Uj Ember

2007.09.16
LXIII. évf. 37. (3083.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A Lélek akar szólni Budapesthez
Isten nélkül irányát veszti az élet...
XVI. Benedek pápa Ausztriában
Európa - kicsiben
Ökumenikus Nagygyűlés Nagyszebenben
Lelkiség
A bűnös áldozat is...
Szentírás-magyarázat
Élet Istenből
LITURGIA
Szívesen megbocsát...
Homíliavázlat
Városmissziós elmélkedések - szeptember 17-22.
Hétfő - A hit
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Mit fizetne Jézus?
Avagy: az igazságos adó
Tárjátok ki szíveteket!
A sokféleség egysége - a liturgiában is
JEGYZET
Látók kerestetnek
Élő egyház
Testvérek találkozása
Konferencia a Biblia és a Korán kapcsolatáról
"Rendszerben kell gondolkodni"
Megalakult a szeged-csanádi egyházi iskolákat összefogó szervezet
Papi lelkigyakorlat Pannonhalmán
Új Szent Erzsébet-kápolna Szigligeten
Mária oltalma alatt, Szent Domonkos nyomán
Kulturális Örökség Napok
Élő egyház
A keresztény egység új állomása
Fórum
Templomok és lelkek építője...
Gyulay Endre húszéves püspöki jubileuma
Uccu, rajta!
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Egy bőrdzsekis pap vallomásai
Kodály bizalmasa volt
Tíz éve hunyt el Nádasi Alfonz bencés tanár
Az Olvasó írja
Egy pohár víz
Fórum
XVI. Benedek pápa Heiligenkreuzban
Fórum
Az egyház az élet elleni támadásokról
Szent az élet
"A sírból is visszahozzuk a jövőt..."
Nagycsaládosok tüntettek a fővárosban
Ereklye vándorúton...
Fórum
Embertől emberig
A városmisszió plébániai programjainak koordinátorával beszélgettünk
Az egyetlen lehetséges érdem...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (X.)
Nemzetközi kongresszus az új evangelizációért!
Szeptember 15.
Ifjúság
Közel áll hozzájuk a hit, a vallás...
Roma diákok a kaposfői tanodában
Épp ráérek. És te?
Egyetemi évnyitó a városmisszió idején
Programajánló
Taizéi imaórák Szegeden
REJTVÉNY
Kultúra
"A Jóisten csókolta meg a hangszálaimat"
Búcsú Luciano Pavarottitól
Óda a jelen századhoz
"Jelek" a városmisszión
Oberfrank Pál és a "színészválogatott"
A szépség nyelvén
Szakrális Művészetek Hete
Emberi dicsőség
Paletta
Fórum
Ibériai-félsziget: Sevilla, Mafra, Fatima
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (14.)
Városmisszió a Ferenciek terén
Mozaik
Boldog gyerekekből boldog ország lehessen
Veni Sancték országszerte
Egy egyházközség "kis útján"
Szent Teréz Rákoshegyen
Nagy hegyek alján
Álmodik a múlt
A bodzabokor mellől

 

Testvérek találkozása

Konferencia a Biblia és a Korán kapcsolatáról

A Vatikán 2000-ben végzett felmérése szerint a keresztényeknek csak tíz százaléka hallgatja, és csupán egy százaléka olvassa a Bibliát. Nincsen adat arról, mennyien olvassák a másik két monoteista vallás hívei közül szent könyveiket, ám azt tudjuk, a vallásos zsidóknak minden szombaton tanulmányozniuk kell a Bibliát, a muszlimok pedig naponta kötelesek olvasni a Koránt. A tizenkilenc éve minden esztendőben megrendezett szegedi biblikus konferencia idén az ábrahámi vallások, illetve a Biblia és a Korán kapcsolatát vizsgálta.

A konferencia megrendezésének legnagyobb nehézsége az volt, hogy a monoteista vallások három meghatározó személyisége a követők emlékezetében különböző módon él, és a hozzájuk kapcsolódó vallási képzetek és tanok eltérő módon fejlődtek a történelem folyamán. Ezt súlyosbítja, hogy a három ábrahámi vallási közösség tagjai a történelem folyamán számos politikai konfliktusba keveredtek egymással, sőt, most is ellentétek feszülnek keresztény és muszlim országok között, ami miatt a vallási párbeszédet tartós gyanakvás és sokszor ellenérzés, félelem vagy gyűlölet is kísérheti. Ráadásul gyakran megtörténik, hogy a párbeszéd során az eltérő teológiai nyelvezet miatt lebecsüljük partnerünk hozzáértését és hitét is.

A szegedi biblikus konferencia előadóinak mindegyike jóindulatát és párbeszédkészségét hozta a találkozóra. Enélkül nem valósulhatott volna meg az a kézfogás, amely zsidó részről Markovics Zsolt szegedi főrabbi, keresztény részről Jakubinyi György gyulafehérvári érsek és Benyik György, a Szegedi Hittudományi Főiskola tanára, a konferencia szervezője, illetve muszlim részről Eldin Ašćerić, a belgrádi muzulmán közösség imámja, valamint a vele Szegeden találkozó Abdul-Fattah Munif, magyar muszlim vezető között dokumentálhatóan létrejött.

"Számomra ez a konferencia egy újabb tapasztalatszerzés volt a vallásközi párbeszéd területén - nyilatkozta Eldin Ašćerić imám. - Örömömre szolgált, ha valamit sikerült a rövid kérdésekre adott válaszokban megvilágítanom, érthetővé tennem. Remélem, a most megkezdett párbeszéd tovább fog fejlődni, a jó mag jó földbe hullott, és Isten megelégedését lelte az emberekben. Abban is bízom, hogy mindnyájunk szívében őszinte öröm volt, amikor a katolikus, a zsidó és az iszlám képviselői közös kézfogása bekövetkezett. Ez minden bizonnyal Isten előtt érdemszerző cselekedet volt. Ez a kézfogás a békére való törekvésre kötelez bennünket."

A három ábrahámi vallás közül a legrégebbi a zsidóság, ezért szoktuk őket, II. János Pál pápa szavával élve, idősebb testvéreknek nevezni. Időrendben ezt követi a kereszténység, majd a legújabb ábrahámi vallás, a muszlim hívők csoportja, akiket - utalva az előző elnevezésre - ifjabb testvéreknek is nevezhetnénk.

A héber Biblia nagy vonalakban a Krisztus előtti VIII. századra alakult ki. A keresztény Biblia, amely tartalmazza a zsidók által szent könyveknek nevezett írásokat is, Krisztus után az I. század végére vált teljessé. Az Al-Korán, vagy ahogyan röviden nevezni szokták Magyarországon a Korán Mohamed halála után igen hamar, a keresztény időszámítás szerint 656-ban rögzült.

Mohamed nem olvasta sem a zsidók, sem a keresztények Bibliáját, de úgy értelmezte saját meghívását, hogy ő az igazi ábrahámi tanítást állítja helyre. Tehát magát nem egy új vallás megalapítónak tekintette, hanem isteni jogon az ősi ábrahámi vallás megújítójának.

Ez az oka, hogy Ábrahámra (Ibrahim) a Korán hatvankilencszer utal, majdnem ugyanannyiszor, mint Ábrahám Hágártól született fiára, Iszmaelre (Ismael), akit a muszlimok ősatyának tekintenek. A Korán szó szerint nem idézi a tíz parancsot - megjegyzendő, hogy a keresztény Biblia sem - de Mózesre (Musa) százharminchatszor utal, nagyra tartva mindazt, amit a monoteizmus és a zsidók erkölcsi megújítása érdekében tett.

Jézust a Korán harminchatszor Isaként említi. A muszlimok ugyan nem vallják Jézus szűzi születését és Isten-fiúságát, de azt mondja a Korán, hogy Isten Jézust férfi közbejötte nélkül alkotta úgy, mint Ádámot. A Messiás (al Masih) szó harminchatszor szerepel a Koránban. A muszlimok is várják a végítéletet, amikor Isten tetteink alapján ítél meg mindenkit. Jézus anyja, Mária különös tiszteletnek örvend a Koránban, mint üldözött prófétaasszony és Jézus anyja - Mirjam néven harmincnégyszer szerepel a Koránban.

A konferencia vendégei - beleértve a zsidó rabbit és muszlim vezetőt is - jelen voltak a dómban Gyürki László professzor, a bibliai archeológia magyar kutatójának aranymiséjén, majd ellátogattak a Szegeden található minimecsetbe, és részt vettek a zsinagógában egy koncerten.

Nincs politikai béke vallási béke nélkül, és a szélsőségeket csak az egyes vallások párbeszédre kész tekintélyei tudják lecsillapítani. Pedig mindazoknak, akik Ábrahám hitének, Jézus Atya-élményének és Mohamed tanításának hordozói, kötelességük lenne azt tenni, amit Ábrahám tett, úgy szeretni ellenségeiket, mint Jézus szerette, és úgy őrizni a buzgó imát, mint Mohamed parancsolta.

-bgy-

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu