Uj Ember

2007.09.16
LXIII. évf. 37. (3083.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A Lélek akar szólni Budapesthez
Isten nélkül irányát veszti az élet...
XVI. Benedek pápa Ausztriában
Európa - kicsiben
Ökumenikus Nagygyűlés Nagyszebenben
Lelkiség
A bűnös áldozat is...
Szentírás-magyarázat
Élet Istenből
LITURGIA
Szívesen megbocsát...
Homíliavázlat
Városmissziós elmélkedések - szeptember 17-22.
Hétfő - A hit
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Mit fizetne Jézus?
Avagy: az igazságos adó
Tárjátok ki szíveteket!
A sokféleség egysége - a liturgiában is
JEGYZET
Látók kerestetnek
Élő egyház
Testvérek találkozása
Konferencia a Biblia és a Korán kapcsolatáról
"Rendszerben kell gondolkodni"
Megalakult a szeged-csanádi egyházi iskolákat összefogó szervezet
Papi lelkigyakorlat Pannonhalmán
Új Szent Erzsébet-kápolna Szigligeten
Mária oltalma alatt, Szent Domonkos nyomán
Kulturális Örökség Napok
Élő egyház
A keresztény egység új állomása
Fórum
Templomok és lelkek építője...
Gyulay Endre húszéves püspöki jubileuma
Uccu, rajta!
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Egy bőrdzsekis pap vallomásai
Kodály bizalmasa volt
Tíz éve hunyt el Nádasi Alfonz bencés tanár
Az Olvasó írja
Egy pohár víz
Fórum
XVI. Benedek pápa Heiligenkreuzban
Fórum
Az egyház az élet elleni támadásokról
Szent az élet
"A sírból is visszahozzuk a jövőt..."
Nagycsaládosok tüntettek a fővárosban
Ereklye vándorúton...
Fórum
Embertől emberig
A városmisszió plébániai programjainak koordinátorával beszélgettünk
Az egyetlen lehetséges érdem...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (X.)
Nemzetközi kongresszus az új evangelizációért!
Szeptember 15.
Ifjúság
Közel áll hozzájuk a hit, a vallás...
Roma diákok a kaposfői tanodában
Épp ráérek. És te?
Egyetemi évnyitó a városmisszió idején
Programajánló
Taizéi imaórák Szegeden
REJTVÉNY
Kultúra
"A Jóisten csókolta meg a hangszálaimat"
Búcsú Luciano Pavarottitól
Óda a jelen századhoz
"Jelek" a városmisszión
Oberfrank Pál és a "színészválogatott"
A szépség nyelvén
Szakrális Művészetek Hete
Emberi dicsőség
Paletta
Fórum
Ibériai-félsziget: Sevilla, Mafra, Fatima
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (14.)
Városmisszió a Ferenciek terén
Mozaik
Boldog gyerekekből boldog ország lehessen
Veni Sancték országszerte
Egy egyházközség "kis útján"
Szent Teréz Rákoshegyen
Nagy hegyek alján
Álmodik a múlt
A bodzabokor mellől

 

Álmodik a múlt

Nagy hegyek alján


"Egykor az úttalan pusztáknak útjait járva

Nagy hegyek alján kis kunyhókban laktak atyáink,

s barlangok rejtették őket el a világtól.

Boldog Özséb, ez a szent ember, remete, pap emelte

Itt a Keresztnek tiszteletére ezt a monostort..."

Warsányi István

Többször jártam fényképezőgéppel a Kesztölc melletti Klastrompusztán: mindig ezt a romot láttam (egyre roszszabb állapotban), de mindig más és más szerzetesrendhez tartozó emléknek tudtam. Horváth István tanulmánya alapján (ebből idézek az alábbiakban) most már tudom, hogy a pálos rend bölcsője ez a hely. (Szomorúan mondom: nem így kellene kinéznie egy becses kultuszhelynek.)

A XIX. században Klastrompusztán még látható romok a XX. század elejére eltűntek a föld színéről, s csak a puszta neve őrizte meg egy kolostor emlékét. "A maradványok részleges feltárását 1961-ben Méri István végezte el; az ásatás során a körülbelül 80 x 80 méter kiterjedésű, eredetileg kőfallal körülkerített lejtős hegyoldalban egy kisméretű, nyújtott szentélyű, gótikus szerzetesi templom, a templom északi falához csatlakozó monostorépület falmaradványai és házi kápolnájának szentélyrészlete került elő. A gótikus falak mellett és alatt korábbi falmaradványokat, illetve XIII-XVI. századi sírokat is találtak. A monostor egészének feltárására - sajnos - nem volt mód."

A környező terület elpusztult középkori településeinek felkutatása, azoknak az okleveles adatokkal való azonosítása, a környék középkori birtoklástörténeteinek áttanulmányozása meglepő eredményre vezetett: kiderült ugyanis, hogy a mai Piliscsév helyén a középkorban nem állott település, azaz Kesztölc és (Pilis-)Csaba egymással határosak voltak. Egy 1393-ban kelt oklevél leírásából arra lehetett következtetni, hogy a mai klastrompusztai romok az egyetlen magyar alapítású szerzetesrendnek, a pálosok Szent Keresztről nevezett ősmonostorának maradványaival azonosak.

A pálos rend történetéről és kialakulásáról itt nem szólok, sem a régész-történész azon érveiről, amelyeket az itteni rom pálos eredetét bizonyítandó hozott fel. Csupán a rommá válásról. Nagy valószínűséggel a Szent Kereszt- monostort - a többi pilisi monostorral együtt - már 1526-ban felégette a török. A lassan pusztuló, omladozó romon 1570 táján még fenntartották emlékét a "Szent-Kereszt puszta" elnevezésben. A maradványokat utóbb meghódította a természet, bokrok, fák nőttek a középkori épületromok felett. "Ezzel magyarázható azután, hogy a török kiűzése (Buda felszabadítása, 1686) után az elpusztult monostoraikat kereső, a környéket nem ismerő, idegen származású pálos szerzetesek nem találták meg a Szent Kereszt-monostor elrejtett maradványait - véli Horváth István. - Helyette a jobban látható és könnyebben hozzáférhető, a Pilis hegy keleti lábánál álló ciszterci apátság romjait vélték a Szent Kereszt-monostor maradványainak, így került az egykori ciszterci rom és környéke a pálosok birtokába a XVIII. században, és így alakult ki róla az újkori pálos eredethagyomány, mellette pedig a mai Pilisszentkereszt község, holott a valóban pálos eredetű rom a hegy túlsó oldalán rejtőzött."

A XX. századra a hatalmas termetű, évszázados szilfák és tölgyek árnyékában csak néhol bukkant elő egy-egy kőfal részlete a földből, s csupán a hegy "Klastrompuszta" elnevezése utalt az egykori monostorra a régészeti kutatások megindítása előtt.

Móser Zoltán

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu