hogy ezáltal megakadályozza az ariánus eretnekséget tartalmazó imák, énekek beszüremkedését. Szent Ágoston kérdésére kifejtette Milánó saját böjti szokásai kapcsán: Amikor Rómában vagyok, böjtölök szombaton, itt pedig nem. Te is így tegyél, amikor valamelyik egyházban tartózkodsz, kövesd annak törvényeit, hogy senkit meg ne botránkoztass. Később majd Szent Ágoston is mestere tanácsát adja híveinek: minden egyház a maga szokásait kövesse, és ne szóljon bele a másokéba. A levélváltásból is kiderül, hogy Milánónak már a IV. században sok jellegzetes liturgikus szokása volt, ha nem is rendeződtek ezek a mai értelemben vett liturgikus családdá.


A VII. század végén, a szír I. Sergius pápa uralkodása alatt Pávia görög püspöke hatására Észak-Itáliában sok keleti szokás, szöveg, ünnep honosodott meg, mint például az antiochiai Szent Babila tisztelete (ősi temploma ma is áll Milánóban). Milánó városa olyan szertartásokat is átvett, mint a mise végén az eucharisztia elhelyezése, az ünnepek matutínumának keresztes körmenete és a hívek két szín alatti áldoztatása bemártással.

Az ambrozián liturgia első szövegeinek összeállítása az V. század második felére tehető, majd ezek - a fent említett keleti befolyás alatt - a VII. században jelentősen bővültek (százharminc miseénekkel és kétszázharminc zsolozsma tétellel), valamint az éneklés ritmusát is pontosították.

A legkorábbi ismert ambrozián szakramentárium a IX. századból való, ennek ellenére az első évezredben gazdag és mozgalmas liturgikus élet nyomait követhetjük nyomon Milánóban.

Füzes Ádám

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu