Uj Ember

2006.11.12
LXII. évf. 46. (3039.)

Ingyenes műsorújság-melléklettel!

Főoldal
Címlap
"Minden jót kívánok Magyarországnak!"
Sólyom László Olaszországban és a Vatikánban
Eljöttünk és láttunk...
Evangelizációs kongresszus és városmisszió Brüsszelben
Erő és útmutatás
Megnyílt a Szent Imre-év és Szent Erzsébet-év a székesfehérvári egyházmegyében
Közbeszéd
Lelkiség
Isten másképp lát...
Szentírás-magyarázat
Jézus vére, ments meg minket!
Homíliavázlat
Enchiridion Liturgicum
LITURGIA
Végül pedig, testvéreim
A hét szentjei, ünnepei
November 13.
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Fogytán az energia
Az erkölcsi elvek fontosságát hangsúlyozni kell...
Sólyom László nyilatkozata
Kommentár nélkül...
Könyörgés a csalókért
Jegyzet
Steril ünnep, búra alatt
Ünnep után
Élő egyház
"Az egész ember ápolására törekszünk"
Tízéves a karitász szakápolási szolgálata
Remete Szent Páltól a Sziklatemplomig
Pálos rendtörténeti konferencia Piliscsabán
Szent Erzsébet szellemében...
A debrecen-nyíregyházi karitász számvetése
Magyar, szeresd a magyart!
Mindszenty Józsefre emlékeztek Balassagyarmaton
A nyíregyházi Szent Imre Gimnázium ünnepe
Fórum
Mindent elveszíteni...
C. S. Lewis fájdalmának naplója
Múltidéző
Bartók hűséges tanítványa
Könyvespolcra
A bennem változó világ gyógyulása
Az Olvasó írja
Esküt tettek a polgármesterek, esküt tettek a települési képviselők
Fórum
Ima a városért
Fórum
Papok a kolostorban - ami börtön
Márianosztra mindig emlékeztet
Emlékezés és emlékmű a Madách téren
Szent Imre emlékezete
Búcsú Budán, a ciszterci templomban
Hibaigazítás
Fórum
Üzlet - és kereszténység?
Római konferencia a párbeszéd érdekében
Gerarda nővér - egy ismeretlen testvérünk
A történelmi tanúságtétel példája
Ifjúság
A szabadságról és a hazugságról
"Az én ’56-om"
Emlékkiállítás a debreceni Svetits-gimnáziumban
Keresztény egyetemisták Rózsahegyen
Hangulatjelentés
Nézőtér
Szabadság, szerelem
Programajánló
1956 a magyar irodalomban
REJTVÉNY
Kultúra
Legfeljebb negyvenhat
Deák László hatvanéves
Bárdos Lajos emlékezete
Útravaló
Óarany napfelkelte
Gurre-dalok a Művészetek Palotájában
Ködben
Paletta
Fórum
"Egy ház a Székelyföldért!"
Lezárult a karitász által szervezett árvízi segélyprogram
Szeretetre méltó
Álmodik a múlt
Mozaik
Apácamunkák Esztergomban
Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni...
Tavaszy Noémi "Kóborlásai" a kaposvári megyeházán
A leeresztett halastónál

 

Papok a kolostorban - ami börtön

Márianosztra mindig emlékeztet

A pálos rendet - nevében emlékezve Szent Pálra, az első századok egyiptomi remetéjére, akinek ereklyéjét Nagy Lajos a nápolyi háború után hozta Velencéből Magyarországra, hogy a török időkben majd északabbra mentsék, ahol azután egy tűzvészben megsemmisült - Boldog Özséb, esztergomi kanonok hívta életre a tatárjárás után, amikor Esztergomban lemondva kanonoki rangjáról, kivonult a Pilis erdeibe, s ott kapta a lángcsoda-látomást, hogy a Pilis, a Börzsöny, a Bakony és a Mecsek erdeibe menekült remetéket gyűjtse öszsze.


1786-ig találunk - s ma ismét - pálosokat Márianosztrán. II. József - más rendek mellett - az ő működésüket is betiltja. Amikor I. Ferenc ismét engedélyezi a szerzetesek működését, a pálosokat továbbra is tilalommal sújtja. II. József még a templom berendezési tárgyait is elárvereztette. Rengeteg műérték került így külföldre.


A kolostorépület egészen 1858-ig üresen állt. Akkor a püspöki kar eladta az államnak, amely női börtönné alakította. Vincés nővérek foglalkoztak az elítéltekkel.


Mesélik a szomszédos zárkák egykori lakói - de ez már 1948 után történt, amikor a kommunista hatalom férfiakat, elsősorban politikai foglyokat őrzött a falak között -, hogy Keglevich István regnumos papot nem egy alkalommal levitték a pincébe, és ott ütlegelték. A kínzás mértékét az jelezte, hogy Keglevich István mennyi idő elteltével kezdett el ismét szent énekeket énekelni. Az őröknek - éberségük és osztályöntudatuk fenntartása érdekében -kiírták a falakra a szakmai kiskátét: ne csak őrizd, gyűlöld is! S közben a rabok - köztük számos pap - szőtte a hatalmas szőnyegeket, amelyek ma is a Parlament termeit díszítik. Cinizmus arra gondolni, vajon milyen múlton tapos mai demokráciánk?


Keglevich István így nyilatkozott erről egy korábbi interjúban: "Márianosztrán, a szigorított börtönben valamennyien a »népi demokrácia« ellenségei voltunk. A rabok több mint egyharmada pap, vallásos civil. Az őröknek ateista tanfolyamokat szerveztek, nehogy megtérítsék őket a foglyok. Keményen bántak velünk. Egyik paptársam leírta a hiszekegy szövegét, ezért tíz nap szigorított zárkát kapott. A másikat az Ave Maria elénekléséért fenyítették meg. Nagypénteken a húsétel visszautasítását éhségsztrájknak nevezték, s ismét csak büntették érte a papokat.

Amikor többen voltunk papok egy zárkában, szerzetesi életet éltünk, közösen mondtuk a rózsafüzért. Egyesek féltek, mert akadtak olyan őrök, akik azt hajtogatták: - Egy mise egy év, ha rajtakapom! A közös imádkozás pedig összeesküvés!"

Pálos Antal jezsuita atya is itt raboskodott: "Elszállítottak bennünket Márianosztrára. Csendőrök, rendőrök, detektívek közé, ha még maradt arisztokrata az országban - hiszen a legtöbben diszszidáltak ötvenhatban - szintén ott voltak. Négyszázan lehettünk a volt pálos kolostorból alakított börtönben. Nagyon durván bántak velünk. Amikor megérkeztünk, meztelenre vetkőztettek. Kaptunk egy pokrócba csomagolt bugyrot, azzal kellett átmennünk a másik épületbe... Egy évig nem volt séta. Egy éven át nem hagyhattuk el a zárkát! Kéthetenként vittek bennünket fürödni, ez volt a levegőzés. Könyvet se kaptunk...

Összekerültem Söveges Dávid bencés atyával, akit majdnem agyonvertek a pufajkások. A másik társam Szabó József Sopron környéki pap volt. Még a Gyűjtőből sikerült átcsempésznünk egy kis bort, így egy-egy csöpp segítségével naponta misét koncelebráltunk. Lehetetlen volt külön-külön miséznünk, mert nagyon szigorúan vették, ha valakit rajtakaptak.

Söveges Dávid 1959 márciusában szabadult. Így is legalább hatvan pap maradt még benn. 1961-ben sok letartóztatott pap érkezett Márianosztrára. Sajnáltuk, hogy börtönbe zárták őket, ugyanakkor örültünk a tőlük hallott rengeteg információnak. Igaz, a kinti viszonyokról nem sok vigasztalót mondtak.

Amikor Budapestről ellenőrzést kaptunk, néhány napig újra megfagyott a levegő. Az őrök indulataiból éreztük, hogy a Rákosi-Péter Gábor-korban nagyon hozzászoktak a veréshez, legszívesebben most is ezt tennék, de már nyíltan nincs erre módjuk. Néha mégis előfordult, hogy egyeseket levittek a pincébe és összevertek."

Bulányi György piarista atya így emlékezik: "Márianosztrán rövid ideig a fordítóirodán dolgoztam. Később be kellett volna venni közénk valakit, aki semmilyen nyelven nem beszélt. Spiclinek szánták. Bebizonyítottam, hogy fordításai használhatatlanok. Végül nem került be, engem viszont kitettek a perzsaszőnyegszövő üzembe.

Reményvesztett voltam. Az ügyvéd sem biztatott már, csak azt ismételgette, hogy tizennégy és fél esztendő után kérhetem az enyhítést.

Végül 1960. december 9-én szabadultam Juhász Miklós és Zsigmond Ernő társaságában. Kemény téli nap volt. Egy zötyögős teherautón vittek le bennünket a szobi vasútállomásra. Zsigmond Ernő, apám korabeli férfi állt mögöttem a jegyváltó ablaknál. Odaszólt: retúrt veszel? - Nem, elég volt - ráztam a fejem."

Tabódy Istán, az ismert pap és tábornok, kilenc évig raboskodott Márianosztrán. Ő mesélte, hogy volt idő, amikor száznegyven napon keresztül napi öt deka kenyeret kaptak táplálékul, s bizony sokan ebbe pusztultak bele. Szabó József, a börtön alkalmazottja hajnali három-négykor vitte ki a temetőbe az éhen haltakat.

A rabtemető korhadásnak indult keresztjei között tavasztól őszig a gazdagon termő mezei virágok árasztják a békét. Az itt-ott már lehullott fémtáblácskákon a nevek alatt a halálozási év kíméletlen egyen-sora: 1952. Magam akkor születtem. Szép reményű indulás...

Elmer István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu