Uj Ember

2006.09.17
LXII. évf. 38. (3031.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújsága:
a Testvérek
szeptemberi száma!

Főoldal
Címlap
"Az irgalom győz a gonosz fölött"
A pápa Bajorországban
Boldoggá avatás Budapesten
A történelemben először
Előretekintés, megemlékezések
Befejezte őszi ülését az MKPK
Eltűnt iraki katolikus pap
A gyermekek védelmében (is) tüntetnek
Nagycsaládosok a társadalmi elégedetlenség hangján
Lelkiség
Jézus "személyazonossága"
Szentírás-magyarázat
Kitartó hűségeseket vár a nép
Homíliavázlat
Távol és mégis közel
LITURGIA
Egy odaadott élet üzenetei
Salkaházi Sára naplójegyzeteiből
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Nagy családban élni jó
Közös feladatok, aggodalmak és örömök
Médiaetikai jegyzetek
Büszkeség
Torontói rögök helyett
Lapszél
Az ember legyen optimista!
Élő egyház
Válaszolni Jézus hívására
Lelkipásztori napok a gyulafehérvári főegyházmegyében
"Szeretetből lett iskola" - Zsámbékon
A munka és az értékek megbecsülésére nevelnek...
A "kistestvér" jubileuma
A Mária Rádió megáldása
Fórum
Jegyzet a bölcsességről
KÖNYVESPOLCRA
Prohászka Ottokár időszerűsége
Az Olvasó írja
Az áldozatokat mentették
Fórum
Kreatív utat keresünk
A Szociális Testvérek Társasága - régen és ma
Fórum
Bíboros - a leviták törzséből
Jean-Marie Lustiger nyolcvanéves
Kérdések és válaszok az egyház hitéről
Az új kis katekizmus
A szabad és erkölcsös társadalomért
Ki menti meg Európát a szélsőséges szekularizmustól?
Fórum
Kívánatra ölés - az eutanázia (II. rész)
Szent az élet
A gyermekkórházak bezárásáról és a pedagógusok elbocsátásáról
Egészségügy
Ifjúság
Újra megtisztulni, erősebb akarattal
Országos karizmatikus találkozó Szegeden
Hangulatjelentés
Legfőbb ideje...
A nagymarosi találkozóra készülünk
Kultúra
Mozart minden mennyiségben
Salzburgi körkép
Hősök és pribékek
Játékfilm készült Mansfeld Péterről
Noteszlap
Tíz mondat a néma diktatúráról
Paletta
Fórum
"Ideje Istenről beszélni..."
Keresztény múlt és jelen Szibéria szívében
Társ nélkül, de közösségben
Hétvégék gyermeküket egyedül nevelő szülők számára
Meslegelni
Álmodik a múlt
Mozaik
Kaposvárról Kaposszentbenedekre vezetett az út
Máté apostol
Ősi malom a múló időben
Főzőtalálkozó Törökszentmiklóson
Horváth Ilonára emlékeztek
Sün az erdőszélen

 

Jegyzet a bölcsességről

A bölcsességről manapság nem könnyű szólni. Sohasem volt könnyű. Értelmezését kereste az ókori Kelet, a hét bölcs legendás alakja lett az antik görögségnek. Mindenesetre praktikus jellege ekként hangzott-hangzik: az ember viselkedjék leleményesen, okosan, hogy az életben boldoguljon. Persze ehhez világszemlélet és erkölcsi szabályrendszer kell, amelyből nem hiányozhatnak vallásos vonatkozások. A keresztény bölcsesség: tett; ott van - mint társ - mindenben, amit Isten a világban cselekszik. Isten színe előtt játszadozott, amint a Példabeszédek könyve költői szépséggel hirdeti.

Korunk inkább csak játszadozik a bölcsességgel, s legyint annak etikai finomságaira, a fogalom benső árnyalatára, amelyből nem hiányozhat az ízlés, választékosság és az, amit Órigenész, a korai hittudós az isteni dolgokra irányuló önálló érzéknek nevez. "Kétféle érzékelés van bennünk - írja -, az egyik fajta halandó, a másik halhatatlan", szellemi természetű: intellektuális. Mennyire elgondolkodtató tehát esztétikai szépségében is Pál apostol mondata: "Krisztus jó illata vagyunk Istennek."

A rajtunk "átfutó élet" sokszor kihagyja számításaiból ezt az érzékelést, s ad mindennek materiális érdek-jelzőt. Isten kezd kimaradni mindenből. Hans Urs von Balthasar teológiai esztétikájában a XIX. századi, katolizált orosz Szolovjov késői etikáját elemezve a igazolásához ezt fűzi: "Isten valósága minden erkölcsi aktus belső lehetősége és előfeltétele. Mert az ember csak úgy tud létezni, ha cselekszik, és ahhoz, hogy cselekedni tudjon, eleve feltételeznie kell, hogy létének értelme van..." Szolovjovot idézve: "Hinnünk kell, hogy az eszünk által tőlünk követelt jó nem szubjektív illúzió, hanem tényleges alapja van, és az igazságot fejezi ki." Mi más ez, mint bölcsesség! Nem e világi, amely félremagyarázza, tagadja az élő Istent. Jakab apostol, amikor levelében szembeállítja a hamis, megtévesztő és a "felülről jövő" bölcsességet, az erkölcsi egyenességet hirdeti, testvérét az igazságnak.

A nevelés, oktatás új és újabb megközelítése a keresztény normatívákban sohasem tagadhatja ezt a "felülről jövő" bölcsességet, az imént röviden megfogalmazott összefüggéseket a jó igazolásában. Egészen mainak hangzik Kölcsey Ferenc üzenete unokaöcscsének és kora pedagógiájának: "Korunk sok ismeretet kíván; de sok ismeret után kapkodás könnyen oda viszen, hogy címmel és színnel elégedjünk meg, s e hibára hajlás e kor rossz oldalai közt talán a legrosszabb..." Ebben a realistának értelmezett "józan" kórképben aligha fér meg az érzékelés látható dolgokon túli etikája, ezért kimarad a "szabad szellemre" hivatkozásból mindaz, ami erkölcsi megfontolás. Roppant gyakorlati, amivel Kölcsey folytatja: "Tapasztalás, tanulás, figyelem és gondolkodás: négy eszköz, minek szorgalmas használata által az ítélet napról napra erősödik. Ezt is, mint a lélek és test minden más tehetségét szakadatlan gyakorlás fejleszti és neveli; s e gyakorlás az út, akaratod erejét is óránként öregbíteni." Aligha szükséges hangsúlyozni, mennyire öszszefügg mindez az evangéliumi bölcsességgel, amely isteni értelmű, s ami nem csupán az apostoli ténykedésre, hanem a keresztény ember mindennapi magatartására, a keresztény pedagógia értékalapjára vonatkozik. Megfontolandó szülőnek és nevelőnek, de valamennyi keresztény fiatalnak, aki a "jót, szépet, nagyot és nemeset" akarja a maga és mások életében.

Tóth Sándor

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu