Uj Ember

2007.10.21
LXIII. évf. 42. (3088.)

Október 23.
nemzeti
ünnep

Főoldal
Címlap
Erősödik a hitünk, ha továbbadjuk
Missziós vasárnap
A missziós tevékenység megújítása
XVI. Benedek pápa missziós világnapi üzenete
Nyugodtan nézhetünk a tükörbe?
Tudományos konferencia Szent Erzsébetről és a szeretetszolgálatról
A múlt erős gyökér...
Lelkiség
Szüntelenül imádkozni
Szentírás-magyarázat
Egy gyermek bizalmával
Homíliavázlat
Történelmi távlatok
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Lehetséges-e a hanyatlás elkerülése?
A "szingli társadalom" és a magyar valóság
Isten kezében...
A magyar "máltaiak" segítsége a közel-keleti krízishelyzetben
Élő egyház
"Ha nem szólnak a dobok..."
A világmisszió országos ünnepe
Isten álma rólam
Konferencia szerzetesi közösségeknek
A megénekelt csend
Nemzetközi kórustalálkozó Polgáron
Fórum
Könyvespolcra
Megérteni a hitet, hinni a megértésben
Vallomás egy könyvről
Tűnődés a hétről
Kockák
Az Olvasó írja
Katolikus közösségi ház épül Horton
Fórum
Küldöttek vagyunk...
Érsek, adományozó, diplomata
Kiállítás Kada érsekről Esztergomban
"Liliom és rózsa" - vándorkiállítás Budakeszin
Fatima - Soroksáron
Fórum
Magyarország missziós terület...
Reform helyett káosz és konfliktusok
A "lehetetlen ügyek" védőszentje
Hatvanéves a Szent Rita-plébánia
Az ifjúság nevelésére helyezem a hangsúlyt
Beszélgetés Kolozsvár új főplébánosával
Fórum
Az egyház 1956 után
Élet az állampárt növekvő árnyékában
Modern volt, de nem modernista
Megjelent az első Prohászka-monográfia
Ifjúság
Örömben és bánatban is...
A Regina Pacis közösség tizennégy éve hazánkban
Kontakt
Hangulatjelentés
Nyitottság
REJTVÉNY
CSIGAVONAL
Kultúra
Egy varázslatos különc
Friedensreich Hundertwasser művészete
Tenger
Kispapok 1956-ban
Halk szavú tanúk dokumentumfilmje
Tíz mondat Cziráki Lajosról
Őszi reneszánsz
Paletta
Fórum
Ablak egy másik világra
Pétervári hálaadás
Pázmány Péter-emlékülés Pozsonyban
Mozaik
Szent Orsolya
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Emléktábla a bátraknak
Fájdalommal tudatom...
Álmodik a múlt
Akvarellel evangelizál
Ikafalvi Farkas Béla kiállítása Kaposváron
Virágzó dísz a temetőben
A krizantém

 

Szentírás-magyarázat

Szüntelenül imádkozni

Évközi 29. vasárnap - Lk 18,1-8

A mostani történet nagyon emberi, nagyon kézzelfogható módon mutatja a kitartó ima szükségességét. A pogány környezetben úgy gondolták, az istenek szándékát meg lehet változtatni azzal, ha bizonyos áldozatokkal "lefizetik" vagy imádsággal "kiengesztelik" őket a hívők. Valójában az ószövetségi iratokban is megtalálható ez a szempont, annak ellenére, hogy a bibliai szerző minden esetben tudja, Isten szándékát nem lehet megváltoztatni.


Akkor miért imádkoztak az Ószövetségben? Az ima minden esetben az Isten iránti bizalom megnyilvánulása volt. A zsoltárokban például számos esetben meglepő őszinteséggel tárta fel a zsoltáros Isten iránti érzéseit. Néha szinte vitatkozik, perlekedik az Istennel - a keresztények számára alig elképzelhető módon fejezi ki magát. Mindez annak a jele, hogy a zsoltáros valóságos, személyes kapcsolatot akart kiépíteni az Istennel.

Az Ószövetségben jórészt ismeretlen az egyéni célokért mondott ima. Csak azért imádkoznak, ami az egész nép számára fontos. Olykor mégis előkerülnek egyéni célok: amikor úgy gondolják, hogy sorsuk a nemzetükkel van összekötve. A próféták feladata, hogy közbenjárjanak a népért Istennél. Léteznek ugyan liturgikus imák is, amelyek istentisztelet keretében hangzanak el, ezek a kultikus események kísérői. A babiloni fogság után a zsinagóga imát "az ajkak áldozatának" fogták fel.

Jézus egyrészt megőrzi az ószövetségi imádkozás hagyományait, másrészt megváltoztatja azokat. Imádkozza a zsoltárokat, mint minden más zsidó ember. De ugyanakkor saját imát is tanít követőinek. A miatyánk olyan imádság, amely leginkább felfedi Jézus gondolkodását. Ennek lényege, hogy senki más nem érezte ennyire közel magához az Istent, mint ő. Az Atya-Fiú kapcsolattal modellezhető közelség egyben tanítványai számára is követendő példa.

A keresztény imák Pál leveleiben talán a Szeretet-himnuszban (1Kor 13.f.), illetve az Filippi levél Krisztus-himnuszában érik el tetőpontjukat (Fil 2,5-11). Az ókeresztény egyházi írók mindig teológiájuk csúcsának tartották, ha egy himnuszban össze tudták foglalni teológiájukat. Ez a teológia énekelt formában beépült az egyház életébe, része lett liturgiájának, meghatározta életérzését.

Ady Endre felpanaszolja: "Megszakadt szép imádkozásunk, pedig valahogyan van Isten." Ez a mondat fémjelzi a nyugati ember gondolkodásmódját. Nagyon sok ember egy idő után leszokik az imádságról. Racionalitása nem tűri többé az imát. Ha Isten úgyis mindent tud, és nem befolyásolható, akkor minek imádkozzunk? - gondolják sokan.

Az imára nem az Istennek, hanem az embernek van szüksége. Az ima "műfaja" semmivel sem pótolható. Azt is csak az imádkozók tudják, hogy miközben imádkoznak, átalakul gondolkodásuk. Problémájukat nem a maguk szemével, hanem Isten szemével kezdik látni.

Talán ezért fontos a mai evangélium története, amelynek kulcsmondata, hogy szüntelenül kell imádkozni. A szívtelen bíró viszonya megváltozik az elítélttel kapcsolatban, de ugyanakkor az elítélt is másként tekint a bíróra.

Szorult helyzetünkben legtöbbször azt gondoljuk, hogy Isten büntet bennünket, mint egy diktátor. Pedig nem erről van szó, csak mi nem vagyunk képesek meglátni azt, amire Isten rá akar vezetni minket a szükséghelyzet által. Amit az imában ismerünk fel, azt másként nem lehet megérteni. Az imádkozás révén gazdagodik az ember, nélküle pedig szegényedik, sivárosodik az élete. Kár lenne megszakítanunk imádkozásunkat!

B.Gy.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu