Uj Ember

2006.11.12
LXII. évf. 46. (3039.)

Ingyenes műsorújság-melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Minden jót kívánok Magyarországnak!"
Sólyom László Olaszországban és a Vatikánban
Eljöttünk és láttunk...
Evangelizációs kongresszus és városmisszió Brüsszelben
Erő és útmutatás
Megnyílt a Szent Imre-év és Szent Erzsébet-év a székesfehérvári egyházmegyében
Közbeszéd
Lelkiség
Isten másképp lát...
Szentírás-magyarázat
Jézus vére, ments meg minket!
Homíliavázlat
Enchiridion Liturgicum
LITURGIA
Végül pedig, testvéreim
A hét szentjei, ünnepei
November 13.
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Fogytán az energia
Az erkölcsi elvek fontosságát hangsúlyozni kell...
Sólyom László nyilatkozata
Kommentár nélkül...
Könyörgés a csalókért
Jegyzet
Steril ünnep, búra alatt
Ünnep után
Élő egyház
"Az egész ember ápolására törekszünk"
Tízéves a karitász szakápolási szolgálata
Remete Szent Páltól a Sziklatemplomig
Pálos rendtörténeti konferencia Piliscsabán
Szent Erzsébet szellemében...
A debrecen-nyíregyházi karitász számvetése
Magyar, szeresd a magyart!
Mindszenty Józsefre emlékeztek Balassagyarmaton
A nyíregyházi Szent Imre Gimnázium ünnepe
Fórum
Mindent elveszíteni...
C. S. Lewis fájdalmának naplója
Múltidéző
Bartók hűséges tanítványa
Könyvespolcra
A bennem változó világ gyógyulása
Az Olvasó írja
Esküt tettek a polgármesterek, esküt tettek a települési képviselők
Fórum
Ima a városért
Fórum
Papok a kolostorban - ami börtön
Márianosztra mindig emlékeztet
Emlékezés és emlékmű a Madách téren
Szent Imre emlékezete
Búcsú Budán, a ciszterci templomban
Hibaigazítás
Fórum
Üzlet - és kereszténység?
Római konferencia a párbeszéd érdekében
Gerarda nővér - egy ismeretlen testvérünk
A történelmi tanúságtétel példája
Ifjúság
A szabadságról és a hazugságról
"Az én ’56-om"
Emlékkiállítás a debreceni Svetits-gimnáziumban
Keresztény egyetemisták Rózsahegyen
Hangulatjelentés
Nézőtér
Szabadság, szerelem
Programajánló
1956 a magyar irodalomban
REJTVÉNY
Kultúra
Legfeljebb negyvenhat
Deák László hatvanéves
Bárdos Lajos emlékezete
Útravaló
Óarany napfelkelte
Gurre-dalok a Művészetek Palotájában
Ködben
Paletta
Fórum
"Egy ház a Székelyföldért!"
Lezárult a karitász által szervezett árvízi segélyprogram
Szeretetre méltó
Álmodik a múlt
Mozaik
Apácamunkák Esztergomban
Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni...
Tavaszy Noémi "Kóborlásai" a kaposvári megyeházán
A leeresztett halastónál

 

Apácamunkák Esztergomban

Apácamunkák a XVII.-XX. században címmel láthattak nem egészen két hétig érdekes kiállítást az érdeklődők az esztergomi Főszékesegyházi Kincstárban.


A tridenti zsinat megteremtette teológiai alapját a barokk kori szentképtiszteletnek, így alakulhatott ki Nyugaton egy olyan szentképtípus, amelyet a keleti egyház ikonjaihoz hasonló tisztelet övezett a templomokban és a családi otthonokban is. A falra akasztható, dekoratív, kolostorban készült apácamunkák közvetlen művészi előzményeit a XIV. századi francia miniatúrafestészetben és az 1500 körüli németalföldi színezett fametszeteken (a Mária-képek körüli virágkeretek), valamint az 1600-as évek flamand gyümölcs- és virágkoszorúba foglalt Madonna- ábrázolásaiban kereshetjük. A virágkeretes díszítést a szentképkészítés úttörői, a németalföldi rézmetszők is szívesen alkalmazták. A pergamenre festett virágos díszítést gyakran kicsipkézték. A képek széleit díszítő dekoráció a XVII-XVIII. századi Magyarországon a passepartout-t helyettesítő kézimunka-keretezés elterjedését is segítette. Az "apácamunka" elnevezés hazánkban a 1600-as években terjedt el. A zárdamunkák készítésekor az apácák a legváltozatosabb arany-, ezüst- és selyemszálakból virágokat és díszítő motívumokat készítettek. A sokszor drága-, illetve féldrágakövekkel, gyöngyökkel, csiszolt színes üvegekkel ékesített sodronydíszek közé gyakran szentek ereklyéit rejtették el, nevüket apró, feliratos szalagon olvashatjuk. Az apácamunkák díszítései csak a külső keretezést hangsúlyozzák. A lényeg, a tisztelet tárgya a központban van elhelyezve, hiszen ereklyéket, miniatűr szentképeket, ereklyeutánzatokat vesznek körül.

Hazánkban a nagy türelmet igénylő kézimunkának - az ereklyék díszítésének, a miniatűr szentképek festésének - együttes feltételei a XVII-XIX. században a klarisszák, az orsolyiták, az angolkisasszonyok és az Erzsébet-apácák közösségében teremtődtek meg.

A leánynevelő intézetek növendékei aztán a XIX-XX. században apácáktól tanulták meg a kézimunkázás fortélyait. Hazatérve ezt a tudást átadták a családtagoknak és a szolgálóiknak. Ez az egykori arisztokrata-egyházi díszítő örökség így került be a népi kultúrába.

A templomokban lévő apácamunkák részben a közösségi ájtatosságot segítették, részben mintát is jelentettek az ügyes kezű asszonyoknak. Természetesen mindez szegényesebb, egyszerűbb kivitelben valósult meg - ezért láthatunk szerényebb munkákat a kiállítás anyagában.

(A kiállítás 2007. március 15-től újra látható lesz.)

Soós Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu