Uj Ember

2007.09.30
LXIII. évf. 39. (3085.)

Városmissziós
különszám!

Főoldal
Címlap
Reményt kaptunk a jövőhöz...
Lezárult a budapesti városmisszió
Amit az egyház kínál...
Főpásztorok kerekasztal-beszélgetése
Krisztussal a cigányok szolgálatában
Pekingi püspökszentelések
Nincs vége...
Lelkiség
Amíg nem késő...
Szentírás-magyarázat
A dúsgazdag és a koldus Lázár
Homíliavázlat
"Tisztítsd meg, Uram, szívemet és ajkamat!"
LITURGIA
A hét szentjei
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Eszméljünk!
- Városmisszió, 2007 -
Missziós mérleg
Sajtótájékoztató a Duna-palotában
Pozitív, sőt biztató...
Ruini bíboros értékelése budapesti tapasztalatairól
Morzsák a misszióból
Élő egyház
Iskolák nehéz helyzetben
Szombathelyi egyházmegye: oktatás, szerkezeti átalakítás
Építő ősök nyomában Gyimesfelsőlokon
Berszán Lajos Magyar Örökség-díjas
Kevesebb tanár, több diák
Az oktatás helyzete a győri egyházmegyében
"Menjetek és hirdessétek..."
Egyházközségi kommunikációfelelősök találkozója Nyíregyházán
Az ébredés ára
Karizmatikus találkozó Kaposvárott
Pro Urbe Budapest-díjat az önkénteseknek!
Élő egyház
A reménység embere
Fórum
Különleges kegyelemként tekintette hivatását
Egy kidőlt faóriás emlékezete
Tűnődés a hétről
Az Olvasó írja
Emlékezés Piusz pápára
Fórum
Remény a városban
Szentmise a Gellért-hegyen
"A Madonna vezette a kezemet..."
A pápák fotósa Budapesten
Elbocsátott vadak...
Misszió a város szélén
Balczó András a boldogságról
Bíboros a Moszkva téren
Fórum
Tanúság Krisztus derűjéről
Huszonöt éve nyílt meg a vak gyerekek otthona
Zágráb az európai egyetemistákért
Fórum
Hívom és küldöm a családokat
Októberben, Szent Erzsébet évében
A Biblia napja és éve
Közelebb kerülni a Szentíráshoz
Száz év a bölcsesség derűs kikötőjében
Ifjúság
Pillanatképek a városmisszióról
Isten patikája
Zenék, arcok, angyalok
Merre tovább? - élet a városmisszión túl
Történetek a csodáról
A bizalom csodát tesz
REJTVÉNY
Lóugrás
Programajánló
Nagymarosi ifjúsági találkozó
Kultúra
"Hitetlen vagyok, vergődő magány"
Ötven éve hunyt el Szabó Lőrinc
"Föl-földobott kő"
Száz éve született Radványi Géza filmrendező
incognito
Nem a szöveg a fontos
Hazatért...
Polcz Alaine halálára
Fórum
Egy szemlélődő mosoly a világ szívéből...
Szent Erzsébet csodája Teréz anya nővéreinek rigai házában
Gyermekrajzok nyelvén Szent Erzsébetről
Kiállítás Hatvanban
Szent Márton püspök Liechtensteinben
Mozaik
Szent Jeromos
AZ ESZTERGOMI KERESZTÉNY MÚZEUM KINCSEI
Fényképek tükrében
World Press Photo - 2007
Szent Mihályra alig gondoltam...
Álmodik a múlt
Ügyetlen mókus

 

Szentírás-magyarázat

Amíg nem késő...

Évközi 26. vasárnap - Lk 16,19-31


A mai vasárnap példabeszédének nincs bevezetése, Jézus egyenesen rátér a szereplők bemutatására. A gazdagnak nincs neve, ő bárki, akárki; azaz a címzett minden gazdag. Előkelő, finom ruhát nemcsak magas rangúak (Esz l,6) viseltek, ilyennel látja el háznépét a derék asszony is (Péld 31,21). Az nem megbotránkoztató, hogy valaki ünnepek alkalmával így öltözködik, de aki mindennap ezt teszi, az hivalkodik gazdagságával, mert bíbor-patyolat öltözéke státusszimbólummá vált. Vigadozni ünnepeken, kiemelkedő családi alkalmakon - mint például a tékozló fiú hazatérésekor (Lk 15,23-29) - az öröm megnyilatkozása, itt azonban ez állandó életmódot jelöl. Jézus először a gazdagot mutatja be, mert ő a főszereplő (a megszólított), a szegény a gazdaghoz viszonyítva csak mellékalak, mint az irgalmas szamaritánus történetében a félholt az úton elhaladókkal szemben. A gazdagnak nincs neve, a szegénynek viszont van: Lázár, amely az Eleazar (Isten segít) lerövidített formája. Jézusnak ez az egyedüli példabeszéde, amelyben az egyik szereplőnek személyneve van, valószínűleg ennek jelentése miatt. Isten a Lázár(ok) Istene, aki "az éhezőket jóllakatta, de a gazdagokat üres kézzel küldte el" (Lk 1,53). Ezt a szegényt odavetették a gazdag kapujához. Elfekélyesedett sebeit kóbor kutyák nyaldosták, éhségét a gazdag asztaláról lehullott morzsákkal szerette volna csillapítani, mint ahogyan a tékozló fiú a sertések eledelével is jóllakott volna. Nem is húzta soká, a halál véget vetett szenvedéseinek. Lázárt az angyalok elviszik Ábrahám kebelére.

A gazdag is meghalt. Jézus csak róla mondja, hogy eltemették, ami arra is vonatkozik, hogy vége a fényűző életnek, mint ahogyan az oktalan gazdag sem használhatja megépített csűreit (Lk 12,18-21). Az alvilágba jutott gazdag felemelte szemét. Ránézett Lázárra: akire földi életében nem nézett le, arra most fel kell tekintenie. Eközben Ábrahámhoz folyamodik, akitől, mint gyermeke, kér segítséget. Arra van rászorulva, amit ő földi életében nem adott meg a rászorulónak. Most egy csepp víz is enyhülést adna, mint ahogyan egy falat (morzsa) kenyérrel is beérte volna Lázár. Ezt a falatot a gazdag nem nyújtotta le neki, most pedig egy cseppnyi vizet sem vehet át tőle. Ábrahám válaszában - "neked jó dolgod volt az életben, Lázárnak pedig rossz" - különös az érvelés: nincs szó Lázár erényeiről, de a gazdag bűnéről sem. A bűnt meg lehet magyarázni, vele szemben jó cselekedetekre lehet hivatkozni, a leélt élet azonban lezárt tény, amelyet nem lehet meg nem történtté tenni. Jézus ebbe a halál utáni helyzetbe állítja be hallgatóit, hogy ebből a "most"-ból nézzenek vissza földi életükre.

A gazdag másodszor fordul kéréssel Ábrahámhoz: Lázár menjen vissza az atyai házhoz, és tegyen tanúságot arról, amit a halál után tapasztalt. Ábrahám nem arra hivatkozik, hogy a feltámadás lehetetlen, hanem Mózesre és a prófétákra. A gazdag viszont azt véli, hogy Lázár feltámadása meggyőzőbb, mint Mózes és a próféták írásaira hallgatni. Ábrahám szerint viszont, ha az utóbbiakra nem hallgatnak, a holtak közül föltámadtakra sem hallgatnak. Az öt testvér életében nem fog semmi rendkívüli történni, de hiába is történnék; a legrendkívülibb az, ami a legismertebb: hallgatni az írásokra, meggyőződni és engedelmeskedni, azaz könyörülni a szegényeken. A történet hirtelen abbamarad, hogy bennünk folytatódjék - amíg nem késő.

Sulyok Elemér

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu