Uj Ember

2006.11.12
LXII. évf. 46. (3039.)

Ingyenes műsorújság-melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Minden jót kívánok Magyarországnak!"
Sólyom László Olaszországban és a Vatikánban
Eljöttünk és láttunk...
Evangelizációs kongresszus és városmisszió Brüsszelben
Erő és útmutatás
Megnyílt a Szent Imre-év és Szent Erzsébet-év a székesfehérvári egyházmegyében
Közbeszéd
Lelkiség
Isten másképp lát...
Szentírás-magyarázat
Jézus vére, ments meg minket!
Homíliavázlat
Enchiridion Liturgicum
LITURGIA
Végül pedig, testvéreim
A hét szentjei, ünnepei
November 13.
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Fogytán az energia
Az erkölcsi elvek fontosságát hangsúlyozni kell...
Sólyom László nyilatkozata
Kommentár nélkül...
Könyörgés a csalókért
Jegyzet
Steril ünnep, búra alatt
Ünnep után
Élő egyház
"Az egész ember ápolására törekszünk"
Tízéves a karitász szakápolási szolgálata
Remete Szent Páltól a Sziklatemplomig
Pálos rendtörténeti konferencia Piliscsabán
Szent Erzsébet szellemében...
A debrecen-nyíregyházi karitász számvetése
Magyar, szeresd a magyart!
Mindszenty Józsefre emlékeztek Balassagyarmaton
A nyíregyházi Szent Imre Gimnázium ünnepe
Fórum
Mindent elveszíteni...
C. S. Lewis fájdalmának naplója
Múltidéző
Bartók hűséges tanítványa
Könyvespolcra
A bennem változó világ gyógyulása
Az Olvasó írja
Esküt tettek a polgármesterek, esküt tettek a települési képviselők
Fórum
Ima a városért
Fórum
Papok a kolostorban - ami börtön
Márianosztra mindig emlékeztet
Emlékezés és emlékmű a Madách téren
Szent Imre emlékezete
Búcsú Budán, a ciszterci templomban
Hibaigazítás
Fórum
Üzlet - és kereszténység?
Római konferencia a párbeszéd érdekében
Gerarda nővér - egy ismeretlen testvérünk
A történelmi tanúságtétel példája
Ifjúság
A szabadságról és a hazugságról
"Az én ’56-om"
Emlékkiállítás a debreceni Svetits-gimnáziumban
Keresztény egyetemisták Rózsahegyen
Hangulatjelentés
Nézőtér
Szabadság, szerelem
Programajánló
1956 a magyar irodalomban
REJTVÉNY
Kultúra
Legfeljebb negyvenhat
Deák László hatvanéves
Bárdos Lajos emlékezete
Útravaló
Óarany napfelkelte
Gurre-dalok a Művészetek Palotájában
Ködben
Paletta
Fórum
"Egy ház a Székelyföldért!"
Lezárult a karitász által szervezett árvízi segélyprogram
Szeretetre méltó
Álmodik a múlt
Mozaik
Apácamunkák Esztergomban
Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni...
Tavaszy Noémi "Kóborlásai" a kaposvári megyeházán
A leeresztett halastónál

 

Óarany napfelkelte

Gurre-dalok a Művészetek Palotájában

Akkor derül ki igazán, milyen nagy szükség volt a Művészetek Palotájára, közelebbről a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremre, amikor olyan óriási apparátust igénylő darabokat akarnak megszólaltatni, mint Mahler szimfóniái, Wagner zenedrámái, vagy mint legutóbb ArnoldSchönberg Gurre-Liedere. Budapesten immár jó akusztikai körülmények között, kompromisszumok nélkül adhatják elő a romantika, a századforduló és a XX. század nagyszabású különlegességeit, elfeledett remekműveit. A Gurre-dalokat - a bécsi ősbemutató után nyolcvanöt évvel - 1998-ban mutatta be itthon Kocsis Zoltán a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral. Most a Dél-német Rádió (SWR) Szimfonikus Zenekara, a Bajor, valamint a Közép-német Rádió (MDR) Kórusának előadásában, Michael Gielen vezényletével szólalt meg az oratórium. Az elsősorban Wagner-énekesként ismert szólisták - Melanie Diener, Dagmar Peckova, Robert Dean Smith, Gerhard Siegel, Ralf Lukas és Andreas Schmidt - jól csengő nevek az opera világában (s különösen Bayreuth-ban), a figyelem azonban most mégsem rájuk összpontosult. Az est főszereplője kétségkívül a schönbergien szikár, idős német karmester volt, akinek pontossága, stílusismerete, minden részletre kiterjedő figyelme biztosította a mű autentikus tolmácsolását.

A dán Jens Peter Jacobsen (1847-1885) balladák világába vezető, sejtetésekkel teli "impresszionista versciklusa" romantikus történetet vázol: Waldemar dán király éjszakánként Gurre várában látogatja ifjú szerelmét, Tovét, akit az uralkodó hitvese, Helwig bosszúból meggyilkol. Waldemárnak ettől kezdve nincs nyugalma, eszét vesztve Istent vádolja kedvese haláláért. Bolygó hollandi módjára járja a világot: keresi, kutatja Tovét, miközben túlvilági seregével riogatja a halandókat. A művet záró naphimnusz végül egyszerre hirdeti a sötétség erőinek hanyatlását, a természet diadalát, a megváltást, a szerelmesek tér és idő feletti egymásra találását...

A magyar közönség talán Schönberg későbbi, a tizenkétfokúság jegyében született kompozíciótól tartva, az azoktól való "zsigeri idegenkedés" miatt nem mert eljönni a koncertre, de tény, hogy a hangversenyteremnek csak a földszintje és az első emelete telt meg érdeklődőkkel. A jelenlévők könnyen úgy érezhették, "kisebbségbe" szorultak a mintegy százötven tagú zenekarral és százhúsz tagú kórussal szemben...

Sajnálhatják azok, akik "előítéletből" elmulasztották e ritkán visszatérő alkalmat, mert Schönberg fiatalkori, utóromantikus összegzése a zenei jugendstil egyik csúcsteljesítménye. Wagner hatása egyértelmű, sőt kifejezett, a Gurre-dalok mégis egyéni hangvételű, eredeti alkotás. Jó választás volt a koncert plakátján Klimt Csók című festményének felhasználása: a kép esztétikai gazdagsága, nagyvonalúsága, érzelmi töltése jól illusztrálja a "statikus zenedrámát". A csodás napkelte is Klimt óaranyában tündököl...

Pallós

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu