(17-18. sz.) |
Pázmány Péter
bíboros arcképe
Szelepcsényi György (1595-1685)
Ovális mellkép, barokk kartusban
címerrel és latin felirattal, amely felsorolja Pázmány címeit: bíboros,
esztergomi érsek, örökös gróf, Magyarország prímása, Mátyásnak a szent
római birodalom császárának legfőbb és titkos kancellárja és tanácsosa.
Vayer Lajos: Pázmány Péter
ikonográfiája, Budapest, 1935. 23, IV. kép;
|
VI. Károly császár Magyarország
prímásának birodalmi hercegi címet adományoz
1714. december 9.
Eredeti, 550x380 mm, hártyafüzet
vörös bársonykötésben. Aranyszínű selyemzsinóron függő, ép vörös viaszpecsétjének
átmérője 142 mm, a pecsétet védő fatokkal együtt 185 mm. A pecsétmezőben
csücskös talpú négyelt pajzs. A pajzsot zárt korona alatt az Aranygyapjas-rend
rendjele veszi körül. Pajzstartó: a lebegő osztrák császári korona alatt
kiterjesztett szárnyú, jobb lábának karmaival kardot és jogart, bal lábának
karmaival országalmát tartó, kétfejű sas.
Török János: Magyarország
prímása. Közjogi és történeti vázolat. I-II. Pest, 1859. II. 180;
|
|
Istenszülő
a gyermek Jézussal
Ismeretlen mester
Az ikon egykor a hodászi
(Szatmár megye) görög katolikus templom ikonosztázionjának első sorában
foglalt helyet, a kánon szerint a központi liturgikus ún. Királyi kapu
bal oldalán. A Hodigitria, azaz Útmutató Istenszülő ábrázolása ez, ahol
Mária a bal karján tartott Gyermekre, Krisztusra, vagyis az egyedül üdvözítő
útra mutat rá. Az Istenszülőt ábrázoló ikonográfiai típus közt ez az egyik
legelterjedtebb, a hagyomány szerint Szent Lukács festette prototípusát.
Az ikon provinciális mestere hűen ragaszkodik a több száz éves képi tradícióhoz.
A Kárpát-vidéki posztbizánci ikonfestészet korabeli gyakorlata szerint
az ábrázolás fémborítót felidéző, aranyozott ornamentális háttér előtt
jelenik meg. (P.B.)
|
|
|
Grábóci szentségtartó
Ismeretlen magyarországi
ötvös
A Mihály arkangyalnak szentelt grábóci szerb ortodox kolostort a török hódoltság idején, 1585-ben, dalmáciai szerzetesek alapították. Magyarország dunántúli térségének egyetlen ortodox szerzetesi közösségeként a 17. század folyamán jelentős szellemi központtá fejlődött. Azonban fénykorát a kolostor a törökök kiűzése után a 18. században élte, amikor a korábbi templom alapjain egyhajós, homlokzati toronnyal és kupolával ellátott barokk stílusú templom épült. A nagyszabású munkálatok befejeztével, 1760 körül, feltehetően a monostori közösség kifejezett szándéka és közbenjárása nyomán, ismeretlen magyarországi ötvösműhelyben, elkészült az új kolostor-templom építészeti formáit sajátos módon követő szentségtartó. Az ezüstből és aranyozott rátétekből készült templomot mintázó szentségtartót, a barokk művészetre jellemző módon, négy angyal tartja, ami a műtárgy szakrális jelentőségére, valamint rendeltetésére is utal. Igazodva a grábóci kolostor-templom bizonyos késő bizánci reminiszcenciákat is tükröző alaprajzi szerkezetéhez, a szentségtartó oldalaira, filigránhálós szalaggal közrefogott, mívesen megmunkált rácsos ablakokra és ajtókra emlékeztető elemek kerültek. Ezekhez a változatosan elkészített rátétekhez a templom homlokzati részén egyszerűen megmunkált építészeti motívumok is kapcsolódnak, kiemelve ezáltal a szentségtartó egyhajós szerkezetét és karcsú formáit. Ugyanakkor a szentségtartó változatos és dinamikus megjelenését a hangsúlyosabb harangtorony és a két kupolatorony adja, amelyek kialakítása kissé eltér az eredeti grábóci kolostor-templom építészeti megoldásaitól. A szentségtartó készítésének az idején a Duna menti térség szerb egyházművészete, elszakadva középkori és késő bizánci jellemvonásaitól, egyre erőteljesebben a barokk művészet felé fordult, amit jól példáz a grábóci kolostor szentségtartója is. (V.K.) Somogyi Árpád: Szentendrei Szerb Egyházművészeti Gyűjtemény, Budapest, 1970. |
|
|
|||
|
|
|
|
|