Uj Ember

2007.09.30
LXIII. évf. 39. (3085.)

Városmissziós
különszám!

Főoldal
Címlap
Reményt kaptunk a jövőhöz...
Lezárult a budapesti városmisszió
Amit az egyház kínál...
Főpásztorok kerekasztal-beszélgetése
Krisztussal a cigányok szolgálatában
Pekingi püspökszentelések
Nincs vége...
Lelkiség
Amíg nem késő...
Szentírás-magyarázat
A dúsgazdag és a koldus Lázár
Homíliavázlat
"Tisztítsd meg, Uram, szívemet és ajkamat!"
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Eszméljünk!
- Városmisszió, 2007 -
Missziós mérleg
Sajtótájékoztató a Duna-palotában
Pozitív, sőt biztató...
Ruini bíboros értékelése budapesti tapasztalatairól
Morzsák a misszióból
Élő egyház
Iskolák nehéz helyzetben
Szombathelyi egyházmegye: oktatás, szerkezeti átalakítás
Építő ősök nyomában Gyimesfelsőlokon
Berszán Lajos Magyar Örökség-díjas
Kevesebb tanár, több diák
Az oktatás helyzete a győri egyházmegyében
"Menjetek és hirdessétek..."
Egyházközségi kommunikációfelelősök találkozója Nyíregyházán
Az ébredés ára
Karizmatikus találkozó Kaposvárott
Pro Urbe Budapest-díjat az önkénteseknek!
Élő egyház
A reménység embere
Fórum
Különleges kegyelemként tekintette hivatását
Egy kidőlt faóriás emlékezete
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Emlékezés Piusz pápára
Fórum
Remény a városban
Szentmise a Gellért-hegyen
"A Madonna vezette a kezemet..."
A pápák fotósa Budapesten
Elbocsátott vadak...
Misszió a város szélén
Balczó András a boldogságról
Bíboros a Moszkva téren
Fórum
Tanúság Krisztus derűjéről
Huszonöt éve nyílt meg a vak gyerekek otthona
Zágráb az európai egyetemistákért
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Októberben, Szent Erzsébet évében
A Biblia napja és éve
Közelebb kerülni a Szentíráshoz
Száz év a bölcsesség derűs kikötőjében
Ifjúság
Pillanatképek a városmisszióról
Isten patikája
Zenék, arcok, angyalok
Merre tovább? - élet a városmisszión túl
Történetek a csodáról
A bizalom csodát tesz
REJTVÉNY
Lóugrás
Programajánló
Nagymarosi ifjúsági találkozó
Kultúra
"Hitetlen vagyok, vergődő magány"
Ötven éve hunyt el Szabó Lőrinc
"Föl-földobott kő"
Száz éve született Radványi Géza filmrendező
incognito
Nem a szöveg a fontos
Hazatért...
Polcz Alaine halálára
Fórum
Egy szemlélődő mosoly a világ szívéből...
Szent Erzsébet csodája Teréz anya nővéreinek rigai házában
Gyermekrajzok nyelvén Szent Erzsébetről
Kiállítás Hatvanban
Szent Márton püspök Liechtensteinben
Mozaik
Szent Jeromos
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Fényképek tükrében
World Press Photo - 2007
Szent Mihályra alig gondoltam...
Álmodik a múlt
Ügyetlen mókus

 

"Hitetlen vagyok, vergődő magány"

Ötven éve hunyt el Szabó Lőrinc


A Tücsökzene 329. verse (Az Árny keze)Szabó Lőrinc egyik legszebb vallomása hitetlenségéről és egyben vergődő értelemkereséséről, mondhatjuk: istenkereséséről. A költő a húszas évek második felében egy részletes tanulmányt írt Ady Endre vallásos költészetéről, ahol saját hitetlenségéről/hitéről is vallott. Egy 1940 tavaszán elhangzott rádióelőadásában pedig költők istenélményéről, Istennel dacoló vagy hozzá megtérő költőkről szólva ezeket mondta: "Még esetleges kételyük, lázadásuk és panteista önistenítésük is csak új és rejtettebb kísérlet a csöndes vagy rettentő titok, az igazság megközelítésére és megvilágítására; s ebben is nemegyszer filozófusoknak és egyházatyáknak rokonai." (Lásd Kabdebó LórántSzabó Lőrinc metafizikai távlatai című tanulmányát: Vigilia 2006/4, 290-296.)

Szabó Lőrinc - ahogy Illyés Gyula írta róla - "elevenen boncolta önmagát"; kevés hozzá hasonló "metafizikai" költőnk van. Az életrajzszerű Tücsökzene és a Huszonhatodik év élet és halál, szerelem és öröklét titkait feszegeti. Élete: költészete anyaga. Ő meg a világ, ő meg a nők, ő meg a szellem vagy az átszellemiesített anyag... Mert a híres Materializmus című verse - saját vallomása szerint - "éppen anynyira viselhetné azt a címet is, hogy "spiritualizmus". Minden volt és minden akart lenni, és mindennek az ellentéte is. A homlokától felfelé tiszta szellem volt, lefelé behemót "állati" vágyak rabja. A test és a lélek kapcsolatát nála egy bizonyos platonizmus jellemezte: a test a lélek börtöne. Szerinte a "tiszta anyagot" a pap szokta gyalázni, valójában ő maga volt kissé manicheus; egyszer szétválasztja a jó szellemet és a rossz testet, máskor azt állítja, hogy az anyag "szent ereje" dolgozik értünk. (Lásd a Testünk titkairól és az Én és ti, többiek című verseit.) Érosz és Thanatosz volt kettős pólusa vagy fókusza életének és költészetének. Igen, "zárva marad testünk börtöne, és benne a mag, / magányos lelkünk", ha nem nyílunk meg a szeretetnek.

Most, hogy a fél évszázada elhunyt költő hitetlenségéről írom ezt a jegyzetet, emlékeztetek Szabó Lőrinc egyik jelentős vallomására, amelyet fél évvel halála előtt Szigeti Endrének, az Új Ember munkatársának írt, válaszul Szigeti 1956. szeptember 9-i jegyzetére. Szigeti, aki megállapította, hogy Szabó Lőrinc egész férfiéletét a hitetlenség börtönében töltötte, hozzáfűzte: nekünk, keresztényeknek Szabó Lőrinc vergődő lelkéhez nem a diadal fölényével, hanem a szeretet alázatával szabad közelednünk. Szabó Lőrinc szeptember 19-i válaszában (Virrasztók, Bp. 1985, 409-411) többek között ezeket írta: "...Igazán köszönöm hozzám való szívbeli hajlandóságodat, a nagy szeretetet, melyet cikked nem elárul, hanem hangosan hirdet. Hogy megérdemlem-e? Egyik részemmel (melybe a töprengő is beletartozik) bizonyára meg. Csakugyan rettenetes dolognak érzem a hitetlenséget; de éppannyira rettenetesnek - mert lehetetlennek - a hitet is. Fiatalon még csak átsegíthetett kétségbeeséseimen valami pantheisztikus mámora ennek az egyetlen és édes életnek, de ez egyre kevésbé vigasz, már régóta: személyes istent szeretnék, személyes túlvilági folytatást, és ez nem megy. (...) Nincs meggyőző erő semmi érvben az értelem számára, hogy nincs igazam; ami talán épp az értelem tökéletlensége! (...) Rettenetesnek tartom az érzelmi életet, reménytelennek az értelmit; a ti igazságaitokat pedig - tudod minek? A leggyakorlatibb, leghasznosabb tévedésnek, amennyiben becsületes emberek hirdetik! (...) Nagyon-nagyon szomorú és szerencsétlen vagyok..."

Szabó Lőrinc valami "matematika-féle" parancsoló érvet akart értelmének. De valójában a hit nem csupán észérvekre támaszkodik, hanem a kegyelemnek megnyíló szív lényeges szerepet játszik benne. Pascal mondotta, hogy "a szívnek megvannak az érvei, amelyeket az ész nem ismer". "Istenre csak a szív érzékeny." "A szeretet az a szem, amelylyel megsejthetjük Istent", ahogy Szent János nyomán a Pascalt is ihlető Szent Ágoston magyarázta. Szabó Lőrinc idézett vallomásában még valami új "nagy-nagy érzelmi lerohanásról" beszélt, amilyen az ifjúkori szerelem volt. Egy alkalommal Ágoston is "delectatio victrix"-et emlegetett, olyan erős kegyelmi indítást, amely legyőzi az érzéki élvezeteket. De ehhez az isteni szeretet vonzásának alázatosan megnyíló, tiszta szív szükséges; a bűntől megszabadító kegyelem műve a hit szabad döntése.

Szabó Ferenc

Szabó Lőrinc

Az Árny keze

"Maradj velem, mert beesteledett!"

Bibliát hallgat a gyülekezet.

Alkony izzik a templom ablakán.

Hitetlen vagyok, vergődő magány.

"Maradj velem, mert beesteledett!"

- Ha így idegen, vedd emberinek,

súgja egy hang, s ahogy látó szemem

elmereng a régi jeleneten,

az emmausin és felejtem magam,

a sugár-hídon némán besuhan

egy örök Árny: lehetne Buddha is,

de itt másképpen hívják és tövis

koronázza: én teremtem csupán,

mégis mint testvérére néz reám,

mint gyermekére: látja, tudja, hogy

szívem szakad, oly egyedűl vagyok,

s kell a hit, a közösség, szeretet.

S kezét nyújtja. Mert beesteledett.

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu