|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI Szent Jeromos A bibliafordító Szent Jeromosban és az egyik korábbi lapszámban már tárgyalt Szent Ágostonban rejtőzik egy közös vonás: mindketten a számukra egyszerűnek tűnő nyelvezetéért bírálták a Szentírást. Ám ez csak a pogányságból megtérők egyik kísértés-állomása: Ágoston rétor volt, Jeromos pedig nagy klasszikus műveltséggel bíró férfiú.
Szent Jeromos vidám római társaságban kezdte, majd szomorú, vak remetemagányban fejezte be életét. Utolsó évtizedeiben latinra fordította a Szentírás könyveit. A fordításhoz, azaz a Vulgatához később magyarázatokat, kommentárokat is fűzött. Robbanékony, heves természete kevés barátot szerzett neki. Jelképtársává az oroszlán vált: a legenda szerint egyszer egy tövist húzott ki a vadállat talpából, mire az hűséges követőjévé vált. További attribútumának számít a Szentlélek (és a sugalmazás) galambja, a feszület és a koponya. Ez utóbbi még félreértésekre is okot adhat - ezt egy későbbi írásunkban szeretnénk tisztázni. A firenzei Neri di Bicci (1419-1491) tábláján Rafael arkangyal Tóbiást vezeti. Utóbbi kezében ördög-gyógyírt, halat szorongat. Az angyal egyenrangú társa a jobb oldali Jeromosnak, akinek kezében ott a penna és a Szentírás. S valóban egyenrangú: egy híres művészettörténész, Ernst Hans Gombrich véleménye szerint ők a festmény igazi témái, Tóbiás csak mellékszereplő. A Tóbiás vándorlását ábrázoló művek általában fogadalmi képek, amelyeken az itáliai festészet más szenteket is társául szegődtethet. Tehát Rafael, Jeromos (és Tóbiás) a megrendelő kívánsága okán szerepelhetnek egyazon táblán, talán mint patrónusok vagy védőszentek. Jeromos a Madonna szent társaságába is tartozhat. Egy 1400 körüli firenzei festő (szentünk mellett) Magdolnával és két angyallal kíséri a trónoló Kisdedet tartó Máriát. A tábla csúcsíves záródású, háttere és Mária alakja erősen átfestett. Sebastiano Mainardi firenzei művész (1460-1513) eredetileg négy-, ma nyolcszögű festménye szokatlanul láttatja szentünket a Keresztelő társaságában. A tájképi háttér előtt trónoló Madonna balján a fiatal Jeromost vehetjük észre. Testét "hagyományos" szerzetesi ruha takarja, tekintetét előreveti, kezeit imára kulcsolja össze. Végül két táblakép Jeromost egyedül, magányosan mutatja: társként csak az említett oroszlán látható. Az egyiken lévő hátoldalfelirat meghatározza annak alkotóját: Spinello Propago XV. századi toszkán festő lehetett, műve pedig a kölni Ramboux-, majd azIpolyi-gyűjteményből került Esztergomba. Akárcsak Matteo di Giovanni sienai festő (1435-1495) oltárképe. Háromkarélyos (dísz)záródású festményén Jeromos álló alakja már itt sem félmeztelen: klasszikus műveltségéhez méltóan antik tógát visel, jobbjával könyvet lapozgat. Dragon Zoltán
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|