Uj Ember

2007.09.16
LXIII. évf. 37. (3083.)

Ingyenes
műsorújság-
melléklettel!

Főoldal
Címlap
A Lélek akar szólni Budapesthez
Isten nélkül irányát veszti az élet...
XVI. Benedek pápa Ausztriában
Európa - kicsiben
Ökumenikus Nagygyűlés Nagyszebenben
Lelkiség
A bűnös áldozat is...
Szentírás-magyarázat
Élet Istenből
LITURGIA
Szívesen megbocsát...
Homíliavázlat
Városmissziós elmélkedések - szeptember 17-22.
Hétfő - A hit
A hét liturgiája
C év
Katolikus szemmel
Mit fizetne Jézus?
Avagy: az igazságos adó
Tárjátok ki szíveteket!
A sokféleség egysége - a liturgiában is
JEGYZET
Látók kerestetnek
Élő egyház
Testvérek találkozása
Konferencia a Biblia és a Korán kapcsolatáról
"Rendszerben kell gondolkodni"
Megalakult a szeged-csanádi egyházi iskolákat összefogó szervezet
Papi lelkigyakorlat Pannonhalmán
Új Szent Erzsébet-kápolna Szigligeten
Mária oltalma alatt, Szent Domonkos nyomán
Kulturális Örökség Napok
Élő egyház
A keresztény egység új állomása
Fórum
Templomok és lelkek építője...
Gyulay Endre húszéves püspöki jubileuma
Uccu, rajta!
Tűnődés a hétről
KÖNYVESPOLCRA
Egy bőrdzsekis pap vallomásai
Kodály bizalmasa volt
Tíz éve hunyt el Nádasi Alfonz bencés tanár
Az Olvasó írja
Egy pohár víz
Fórum
XVI. Benedek pápa Heiligenkreuzban
Fórum
Az egyház az élet elleni támadásokról
Szent az élet
"A sírból is visszahozzuk a jövőt..."
Nagycsaládosok tüntettek a fővárosban
Ereklye vándorúton...
Fórum
Embertől emberig
A városmisszió plébániai programjainak koordinátorával beszélgettünk
Az egyetlen lehetséges érdem...
Lisieux-i Szent Teréz élete és lelkisége (X.)
Nemzetközi kongresszus az új evangelizációért!
Szeptember 15.
Ifjúság
Közel áll hozzájuk a hit, a vallás...
Roma diákok a kaposfői tanodában
Épp ráérek. És te?
Egyetemi évnyitó a városmisszió idején
Programajánló
Taizéi imaórák Szegeden
REJTVÉNY
Kultúra
"A Jóisten csókolta meg a hangszálaimat"
Búcsú Luciano Pavarottitól
Óda a jelen századhoz
"Jelek" a városmisszión
Oberfrank Pál és a "színészválogatott"
A szépség nyelvén
Szakrális Művészetek Hete
Emberi dicsőség
Paletta
Fórum
Ibériai-félsziget: Sevilla, Mafra, Fatima
Szent Erzsébet-emlékek nyomában itthon és külföldön (14.)
Városmisszió a Ferenciek terén
Mozaik
Boldog gyerekekből boldog ország lehessen
Veni Sancték országszerte
Egy egyházközség "kis útján"
Szent Teréz Rákoshegyen
Nagy hegyek alján
Álmodik a múlt
A bodzabokor mellől

 

Szentírás-magyarázat

A bűnös áldozat is...

Évközi 24. vasárnap - Lk 15,1-32

Ritka, tán páratlan alkalom, hogy egy vasárnapi evangéliumi szakaszban három, egymással szorosan összetartozó példabeszéddel találkozunk. Az első kettő "ikerpéldabeszéd": szinte pontról pontra ugyanazt a gondolatmenetet járja végig két különböző kép kibontásával. Az első a jó pásztorról és az elveszett bárányról szól, a második a háziasszonyról és az eltűnt pénzdarabról. A harmadik példabeszédben már nem bárány és nem drachma "vész el", hanem egy fiú. Sajátos módon ez az elbeszélés is megkettőződik: igazi újdonsága az otthon maradt testvér története.


Érdemes figyelnünk arra, hogy Jézus milyen konkrét helyzetben mondja el ezt a három példabeszédet. Farizeusok és írástudók felháborodnak azon, hogy ő bűnösökkel "szóba áll és együtt eszik velük". Jézus nem mentegetőzik, hanem elbeszélésekkel értelmezi a magatartását. Első két példabeszédét talán méltatlankodva fogadták azok, akikhez fordult velük. Hogy lehet a bűnöst "elveszett" állathoz, pénzdarabhoz hasonlítani? A birka nem felelős a tetteiért, nem rosszindulatból, hanem ügyetlenségből marad el a nyájtól. Hát még a pénzdarab: hogy is tehetne arról, hogy elgurult? Jézus talán hallja is ezt a tiltakozást, s azért beszél a harmadik példabeszédben egy felnőtt fiúról, aki már felelős a tetteiért, életének alakulásáért. Milyen érdekes, hogy az elbeszélésben ő maga mégsem nevezi bűnösnek ezt a fiút. Az apja egyenest így beszél róla: "Halott volt és életre kelt; elveszett és megkerült". Csak ő maga mondja bűnösnek magát, amikor apja elé borul: "Vétkeztem az ég ellen és teellened!" (A görögben a bűnössel azonos szótő igei formája szerepel itt.) Meg az otthon maradt testvér emlegeti, hogy "én egyszer sem szegtem meg parancsodat".

A bűnt a közbeszédben olykor eltévelyedésnek, hibának mondjuk: ezek nem jogi, hanem erkölcsi kategóriák. Isten irgalma már abban megmutatkozik, hogy a bűnösről nem szigorúan jogi kifejezésekkel beszél. Nem a felelősséget hangsúlyozza, inkább arra mutat rá, hogy a bűnös félig-meddig áldozat, inkább szánni kell, mint haragudni rá, sokszor csak később látja be, hogy rossz útra tért. Tán épp akkor jut el az igazi bűnbánatig, amikor irgalomra talál.

Jézus isten irgalmasságának követe és tanúja. Megtérésre szólít mindnyájunkat. A nyilvánvalóan bűnösöket azzal, hogy fenyegetés helyett szeretettel fordul hozzájuk. A jóra törekvőket meg azzal, hogy - könnyen dacossá keseredő hűségükből - a testvériség útjára, Isten mélyebb, boldogítóbb megismerésére hívja meg őket.

Jelenits István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu