és reneszánsz (1300-1600)
Attavante degli Attavanti
(1452-cca. 1517) méltán volt az egyik legtöbbet foglalkoztatott firenzei
miniátor. Leonardo da Vinci barátja az egyik legnagyobb mestere volt a
firenzei könyvkészítésnek. A Mediciek, Mátyás és az urbinoi herceg egymással
versengtek, hogy egy-egy műhelyéből kikerülő kódexhez juthassanak. Művészetére
jellemző a dekoratív elegancia, a világító kolorit, szép tájképek és egyházi
jelenetek, melyek az oltárképek hatását tükrözik. Attavante a nagy firenzei
festők kompozícióit előszeretettel vette át (Verrocchio, Leonardo, Ghirlandaio).
|
Matthias Corvinus Breviáriuma
Firenze, datált 1487-1492,
Attavante degli Attavante és műhelye illuminálta.
A szöveg másolását Firenzében
1487. október 31-én fejezte be Martinus Antonius pap, a király számára
(597r). A miniatúra ábrázolásokon, két helyen is szerepel az 1492-es évszám
(345v, 534v), ami arra mutat, hogy a kódex kifestését Mátyás halála után
is folytatták. A király címerét több helyütt a későbbi tulajdonos (Georges
d' Amboise bíboros) címerével átfestették.
Balogh 1966. I. 528-529;
Pásztor - Ruysschaert 1980. 32-33 (16. szám); Matthias Corvinus und die
Renaissance 1982. 415 (399. szám); Bibl. Corviniana 1990. 58, 412 skk.
(150. szám); Liturgie und Andacht 1992. 370-375 (78. szám); Liturgia in
Figura 1995. 236-241 (55. szám);
|
|
Kutassy miseruha
Magyar hímzés, 1470 körül
Kutassy János prímás (1597-1601) még mint győri püspök szerezte, 1590 körül. Később tétette rá címerét. Hímzett baldachinok alatt a Boldogasszony, magyar szentek körében: Szent István, László és Imre, Gellért és Jeromos, akit Dalmáciai származása miatt sokszor a magyar szentek közé soroltak. (Cs.P.) MTop, 1948, 268; Cséfalvay,
1992, 58.
|
II.
Ulászló magyar király díszkardja
Róma, 1509
Az aranyozott ezüstből készült,
elegánsan ívelő delfintestet formázó, széles keresztvas a penge felé hajlik
és egy-egy makkban végződik. Az igen hosszú markolat akantuszlevelek ékesítik,
míg a nagy méretű korong alakú markolatgomb zománccal díszített. A hosszú,
kétélű penge egyik tövénél Szent Péter alakja látható, míg a másikon Szent
Pálé. A penge mindkét lapjában a JULIUS II. PONT. MAX. ANNO VII. szöveg
látható, amely a készítés idejéül az 1509. évet adja meg. A szöveg után
a kardot adományozó II. Gyula pápa címere, a Della Rovere család tölgyfája
van bevésve. Az áttört, aranyozott ezüst hüvelyt delfinek és groteszkek
ékesítik makkos akantuszlevelek társaságában. A hüvely torkolatveretén
kissé domború zománcalapon ismét feltűnik a Rovere pápai címer. A kardhoz
tartozó pompás aranybrokát öv mintája a Rovere címerből, a pápai tiarából,
valamint Szent Péter kulcsaiból áll. A fenti motívumokat makkos indadísz
kapcsolja össze. Az öv aranyozott ezüst csatját rekeszekbe foglalt gótikus
rozetták ékesítik. A kardot a pápa aranyművese Domenico de Sutri, míg az
övet Bernardo Ser Silvano szövőmester készítette. A karácsonyi harmadmise
során megszentelt kardot 1510 nyarán Tatán nyújtotta át a pápai legátus
II. Ulászló királynak. A pápai kamara számadáskönyve alapján a kard 207
dukátba került.
Bocheim, Wendelin: Album
aus der Waffensammlung des Allerhöchsten Kaiserhaus, Wien, 1884, 7, Taf.
XI/1; Modern, Heinrich: Geweihte Schwerter und Hüte Jahrbuch der Kunsthistorischen
Sammlungen des Allerhöchsten Kaiserhauses XXII. Band (1901) 127-166; Kalmár
János: Dobzse László pápai díszkardja. In: Gerevich Emlékkönyv. Budapest,
1942, 87-108; Kalmár János: Régi magyar fegyverek. Budapest, 1971, 65-66;
Temesváry Ferenc: Fegyverkincsek, díszfegyverek. Budapest, 1982. 47; Lugosi
József-Temesváry Ferenc: Kardok. Budapest, 1988, 35. kép; Historical Exhibition
of the Hungarian National Museum. Guide 2. Edited: Judit H. Kolba Budapest,
1996, 51.
|
|
|
Mária a gyermek Jézussal
Tüskevárról (?)
1460-70 körül
A szobor középkori koloritjára
a restaurálás során feltárt eredeti festéknyomok alapján lehet következtetni:
Mária pompás, kék bélésű arany köpenyt, alatta aranyozott ruhát viselt.
Alsóruhájának színe vörös volt. Épebben maradt meg a testfelületek színezése.
A figura háta mélyen ki van vájva, feltehetően oltárszekrényben állhatott.
Radocsay Dénes: A középkori Magyarország faszobrai. Budapest, 1967,88. 223; Dr. Hőgyész László: Régi települések és épületmaradványok Sümegen. Sümeg, 1976, 41; Poszler Györgyi: Mária a gyermek Jézussal. in: Pannonia Regia, 1994, 499-500, 13.sz; Bálint Sándor, Barna Gábor: Búcsújáró magyarok. Budapest, 1994, 345; Darnay Kálmán 1864-1845. Tanulmányok. Szerk.: Miklósi Sikes Csaba. Múzeumi Füzetek 4. Sümeg, 1995, 54. |
|
Suky Benedek kelyhe
Erdély, 1440 körül
Az egyik legszebb gótikus
kehely. Érintetlenül őrzi eredeti formáját. Harminc kis, szamárhátíves
fülkében szentek és angyalok öntött szobrocskái. Kosarán vésett medaillonok
és eucharisztikus fohász, gótikus, minuszkulás betűkkel: Ave vas clemencie...Talpán
körben a donációs felirat: calice istu fecit fieri benedictus de swk nobilis
transsilvanus p ipm q huic eclie co donatus. (Ezt a kelyhet Suky Benedek
erdélyi nemes csináltatta, és ennek az egyháznak adományozta.)
Bock, 120-123; Horváth, Enrico: Il rinascimento in Ungheria. Roma, 1939, 121; MTop, 1948, 231, Pál Endre: Suki Benedek kelyhe. In: Művészettörténeti Értesítő, 1966/2, 89-111; Cséfalvay, 1992, 37. |
|
|
|||
|
|
|
|
|
Megnyitó beszédek A kiállítóterem Kiállítási katalógus Sajtóvisszhang