Uj Ember

2007.10.21
LXIII. évf. 42. (3088.)

Október 23.
nemzeti
ünnep

Főoldal
Címlap
Erősödik a hitünk, ha továbbadjuk
Missziós vasárnap
A missziós tevékenység megújítása
XVI. Benedek pápa missziós világnapi üzenete
Nyugodtan nézhetünk a tükörbe?
Tudományos konferencia Szent Erzsébetről és a szeretetszolgálatról
A múlt erős gyökér...
Lelkiség
Szüntelenül imádkozni
Szentírás-magyarázat
Egy gyermek bizalmával
Homíliavázlat
Történelmi távlatok
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Lehetséges-e a hanyatlás elkerülése?
A "szingli társadalom" és a magyar valóság
Isten kezében...
A magyar "máltaiak" segítsége a közel-keleti krízishelyzetben
Élő egyház
"Ha nem szólnak a dobok..."
A világmisszió országos ünnepe
Isten álma rólam
Konferencia szerzetesi közösségeknek
A megénekelt csend
Nemzetközi kórustalálkozó Polgáron
Fórum
Könyvespolcra
Megérteni a hitet, hinni a megértésben
Vallomás egy könyvről
Tűnődés a hétről
Kockák
Az Olvasó írja
Katolikus közösségi ház épül Horton
Fórum
Küldöttek vagyunk...
Érsek, adományozó, diplomata
Kiállítás Kada érsekről Esztergomban
"Liliom és rózsa" - vándorkiállítás Budakeszin
Fatima - Soroksáron
Fórum
Magyarország missziós terület...
Reform helyett káosz és konfliktusok
A "lehetetlen ügyek" védőszentje
Hatvanéves a Szent Rita-plébánia
Az ifjúság nevelésére helyezem a hangsúlyt
Beszélgetés Kolozsvár új főplébánosával
Fórum
Az egyház 1956 után
Élet az állampárt növekvő árnyékában
Modern volt, de nem modernista
Megjelent az első Prohászka-monográfia
Ifjúság
Örömben és bánatban is...
A Regina Pacis közösség tizennégy éve hazánkban
Kontakt
Hangulatjelentés
Nyitottság
REJTVÉNY
CSIGAVONAL
Kultúra
Egy varázslatos különc
Friedensreich Hundertwasser művészete
Tenger
Kispapok 1956-ban
Halk szavú tanúk dokumentumfilmje
Tíz mondat Cziráki Lajosról
Őszi reneszánsz
Paletta
Fórum
Ablak egy másik világra
Pétervári hálaadás
Pázmány Péter-emlékülés Pozsonyban
Mozaik
Szent Orsolya
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Emléktábla a bátraknak
Fájdalommal tudatom...
Álmodik a múlt
Akvarellel evangelizál
Ikafalvi Farkas Béla kiállítása Kaposváron
Virágzó dísz a temetőben
A krizantém

 

LITURGIA

Történelmi távlatok

Amikor vasárnaponként belépünk templomunkba, hogy a misén való jelenlétünkkel Urunk feltámadását megünnepeljük, inkább csak hitünk tanítására figyelünk. Arra az örömre, hogy Urunkkal együtt lehetünk a szentírási üzenetek hallgatása és az utolsó vacsora eseményeinek ünneplése által.


Felvetődhet azonban a kérdés: hogyan ünnepeltek elődeink? Hogyan tudták kifejezni a maguk örömét és boldogságát ugyanazon tény felett, ami nekünk is, de minden kor keresztényeinek fontos volt. Kezdhetjük akár az apostoli egyház tagjain és csoportjain, akikről az újszövetségi iratokban olvashatunk. De vehetjük Antiochiai Szent Ignác vagy Szent Jusztinosz buzdításait és híradásait. A későbbi korokból már egyre több emlék és beszámoló maradt ránk. Fontosnak tekintették a külsőségekben is megnyilvánuló ünnepélyességet. Ez egészen természetes, mert amíg az üldözések tartottak, addig a külsőségekre kevesebb lehetőség volt. Később azonban megkezdődött a bazilikák és templomok építése, és ez egyre jobban utat nyitott más területeken is a díszesebb külsőségeknek. Ilyenek például a különböző vonulások, körmenetek, amelyeknek mindig lelki tartalmuk és mondanivalójuk is van.

Nagyon jelentős esemény a liturgikus könyvek megjelenése. Ez már azt jelezte, hogy a kreativitás lehetősége egyre inkább háttérbe szorult, és fontosnak tűnt a szertartások rendjének és szövegeinek meghatározása. A korábbi gyakorlat nyilván gondot okozott, hiszen már Szent Ágoston is szóvá tette, hogy az egyházban, vagyis a templomban csak olyan szöveget lehet olvasni, amit a "doctus", vagyis a püspök már látott és megengedett.

Ez különösen fontos volt, mert ekkor alakultak ki a keleti és a nyugati rítusok, amelyek magukon viselik az egyes népek szellemiségét, gondolkodásuk sajátosságait, kultúrájuk jegyeit. Ezeket egészen természetesen beépítették a maguk liturgiájába, és az évszázadokon keresztül alakultak, fejlődtek, vagy éppen elmaradtak. Ezért annyira fontos a liturgia történetének tanulmányozása, mert a liturgia különböző elemeinek megértése közelebb vihet a népek szellemiségének megismeréséhez is.

Az első liturgikus könyvek nem egészen olyanok voltak, mint a maiak, hanem csak a lényeget tartalmazták. Az is érdekes, hogy az egyházatyák írásai szintén sok liturgikus utalást tartalmaznak, amelyek az akkori gyakorlatra mutattak rá. I. Ince pápa Decentiusnak, Gubbio püspökének 416-ban például azt írta, hogy a bérmálás szentségét csak a püspök szolgáltathatja ki, mert a pap "nem rendelkezik a teljes papi hatalommal".

Egy másik, nagyon érdekes kutatási terület a római kánon (ma az I. eucharisztikus ima) kialakulása. Szent Ambrusnál (+397), Milánó püspökénél találunk erre vonatkozó részleteket, aztán a későbbi századokban alakult ki az a forma, amelyet a későbbikben évszázadokon át változatlanul használ mind a mai napig az egyház.

Ezzel a néhány utalással akartuk ráirányítani a figyelmet liturgikus életünk szépségeire. Az elkövetkezendő időben ismételten visszatérünk a liturgia történetének sajátosságaihoz, mindig éreztetve, hogy az előttünk járó egyházi közösségek gazdag emlékeit használjuk Isten dicsőítésére és magasztalására.

Verbényi István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu