|
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
Hősök és pribékek Játékfilm készült Mansfeld Péterről A hazai filmesek látványos szuperprodukciókkal és művészmozikba szánt alkotásokkal egyaránt készülnek ‘56-os forradalmunk jubileumára. Tucatnyi új film eleveníti fel a szabadságharc napjait és a megtorlás időszakát. A sort Szilágyi Andor Mansfeld - Magasabb szempontból című munkája nyitja. A héten bemutatott játékfilm egyike azoknak, amelyeket a témának, illetve a kiváló szereplőgárdának köszönhetően a legnagyobb érdeklődéssel vártak a mozilátogatók. S a film nem is kelt csalódást, a Mansfeld több mint ígéretes alkotás: izgalmas, de nem túlpörgetett; pontos, de nem száraz; történelmileg hiteles, mégis szabad teret enged a színészi önkifejezésnek; a korról alkotott képe, ítélete és véleménye egyértelmű, de árnyalt és nem szájbarágós... "Ez a film egy lenyomat. Olyasmi, mint amikor egy követ kettépattintasz, és ott van benne egy régvolt falevél. Pontosabban az már nincs ott, csak a lenyomata" - vallja az író-rendező. E "lenyomat" hitelességének bizonyítója, ítésze és kritikusa éppen Mansfeld Péter öccse, László volt, aki ugyancsak a sajtóbemutatón látta először teljes egészében a filmet, bár a bírósági jelenetben néhány képkocka erejéig maga is feltűnik benne. A vetítést követően megköszönte az alkotók munkáját. - Újra tizenegy évesnek éreztem magam - mondta. Dicsérte a szereplőket, megható őszinteséggel külön is említve a Mansfeldnét alakító Maia Morgenstern játékát: "Pont ilyen volt az édesanyánk" - vallotta meg. A vetítőterem előtti beszélgetés alkalmával Mansfeld László még elmesélte, hogy a vallatótiszt és a kommunista rezsim filmben felidézett kiszolgálói az életben még keményebbek voltak, valódi pribékek, mégsem gondolta senki komolyan, hogy a koncepciós per végeredménye halálbüntetés lehet... Fancsikai Péter meggyőzően játssza az életrevaló, ugyanakkor komoly, eltökélt, befelé élő kamaszt, aki társaival a forradalom eltiport lángját szeretné feléleszteni. Mansfeld Péter bizonyos helyzetekben felnőttként gondolkodott, cselekedett, lelkében azonban még a gyermekek naivitása élt. Miután a barátaival szőtt - s a rendszer ismeretében eleve kudarcra ítélt - "világmegváltó" terve megbukik, az idealista fiatalember minden patetikusság nélkül, szinte észrevétlenül válik "nem hétköznapi" ártatlan áldozattá: hőssé. A kihallgatásokat vezető Fenyőfőhadnagy szerepében Nagy Ervin összetett egyéniség, s talán "elegánsabb" figura is, mint történelmi "eredetije". Eperjes Károly Bárányos ezredese tragikomikus alak, s mint ilyen, kicsit "kilóg a képből", noha a színművész jól karikírozza a felfelé törleszkedő, lefelé rúgó, hamisítatlan proletár pártfunkcionárius határtalan ostobaságát. Dimény Áron Szautner hadnagyként a háttérben maradó, szürke, de sorsát, szerencséjét alakítani képes szenvtelen és elvtelen embertípust példázza. Szilágyi Andor filmjében ügyel a részletekre: hitelesek a helyszínek, az ötvenes éveket idézik a berendezések, ahogy azok a tárgyak is, melyek közül néhány ma már a "Dizájn Center" megmosolygott darabja. Jellegzetesek, mondhatni ismerősek a mellékszereplők is. Nem véletlenül, hiszen fél évszázad nem olyan nagy idő: hőseink és a pribékek soraiból még jó néhányan élnek köztünk... Pallós
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
Új Ember:hetilap@ujember.hu
|