kora (19. század) |
Magyar püspökök
az I. Vatikáni Zsinaton
Marastoni József (1834-1895)
"Az 1869-dik évi december
8-ra Rómába, a Vaticáni egyetemes Szent Zsinatra meghívott magyar szent
korona alatt levő magyar püspökök arczképcsarnoka".
|
|
Krisztus Pilátus előtt
Munkácsy Mihály (1844-1900)
1880 júliusában Munkácsy levélben értesíti feleségét, hogy a Krisztus Pilátus előtt c. képen dolgozik. A kép alapötletét Ernest Renan 1863-ban megjelent műve adta, amely Krisztust szenvedő emberként ábrázolja, aki áldozatával megváltja a világ bűneit. Munkácsy maga így nyilatkozott saját Krisztus felfogásáról: "Sohasem próbáltam isteni személyt festeni, mivel ami isteni azt az ember nem képes megfesteni. Én az emberi alakban megjelent Istent akartam ábrázolni."/Kürti.20./ A képet 1881 tavaszán Sedelmeyer
műkereskedő palotájában mutatták be, mivel a párizsi Salon beadási határidejét
lekéste. A képnek októberig háromezer látogatója volt. A festményt 1882
tavaszán több európai városban, így Bécsben és Budapesten is bemutatták.
Valószínűleg ezzel függött össze, hogy a festményhez készült közel 30 vázlatot
és öt kompozíciós, illetve színvázlat közül néhány még 1882-ben a végleges
nagyméretű kép bemutatása után készült. A szóban forgó színvázlat egyben
kompozíciós tanulmány is úgy szerkezetében, mint részleteiben megegyezik
valójában emberi problémákat vet fel, elsősorban az erkölcsi konfliktus
szempontjából.
Végvári Lajos Munkácsy Mihály
élete és művei. Budapest, 1958, 211-215;
|
|
Pásztorbot
Zitterbarth Károly pesti
ékszerész, Rauscher Lajos terve alapján
Simor János bíboros, hercegprímás 1886-ban ünnepelte aranymiséjét. A budapesti hívek ezzel a neoromán stílusú pásztorbottal fejezték ki ragaszkodásukat. Kampójában mandorlában a Madonna és Szent István. Gombján további magyar szentek: László, Erzsébet, Imre és Margit mellképei. (Cs.P.) MTop, 1948, 263.
|
és megújulási kísérletek (20. század) |
Mindszenty József bíboros,
prímás arcképe
Lühnsdorf Károly (1893-1958)
A finom kidolgozású rajz
életszerű realizmussal ábrázolja a bíborost. Korának kedvelt arcképfestője,
Lühnsdorf e művével is fejlett rajzkultúráról, magabiztos technikai tudásáról
tesz tanúbizonyságot. A kivitelezés formai követelményein túl megszólaltatja
az energikus főpap karakteres jellemvonásait is. (Cs.P.)
|
|
|
|||
|
|
|
|
|