Uj Ember

2006.09.17
LXII. évf. 38. (3031.)

Megjelent
az Új Ember
gyermekújsága:
a Testvérek
szeptemberi száma!

Főoldal
Címlap
"Az irgalom győz a gonosz fölött"
A pápa Bajorországban
Boldoggá avatás Budapesten
A történelemben először
Előretekintés, megemlékezések
Befejezte őszi ülését az MKPK
Eltűnt iraki katolikus pap
A gyermekek védelmében (is) tüntetnek
Nagycsaládosok a társadalmi elégedetlenség hangján
Lelkiség
Jézus "személyazonossága"
Szentírás-magyarázat
Kitartó hűségeseket vár a nép
Homíliavázlat
Távol és mégis közel
LITURGIA
Egy odaadott élet üzenetei
Salkaházi Sára naplójegyzeteiből
A hét liturgiája
B év
Katolikus szemmel
Nagy családban élni jó
Közös feladatok, aggodalmak és örömök
Médiaetikai jegyzetek
Büszkeség
Torontói rögök helyett
Lapszél
Az ember legyen optimista!
Élő egyház
Válaszolni Jézus hívására
Lelkipásztori napok a gyulafehérvári főegyházmegyében
"Szeretetből lett iskola" - Zsámbékon
A munka és az értékek megbecsülésére nevelnek...
A "kistestvér" jubileuma
A Mária Rádió megáldása
Fórum
Jegyzet a bölcsességről
KÖNYVESPOLCRA
Prohászka Ottokár időszerűsége
Az Olvasó írja
Az áldozatokat mentették
Fórum
Kreatív utat keresünk
A Szociális Testvérek Társasága - régen és ma
Fórum
Bíboros - a leviták törzséből
Jean-Marie Lustiger nyolcvanéves
Kérdések és válaszok az egyház hitéről
Az új kis katekizmus
A szabad és erkölcsös társadalomért
Ki menti meg Európát a szélsőséges szekularizmustól?
Fórum
Kívánatra ölés - az eutanázia (II. rész)
Szent az élet
A gyermekkórházak bezárásáról és a pedagógusok elbocsátásáról
Egészségügy
Ifjúság
Újra megtisztulni, erősebb akarattal
Országos karizmatikus találkozó Szegeden
Hangulatjelentés
Legfőbb ideje...
A nagymarosi találkozóra készülünk
Kultúra
Mozart minden mennyiségben
Salzburgi körkép
Hősök és pribékek
Játékfilm készült Mansfeld Péterről
Noteszlap
Tíz mondat a néma diktatúráról
Paletta
Fórum
"Ideje Istenről beszélni..."
Keresztény múlt és jelen Szibéria szívében
Társ nélkül, de közösségben
Hétvégék gyermeküket egyedül nevelő szülők számára
Meslegelni
Álmodik a múlt
Mozaik
Kaposvárról Kaposszentbenedekre vezetett az út
Máté apostol
Ősi malom a múló időben
Főzőtalálkozó Törökszentmiklóson
Horváth Ilonára emlékeztek
Sün az erdőszélen

 

Szentírás-magyarázat

Jézus "személyazonossága"

Évközi 24. vasárnap - Mk 8,27-35

A mai vasárnap evangéliuma azt a jelenetet idézi elénk Szent Márk írása szerint, amely a szinoptikusok beszámolójában valóságos vízválasztó Jézus nyilvános működésének történetében. A nagy elbeszélés közepén vagyunk. Megérett az idő arra, hogy megfogalmazódjék: ki az a Jézus, akinek tetteit, tanítását egyre növekvő érdeklődéssel követjük. Most maga veti föl a kérdést legközvetlenebb tanítványai előtt: "Kinek tartanak engem az emberek?" - "Hát ti kinek tartotok engem?"


Erre az utóbbi, fontosabb kérdésre Péter válaszol a tizenkettő nevében: "Te vagy a Krisztus (szó szerint a fölkent, ószövetségi szóval a messiás). "Az emberek" rég ismert nagyságok sorába állítják be Jézust. Az ő gondolataik csak azért érdekesek, mert ezek hátteréből emelkedik ki markánsan az apostolok hitvallása. Péter olyan névvel illeti Jézust, amely valaki páratlanra mutat rá, az ószövetség várakozásainak végső beteljesítőjére. Amint Pál apostol írta Jézus Krisztusról: "ahány ígérete csak van Istennek, mind igenné lett őbenne" (lKor l,20). A zsoltárok s a Biblia történeti könyvei emlegetik ugyan krisztusként Dávidot meg az ő hasonlóképpen "fölkent" utódait is, de a kései zsidóság gondolkodásában eszkatologikus alakként jelent meg az eljövendő messiás.

Ünnepélyes, jelentőségteljes hitvallás tehát Péter mondata. Máténál Jézus erőteljesen alá is húzza szokatlan elismerésével: "nem a test és a vér nyilatkoztatja ezt ki neked, hanem az én mennyei Atyám" (Mt 16,17). Annál meglepőbb, hogy Márknál alig hangzik el Péter "te vagy a Krisztus"-a, nyomban valami óvó köpönyeg borult rá, amelyet akár visszavonásnak is gondolhatnánk. Az evangélista szerint Jézus "lelkére kötötte (a tanítványoknak), hogy ezt senkinek se mondják el róla". Ezt az óvást egyébként megőrizte a másik két evangélista is.

A tanítványok nem kérdezik: Ugyan miért ne mondanánk el, hiszen olyan jó, hogy végre kimondtuk, ami egyre tisztábban felfénylett bennünk, s amit - lám - jóváhagysz te is! Jézus nem indokolja utasítását, de az evangélista szerint "ezután elkezdi őket tanítani arra, hogy az Emberfiának sokat kell szenvednie..." A múlt tanulságait összegző Krisztus névnek mintegy kiegészítője, ellensúlya lesz ez az Emberfia név, s a hozzá kapcsolódó, jövőre nyíló kell-ek: sokat kell szenvednie, el kell, hogy vessék, meg kell, hogy öljék, három nap múlva föl kell támadnia.

Az evangélium görög szövegében itt érdekesen visszapördül egy korábban már olvasott szó: "Péter kezdte lebeszélni Jézust." Ebben a mondatban ugyanaz a görög ige szerepel, amelyet föntebb más magyar szókapcsolattal adott a fordító: "Ő (Jézus) ekkor lelkükre kötötte, hogy ezt senkinek se mondják el róla". Aztán ugyanezt a görög igét harmadszor is halljuk majd Jézus szájából, amikor "megdorgálja" Pétert.

Egy szó, mint száz: Jézus elfogadja, jóváhagyja Péter hitvallását, de valamiképpen korrigálja is. Figyelmezteti a tizenkettőt, hogy annak a megnevezésnek, amellyel őt illetik, igazi tartalma később fog kibontakozni előttük, s addig jobb, ha nem emlegetik.

Jézus az egyetlen, akit mégis, mi is sokféle névvel illetünk. Ezek egymást egészítik ki, együtt idézik föl bennünk küldetésének valódi gazdagságát. Ámulva, titokra nyíló figyelemmel illik kiejtenünk őket: imádságunkban, hitvallásunkban is. Az evangélium olvasása közben figyelünk mindegyikre, drága örökségként őrizzük, idézgetjük őket.

Jelenits István

 

Aktuális Archívum Kapcsolatok Magunkról Impressum

Új Ember:hetilap@ujember.hu
Webmester: webmaster@storage.hu